Ga naar inhoud

konijnen ineens achter elkaar aan en rijden


Saimi

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb me nog niet kunnen voorstellen op dit forum, maar sinds 2,5 week heb ik twee lieve konijntjes in huis. Ik heb ze opgehaald bij het asiel en sinds de eerste dag zijn ze eigenlijk al hartstikke relaxed en lijken ze goed op hun plekje. Het zijn twee vrouwtjes en de leeftijd is onbekend. Ze zitten dus binnen in een ruime ren en zodra ik thuis ben gaat deze ren open zodat ze door het huis kunnen huppen.

 

Nu klinkt dat allemaal erg gezellig, maar toen ik eergisteren van mijn werk kwam viel het me op dat er wat losse plukjes haar in de ren lagen. Het waren er echter maar een paar dus ik heb er verder niet echt op gelet, vooral omdat de konijnen zich heel normaal gedroegen en dat was gister eigenlijk hetzelfde. Maar nu kwam ik vandaag om 6 uur thuis van mijn werk en ineens zaten de meisjes heel erg fel achter elkaar aan. Het lijkt erop alsof ze dominantie aan het bepalen zijn, omdat ze ook op elkaar rijden, maar ik vond dit gek omdat mij in het asiel verteld was dat ze altijd al bij elkaar hebben gezeten.

Ik vind dat het er behoorlijk fel aan toe gaat en er zitten ook steeds hele plukken haar in de bek van een van mijn konijnen. Soms hebben ze wel even een soort ‘pauze’ en liggen ze beiden ergens in de ren languit bij te komen lijkt het wel. 

Verder lijkt het erop dat ze de rangorde (mocht het daar over gaan) niet bepaald krijgen want ze rijden steeds omstebeurt op elkaar en zijn het daar steeds om en om niet over eens.

 

Nu is eigenlijk mijn voornaamste vraag aan jullie of jullie dit gedrag kunnen verklaren? en wat ik nu het beste kan doen? Kan ik nu vannacht rustig gaan slapen en ze zo door laten gaan? stopt dit vanzelf of moet ik ze toch scheiden? Ik hou ze natuurlijk liever bij elkaar, maar wil niet dat ze helemaal uitgeput raken of misschien elkaar ook echt pijn gaan doen.

 

Excuus voor dit lange bericht. Ik hoop dat iemand een goed advies heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je bij een asiel bent geweest! Ik ben erg verbaasd dat ze je twee vrouwtjes mee hebben gegeven, dat is niet de normale gang van zaken bij een opvang omdat twee vrouwtjes samen vaak niet goed gaat.

Bij welke opvang ben je geweest als ik vragen mag? Echt vreemd. 

Ik zou de opvang vragen of je alsnog een van de twee voedsters om mag ruilen voor een gecastreerde ram. Dat moet geen probleem zijn, als het goed is heb je een formulier meegekregen waarop staat binnen hoeveel tijd je je nog mag bedenken. En daarbij moet de opvang toch echt op de hoogte zijn van de problemen die twee voedsters samen met zich meebrengen, dus dit hadden ze kunnen voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie!

Ik heb uiteindelijk nadat ik de hele avond het gedrag heb bekeken besloten ze toch afgelopen nacht bij elkaar te laten. Vanochtend leek het er in elk geval zeker niet erger op te zijn geworden gelukkig.
De opvang waar ik ben geweest is het Knaaghof in Rijswijk. Bij hen is het ook niet de normale gang van zaken om twee voedsters bij elkaar te zetten, maar blijkbaar (ik ken de geschiedenis van de dames niet) hebben ze altijd al bij elkaar gezeten en de opvang wilde ze daarom niet uit elkaar halen.
Ze zijn vandaag vanaf 13.00 open dus dan zal ik meteen even bellen om met ze te overleggen over wat nu de beste beslissing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het niet een hele vreemde gang van zaken om 2 voedster samen mee te geven als ze altijd al samen gezeten hebben bij hun oude eigenaar. De opvang zal waarschijnlijk niet zelf voedster-voedster koppels maken maar ze komen dus wel binnen en worden niet uit elkaar gehaald. Ik zie voedster-voedster koppels regelmatig aangeboden worden op de site van de dieren bescherming en opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Knaaghof zei inderdaad ook dat het heel goed met de hormonen door de lente te maken kon hebben. Ze zijn nu in elk geval weer gewoon rustig. Wel lijken ze nog niet echt 'gezellig' met elkaar, maar elkaar vooral gewoon te accepteren. Ik wacht nog even af of er weer liefde tussen de twee ontstaat, want ik gun ze beiden wel echt een maatje om tegenaan te liggen. 

Mocht dit echt niet verbeteren kan ik alsnog weer naar de Knaaghof om eventueel een rammetje bij een van mijn dames te zetten, maar voor nu is het zo even prima en wacht ik het rustig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook 2 voedsters die bijna hun hele leven bij elkaar zitten 1 langoor konijn van ongeveer 8 jaar die uit de dierenwinkel komt en de ander is de leeftijd onbekent en werd mishandelt en verwaarloosd. Uiteindelijk heb ik haar gekregen.Zij berijden elkaar ook de hele tijd en ik zie plukjes haar in de kooi.maar dat doen zij alleen wanneer zij in hun kooi zitten.Dat komt doordat ze veel energie hebben en opgewonden raken .Daarom is het goed om ze overdag vrij rond te laten lopen.ik laat ze in de tuin de hele dag en in de avond moet ze weer terug in hun kooi.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nog even een update: tussen de dames bleef het de hele tijd maar met up's en down's gaan waarbij de ene ook vooral de andere aan het opjagen was (ook als ze gewoon lekker door het hele huis konden hupsen). Ik heb daarom uiteindelijk in overleg met de opvang besloten ze toch uit elkaar te halen :(.  De voedster die bij ons bleef heeft meteen speeddates gehad en heeft een leuk rammetje uitgezocht. Daarmee ben ik nu aan het koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het was heel erg moeilijk om haar daar in zo'n hokje achter te laten, maar uiteindelijk voor beide dames wel het beste. Heb op de site van de opvang gezien dat ze gelukkig binnen een week alweer een nieuw baasje had (kan ook niet anders met zo'n leuk konijn :)). Met de koppeling gaat het super! Ze zitten bij elkaar in het definitieve hok en zijn heel gezellig samen, dus volgens mij is de koppeling helemaal geslaagd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .