Ga naar inhoud

bult onder haar kop


knoet

Aanbevolen berichten

hallo,

mijn konijn heeft een bult/bobbel onder haar kop. je kan er gewoon aanzitten, ze legt haar kop zelfs rustig op je hand. maar het lijkt wel een eend, zo dik lijkt de nek. er zit niks in, want je kan er zacht in 'knijpen'. is het gewoon een onderkin?of zou het iets zijn?wat moet ik daaraan deon?ze krijgt niet echt teveel eten. wel gewoon iedere dag hooi, en af en toe wortel, rozijnen, of iets anders lekkers, maar niet iedere dag.

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wam is zeg maar een onderkin. Dit is niet erg hoor! Het is bij sommige konijnen erfelijk bepaald dat ze er eentje krijgen en sommige konijnen krijgen ze doordat ze overgewicht hebben. Als een konijn eenmaal een wam heeft gaat die niet meer weg.

Maar als het echt een bobbel is die onder de kin zit, dan kan het ook een abces zijn. Dit kan bijvoorbeeld door tandproblemen veroorzaakt worden.

Is het echt een onderkin of is het meer een "losse" bult wat jouw konijn heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

heey,

ik weet niet. het is echt huid, zeg maar. maar wel veel en zacht. ze vindt het ook niet erg asl je er aan zit, legt zelfs haar kopje tegen je hand als je het aait. maar van een afstand is het echt dik en groot, lijkt bijna groter dan haar kop. of net zo groot. en als ze ligt is het helemaal groot. ik wil toch een keer naar de dierenarts om te laten helpen(sterilisren/castreren, weet nog niet wat ik beter kan doen)en dan laat ik haar wel even helemaal na kijken. ze eet en drinkt wel goed. eet erg veel trouwens. haha.

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgt gewoon zo'n 'groentebal'(van intratuin, die stop ik vol met hooi, en als dat op is vul ik dat bij, soms 1 x per dag, soms om de 2 a 3 dagen, ligt eran hoeveel ze gegeten heeft. en biks van intratuin, zo'n bakje waar konijn op staat, daar doe ik ong 2x per dag een handje (soms 1,5 handje in) ligt eraan hoelaat ik ben opgestaan, en hoeveel er nog in zat, maar meestal is het zo leeg. en af en toe een stuk winterpeen(2 x een centimeter dik, soms een klein plakje banaan, en soms wat van die konijnenvruchten snoepjes. maar verder niet extreem veel.

ik weet niet wat ze weegt, want ik kan haar niet oppakken, moet ik nog gaan oefenen, kon eerst wel, maar nu niet meer. ik koop anders een weegschaal, en laat haar daar op lopen, kan dat ook, als je een digitale hebt? hoeveel voer moet ik haar dan geven??

kan de wam wel minder worden, of blijft hij altijd zo groot.?

bedankt.

liefs Knoet en Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi,

Ik zie aan de foto dat je haar binnen houdt he?

Maar krijgt ze ook de nodige beweging wel of is ze alleen maar in haar hok?

Naar hetgene dat je te eten geeft en ze heeft totaal geen beweging zit alles er idd snel aan.

En zoals eerdere al schreven een wam gaat niet weg, hoeft ook niet zolang ze er maar geen last van krijgt, hooi en stro onbeperkt en qua biks moet je eerst even je nijn wegen, en dan moet je even aan bunny bunch vragen of mireille hoeveel biks je moet geven zij zijn de experts hierin. En natuurlijk altijd zuinig met groente en fruit he.

Groetjes en succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

bedankt.

af en toe gaat ze er uit, in het begin iedere avond, maar laatste tijd niet meer, want toen zaten we met draden in huis, en kerstboom enz. ik heb haar maandag in de keuekn laten lopen. en dat ga ik nu wel weer vaker doen, en misschien dan in de zomer naar buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik heb hetelfde probleem denk ik

Ze heeft een dik lijf en idd ook zo'n bult bij onder hoofd

Ze is niet de dunste en wil ook een dieet zetten maar een probleem ze krijgt een hand voor om de twee dagen alleen maar bixs groenten en keer in de 2 dagen een knabbelstik

Ik wil vragen wat jullie doen en ik ben bang dat ze een ziekte krijg als ze overwicht heeft:$

Is een knabbelstick heel slecht voor het konijn zeker

Ik herken me wel in die verhalen van jullie en ben blij dat ik weet dat het een wam is

tnx

:meuh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knabbelstick per direct schrappen van het menu, die dingen bevatten nagenoeg geen voedingsstoffen maar eigenlijk alleen maar dikmakers. Dat geldt trouwens voor bijna alle 'snoep' uit de dierenwinkel. Wil je je konijn af en toe verwennen, neem dan eens wat lekkere groente of kruiden. Peterselie en basilicum bijvoorbeeld, paardebloemblad uit de tuin (helaas zijn er op het moment geen bloeiende paardebloemen, die vinden veel konijnen ook erg lekker). Je kunt ook een tak van een wilg of hazelaar geven, of van een appel- of perenboom. Gewoon met blaadjes en al. Neem geen takken van een boom langs de weg, en bij appel- en perenbomen oppassen dat het niet bespoten is. En alles rustig opbouwen, met een klein stukje beginnen. Anders kan het konijn er diarree van krijgen.

Heb je toevallig ook een knaagsteen (liksteen) in de kooi hangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In knaagstenen zit calcium. Dat hebben je konijnen niet nodig (zit al voldoende in het voer) en het veroorzaakt blaas- en nierproblemen als ze er teveel van binnenkrijgen, bijvoorbeeld door een knaagsteen. Dus ook die kun je maar beter weghalen. Je konijn heeft sowieso geen knaagsteen nodig, het heeft geen enkele functie. In tegenstelling tot wat de fabrikanten je willen doen geloven, slijten de tanden van je konijn niet af door knagen maar door kauwen. Vandaar dat het eten van voldoende hooi niet alleen belangrijk is voor de spijsvertering van het konijn, maar ook voor het slijten van de tanden en kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .