Ga naar inhoud

Eten na injectie en vaccinatie


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Mijn nijnen worden op dit moment behandeld tegen snot met langdurige Draxxin-injecties en neusspoelingen.

Het gaat goed en het is voor ons allemaal redelijk goed te doen; de snot lijkt verdwenen en we maken de kuur af in de hoop dat het nu echt niet meer terugkomt.

 

Vrijdag is het weer zover: de Draxxin-injectie en midden volgende week de vaccinaties.

Ik maak me een beetje zorgen omdat Hopper vorige week echt last had van injectie (in de zin van veel stress denk ik, maar de injectie zelf is ook pijnlijk): hij wilde daarna 1,5 dag niet goed eten en had ienemienie-keuteltjes. Uiteindelijk is het goed gekomen; ik heb hem steeds gekriebeld met peterselie en dille en hem zo langzaam weer op gang gekregen.

Over de vaccinaties hebben we lang getwijfeld, maar niet vaccineren of nog 5 weken wachten is ook een (heel groot) risico en de da geeft akkoord.

 

Geven de vaccinaties bij jullie nijnen klachten?

Heeft iemand tips met voeding of medicijnen om te zorgen dat boel niet stilvalt/gas?

 

Alvast enorm bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (behalve heel vroeger wel eens een bultje als ent-reactie) nooit echt problemen gehad met inentingen bij de konijnen,  niet dat ze er ziek van werden of stopten met eten in ieder geval.  Ik laat zieke konijnen niet inenten, ze krijgen hier netjes op tijd hun inentingen dus ik denk zelf dat ik eerder een maandje langer zou wachten met de inentingen, dan ze zou laten zetten op het moment dat een konijn echt ziek is. Dat brengt toch een risico mee.

 

Bij chronisch zieke konijnen moet je kijken wat tegen elkaar opweegt, de inenting beschermt, maar als ze te zwak zijn, is de inenting op zich ook een risico. Welk risico is dan groter: geen inentingen en hopen dat het niet in de omgeving voorkomt, of wel inenten met het risico dat ze juist door die prik problemen krijgen. Als het goed is kan de dierenarts wel beoordelen / adviseren over wel of niet inenten en de risico's.

 

Qua voeding zijn mijn enige tips stop er in wat er in gaat en zorg dat je voldoende lekkers in huis hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vergeten erbij te zeggen dat hun vaccinaties 31 januari verliepen.

Toen waren ze nog ziek (=niezen en minder binkies, lichte symptomen) van snot, inmiddels is er niets meer aan ze te merken. We hebben dus eerst gekozen om uit te stellen, maar omdat we toch dichtbij de duinen en een watertje met wilde konijnen wonen (vorig jaar allemaal uitgeroeid door RHD2) hebben zowel da als ik het gevoel om nu toch te gaan enten. Ben blij dat da er ook achter staat, maar vind het best lastig inderdaad. Weet jij, Evee of iemand anders, wanneer de uitbraken meestal starten (ik verwacht dat hier eigenlijk geen duidelijk antwoord op is)?

 

Genoeg lekkers alvast gehaald :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Frommel en Hopper:

Weet jij, Evee of iemand anders, wanneer de uitbraken meestal starten (ik verwacht dat hier eigenlijk geen duidelijk antwoord op is)?
 

 

Ik hou al jaren bij waar er meldingen zijn van de ziektes, dus in grote lijnen is het wel te zeggen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs-meldingen/

 

Het is afhankelijk van wanneer de temperaturen omhoog gaan en de hoeveelheid insecten die de winter heeft overleefd (is afhankelijk van hoe streng en hoe lang er vorst is). Meestal is het april/mei dat de eerste meldingen komen, en gaat de verspreiding in juli/aug/sept het snelst. Afhankelijk van wat voor weer het in het najaar is en hoe erg het in zo een jaar is geweest qua verspreiding, lopen de meldingen vaak tot ver in de winter door (zelfs in jan/feb komt het dan soms voor!) terwijl in strenge winters het niet/nauwelijks voorkomt en dus echt een tijdje stil ligt met meldingen.

 

Het heeft wel flink gevroren dit jaar, maar niet heel lang. Ik verwacht dat als het mooie weer ergens deze maand of uiterlijk volgende maand echt gaat beginnen, de eerste meldingen van dit jaar ook wel weer zullen gaan starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .