Ga naar inhoud

Gewichtsschommeling jonge ram


Flibberke

Aanbevolen berichten

Die Cuni Nature is voor het meerendeel biks, maar er zit ook nog wat anders tussen. Ik vind hier geen biks (enkel biks dan) zonder dat er een 'medicament' voor de darmen inzit (voor slachtkonijnen). Mijn andere njntje heeft wel helemaal geen problemen met de darmen of stoelgang, mag zij dan ook voor een tijdje Science Selective krijgen? Want ze eten nooit in één keer hun pot leeg waardoor ik ze dan te lang apart moet houden tijdens het voeren.

Ik heb net de Science aan BamBam gegeven, hij heeft ervan gegeten maar niet meer dan dat hij van hun gewone voer eet. Heb ze dan maar terug samen gelaten en de 2 potjes in de kooi gezet en nu ging hij aan de Cuni Nature eten ipv aan de science??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen bijde eten he.Het medicament waar je het over hebt is juist niet voor slacht konijnen.Je bedoeld anti coc middel er in.Dat beschermt je konijn tegen cocidiose.Je mag die nijnen juist niet slachten binnen 14 dagen.Dat voer is wat hobby fokkers gebruiken.Anders voor slacht konijnen heb je het over mest korrel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ze fifty-fifty geven van hun eigen voer en van Science Selective en goed in het oog houden dat BamBam nu wat meer biks gaat eten.

Ja, tegen coccidiose, dat bedoel ik. Mag je dat aan huis-nijnen geven dan? De enige biks die ik hier vind waar niets anders inzit dan biks is van de Aveve, maar daar zit dat medicament in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

da mogen huis nijnen zeker ook hebben!! is alleen maar een extra bescherming!

mijn konijnen hebben ook niks aan hun darmen maar krijgen ook van jongs af aan al scoence selective

ik geef dit gewoon als hun voer!

en dit is enkel een biks korrel!

dat mag flibberke rustig hebben hoor!! zal r aleen maar goed doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze bedoeld of je biks met anti-cocs aan huiskonijnen mag geven. Op konijnen.nl raden ze het niet aan, maar ik zie het probleem niet. Ik denk dat het een goeie stap is op Science over te gaan als de keutels niet altijd mooi rond zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de science lijken ze beiden nu heel goed te eten. Gisteren vonden ze het maar een beetje raar, maar deze morgen werd duidelijk het science voer boven hun eigen voer gekozen. Ik blijf dit zeker even voeren tot alles terug in orde is.

Ik heb mijn nijntjes ook uitgebreid gekuffeld en vertroeteld deze morgen en ik vind toch wel dat de achterhand van BamBam niet zo stevig aanvoelt als normaal. Hij is normaalgezien een echt rond bol ventje en ik vind dat hij nu een klein beetje ingevallen is. Hij zal toch geen wormen hebben ofzo? Kan dit überhaupt als je konijnen nooit buiten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat ik er moet van denken, maar ik heb BamBam net gewogen en nu weegt hij nog maar 1571 gram, maw sinds zondag is hij nog 40 gram afgevallen. Hij eet wel, hooi en groen, beetje biks, drinken doet hij ook, hij maakt zichzelf proper enzo maar hij is niet zo actief als anders. Ik begin me zorgen te maken ... Wat kan er aan de hand zijn, een konijntje mag toch zoveel niet afvallen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug van de dierenarts. Volgens de dierenarts is er niets ernstig aan de hand, hij heeft de tandjes nagekeken en buiten enkele miniscule haakjes achteraan was alles prima. Die haakjes waren zo miniem dat ze niets met het vermageren konden te maken hebben. Verder heeft hij ook aan z'n buik enzo gevoeld en alles voelde prima aan.

De dierenarts denkt dat BamBam is afgevallen van stress, hij vermoed dat dat komt omdat Flibberke geslachtsrijp is geworden en zij wat last heeft van haar hormonen en daardoor BamBam van slag brengt. Volgens de dierenarts is het belangrijk dat ze nu veel ruimte hebben en verschillende schuil mogelijkheden zodat ze even van elkaar weg kunnen zijn als het nodig is.

Wel moet ik BamBam om de 3 dagen wegen en ik moet vitaminen in hun water doen (Condivit C+), dan zou BamBam over een week geen gewicht meer mogen verliezen. Verder was BamBam nog niet te mager, dus ik hoop dat dat wel in orde komt als hij dan straks terug bijkomt.

Ik heb wel gemerkt dat Flibberke de laatste paar dagen steeds wil rijden op BamBam en hij wil dat echt niet, maar ik dacht dat het kwam omdat hij misschien wat verzwakt was van het afvallen. Zouden dat dan Flibbeke haar hormonen zijn die beginnen te werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er in ieder geval al voor zorgen dat ze binnen hun kooi ook meer van elkaar weg kunnen zijn. Tot hiertoe is dat niet aan de orde geweest, ze leken wel een siamese tweeling, maar daar komt dan nu blijkbaar toch verandering in. Ze zullen met het ouder worden toch iets meer hun eigen plaatsje willen hebben denk ik.

En natuurlijk dat gewicht terug naar boven krijgen, enige probleem, geen van beide nijnen blijkt te willen eten van het sciece selective voer!!!! Heb nog een staaltje van Versele-Laga meegekregen van de dierenkliniek (ook van die geëxtrudeerde brokjes), zal dit eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen onbeperkt hooi, munthooi en gewoon hooi. Het munthooi zit in een ruif zodat het altijd proper blijft. En elke avonds krijgen ze het volgende aan groenvoer :

- wortelloof van 3 à 4 wortels

- 2 wortels

- 6 blaadjes witloof

- handje vol rucola

geregeld komt daar dan ook nog peterselie bij en af en toe nog een blad paksoi of het groen van radijsjes.

Dit is voor 2 nijnen, is dit genoeg denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen onbeperkt hooi, munthooi en gewoon hooi. Het munthooi zit in een ruif zodat het altijd proper blijft. En elke avonds krijgen ze het volgende aan groenvoer :

- wortelloof van 3 à 4 wortels

- 2 wortels

- 6 blaadjes witloof

- handje vol rucola

geregeld komt daar dan ook nog peterselie bij en af en toe nog een blad paksoi of het groen van radijsjes.

Dit is voor 2 nijnen, is dit genoeg denk je?

Op de twee wortelen na eet die van ons dat twee maal per dag op :) Nijnen verschillen zeker ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .