Ga naar inhoud

Dunnere ontlasting.


Kim89

Aanbevolen berichten

Ons konijn heeft sinds een aantal dagen last van dunnere ontlasting. Het is dinsdag eind van de dag begonnen. Nadat het zo warm geweest was. Het gekke is dat het nu ook al 2x zo is geweest dat hij zo’n 18 uur weer normale ontlasting had en dan eind van de middag opeens weer vies en dunner. We zijn direct geminderd met bix en geven hem geen groenvoer meer. Hij eet op dit moment veel hooi en drinkt ook gewoon. Hij is actief en loopt rond. We zorgen ervoor dat zijn kont steeds schoon is. Ik heb contact gehad met onze DA en die gaf aan dat we het weekend nog even aan moeten kijken of het stopt en wegblijft en anders maandag langs moeten komen.

 

Mijn vraag is of er iemand nog tips heeft die we nog zouden kunnen proberen. Wat doen we nu

-weinig tot geen biks

- veel hooi

- hooithee

- soms klein beetje gedroogde kruiden.

 

Groetjes Kim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste wat je kan doen is de oorzaak aanpakken en niet de diarree (=symptoom) aanpakken. Als je de oorzaak vind en dat oplost, zou het vanzelf over moeten gaan.

 

Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn te weinig vezels in de voeding (te weinig hooi), wormen, te veel groenvoer, eten van giftige planten, brood, en andere voedingsfouten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen science selective klein beetje ,eten veel hooi, elke avond groente (nu dus even niet) en verschillende gedroogde kruiden. Er is niks verandert in het voedingspatroon. Hij heeft het ook nog nooit eerder gehad de afelopen 5 jaar. Bij planten is hij niet geweest.. dus ik zou eigenlijk niet weten hoe het komt.. alleen de overgang van heel warm weer naar weer een stuk kouder weer was op dat moment de enige verandering. Ik zou dus niet weten waar het vandaan komt. Als het zo blijft gaan we naar de DA maandag maar ik was benieuwd of we nog iets anders kunnen doen dan dat we nu doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lopen ze rond op een plek met veel gras? Het nieuwe gras dat nu groeit bevat veel eiwitten waardoor ze dunnere ontlasting kunnen krijgen als ze het nog niet echt gewend zijn. Konijnen die het hele jaar door gras kunnen eten (oke, in de winter is dat vaak een treurig veldje, maar toch) hebben daar minder last van maar ook daar zie je het wel terug volgens mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze wonen op stenen dus hij eet geen gras. Het gekke is dat het begin van de avond steeds stopt.. dan vinden we ‘s morgens weer gewone keutels die iets lichter van kleur zijn dan normaal. En dan eind van de ochtend is het weer dun en is hij weer vies van onder. Dan maken we hem smiddags schoon en dan stopt het weer tot de volgende dag.. hij krijgt nog steeds geen groenvoer. Dus morgen toch maar even langs DA want het is nogal vreemd. Zeker omdat hij er nog nooit last van gehad heeft de afgelopen 5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nu hooi van een groothandel. Hier halen we eigenlijk altijd hooi. Het is wel een redelijk nieuwe zak dus ik zal vandaag ergens anders hooi halen en kijken of het verschil maakt. Bedankt voor de tip!

Ook zijn we bij de DA geweest. Zijn tanden zijn bekeken, zn buik gevoeld etc. En ook daar konden ze niks afwijkends vinden. Hij eet over de hele dag veel hooi, drinkt prima en is actief. De DA zei weinig brok en veel hooi blijven geven en gaf de tip om Protexin Bio Lapis te geven.. iemand hier ervaring mee? Ze bellen van de week nog even om te vragen hoe het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ken het product wel, verkoop het ook in de webwinkel. Het is een soort van ORS maar dan voor konijnen, het helpt ook de darmflora te herstellen. Wordt wel vaker gegeven aan konijnen die spijsverteringsproblemen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het besteld en we gaan het maar proberen. Dat kan geen kwaad denk ik. Het is zo lastig dat hij verder niks lijkt te mankeren en dat we er nog steeds niet achter zijn hoe het komt en hoe we hem kunnen helpen. Hij lijkt er zelf verder geen last van te hebben maar toch..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is wel vreemd dat er geen oorzaak te vinden is.

 

Is er ook ontlasting nagekeken op wormen? Soms zijn die wat lastig te achterhalen, bijvoorbeeld als het een soort is die ze alleen uitkeutelen met de blindedarmkeutels - en dan vervolgens weer opeten. Die vind je dan niet, kun je niet laten testen, en omdat ze het telkens opeten zorgt dat ook telkens weer voor een herbesmetting.  Maar een wormbesmetting kan zeker ook diarree veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. Maandagmiddag dus bij de DA geweest. Niks gevonden wel weer een reismandje en handdoek vol vieze poep. Maandag eind van de middag meneer weer helemaal schoon en droog gemaakt. Toen de hele avond weer gewone keutels. S avonds vond ik het zo sneu dat hij steeds geen groenvoer kreeg en zn vriendin wel. Dus toch maar wat gegeven aangezien het zonder groenvoer ook niet beter ging. Dinsdag naar buiten met de verwachting dat we weer de ren en het hok konden schoonmaken. Niet dus.. alleen maar gewone keutels en geen vieze ren of kont meer. Vandaag tot op heden ook nog alles schoon en normaal. Ook gisteravond heeft hij gewoon weer groenvoer gehad. Het lijkt voor nu dus over (gelukkig) maar ik blijf het vreemd vinden dat we geen idee hebben hoe het is gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lotte heeft al maanden wisselend echt waterdunne diaree. Klinisch doet ze het goed. Eet goed, drinkt goed, geen koorts, is levendig was wel wat afgevallen, maar met een beetje extra voer is dat opgelost. Buik voelt goed en klinkt normaal. Veder heeft ze tussendoor normale grote keutels. Ontlasting is meerdere malen gecontroleerd op parasieten en ook ingestuurd voor uitgebreid onderzoek. Hier is niks uitgekomen. Gezien ze het veder goed doet laat ik het maar zo. Voor aanvullend onderzoek zou ze onder narcose moeten.  Gezien ze het klinisch gewoon heel goed doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel lastig als ze helemaal niks kunnen vinden zelfs na onderzoek. Maar wat je zegt zolang ze het verder goed doet zou ik het ook zo laten. Narcose brengt ook weer risico met zich mee en de kans dat daar iets uit gaat komen is ook niet zeker. Onze DA zij ook dat ze eventueel ontlasting konden opsturen maar ze vertelde er meteen bij dat de kans dat daar iets uit zo komen klein was en dat we het beter nog even aan konden kijken en beter met de pro biotoca aan de slag konden om te kijken of het hielp. Maar zelfs dat heb ik nu nog niet gebruikt aangezien het op dit moment weer goed lijkt te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .