Ga naar inhoud

Gewichtsschommeling jonge ram


Flibberke

Aanbevolen berichten

Elke zondag zet ik mijn nijntjes op de keukenweegschaal en noteer ik hun gewicht in een tabel. Flibberke komt elke week nog goed aan (gemiddeld zo'n 100gr). Bij BamBam begon de gewichtstoename stilletjes aan al te minderen, maar nu ik hem daarnet woog blijkt hij minder te wegen dan 2 weken geleden! Is dit erg of juist normaal?

Hier zijn gewichtsverloop van de afgelopen 2 weken :

16/12/2007 (18 weken) 1616 gram

23/12/2007 (19 weken) 1646 gram

vandaag 30/12/2007 (20 weken) 1612 gram

Hij eet goed groenvoer (worelloof, wortel, peterselie, witof) alleen van de biks eet hij veel minder dan Flibberke. Ook slaapt hij wel wat meer als anders de laatste week maar verder oogt hij heel gezond en actief.

Moet ik me ergens zorgen om maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een week hebben ze een nieuwe kooi, eentje van 150cm x 75cm, ook zet ik daar 's avonds als ik thuis kom de ren voor en kunnen ze in en uit de kooi springen. Maar ik heb niet de indruk dat ze actiever zijn in de nieuwe kooi. Integendeel, ze zijn (vooral BamBam dan, Flibberke was altijd al rustig) kalmer, slapen meer.

Als ik de biks breng ('s morgens en 's avonds krijgen ze telkens 60 gram) begint hij wel meteen mee te eten, maar stopt nogal snel. Flibberke eet het meerendeel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik zal morgen in de winkel eens kijken naar die biks (sience selective) en zien dat ik ze eventueel een tijdje apart kan voeren.

Ik had eigenlijk graag die groene korrels van Hope Farms gevoerd maar die vind ik niet in Belgiƫ. In al het voer wat hier enkel van die korrels bevat zit cocciodicum of cocciodiose ofzoiets, dit is denk ik niet goed voor huis-nijnen hƩ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zie ik niet in waarom je hem Science zou gaan geven. Dit bevat alleen meer vezels, maar is geen extra krachtvoeding. Het is zelfs ontwikkeld voor konijnen met gevoelige darmen en als hij dat niet heeft waarom dan geven? Ik heb het er pas nog met mijn dierenarts tevens praktijkbegeleider over gehad en die heeft me ook nadrukkelijk gezegd dat dit voor konijnen is ontwikkeld met gevoelige darmen en dat het echt niet de beste voeding is die er is. Konijnen zonder gevoelige darmen hebben het dan ook niet per direct nodig. Even rekenen 20 weken is zo'n 5 en een halve maand. Dan zijn ze ook bijna uitgegroeid en hoeven ze echt niet elke keer heel veel meer aan te komen alleen moet je voelen of ze niet mager zijn. Ik zou me er persoonlijk als hij niet mager is en niet heel erg af gaat vallen niet teveel zorgen over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mager voelt hij niet aan. Hij heeft een mooi rond lijfje, hij voelt ongeveer hetzelfde aan als Flibberke. Ik voel geen ruggegraat of ribjes in elk geval, enkel de botjes van de heupen voel ik maar die voel ik ook bij Flibberke. Ik hou het in het oog!

Ik dacht dat konijnen doorgroeiden tot 7 maanden? Niet dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het samen 120 gram is, ik zeg ook specifiek alleen haar 60 gram. Dus per konijn dat snap ik.

Er zit niet echt extra in Science, ja meer vezels, maar echt geen dikmaker of beter iets hoor ;) Het is ook een goeie voeder dat zeg ik niet, maar ik zou niet weten waarom je daar op over zou moeten stappen als het een konijn is zonder gevoelige darmen, want daar is het voor ontwikkeld. Het was eerst ook alleen bij dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je hebt ze al vanaf 8 weken? Mijn mening is dat ze met 8 weken t/m rond de 14 weken wel een stuk meer brokjes mogen dan hetgeen wat ze later krijgen. Hier krijgen ze dan nog gewoon onbeperkt zolang ze hun blindedarmkeutels opeten, maar daar is nu niks meer aan te doen en als ze gewoon goed aanvoelen en niet teveel afvallen en genoeg de kans krijgen om beide te eten zou ik me nogmaals geen zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zie ik niet in waarom je hem Science zou gaan geven. Dit bevat alleen meer vezels, maar is geen extra krachtvoeding. Het is zelfs ontwikkeld voor konijnen met gevoelige darmen en als hij dat niet heeft waarom dan geven? Ik heb het er pas nog met mijn dierenarts tevens praktijkbegeleider over gehad en die heeft me ook nadrukkelijk gezegd dat dit voor konijnen is ontwikkeld met gevoelige darmen en dat het echt niet de beste voeding is die er is. Konijnen zonder gevoelige darmen hebben het dan ook niet per direct nodig. Even rekenen 20 weken is zo'n 5 en een halve maand. Dan zijn ze ook bijna uitgegroeid en hoeven ze echt niet elke keer heel veel meer aan te komen alleen moet je voelen of ze niet mager zijn. Ik zou me er persoonlijk als hij niet mager is en niet heel erg af gaat vallen niet teveel zorgen over maken.

Goh eindelijk eens een dierenarts die het eens is met wat ik al tijden zeg.

Inderdaad als je alle waardes bekijkt (mijn baan is qua kennis toch nog ergens goed voor) zijn er vele voeren te vinden die beter zijn.

Het voornaamste vind ik om het te gebruiken bij zieke konijnen is dat er een stof in zit die aantrekkelijk is waardoor ze het wel willen eten waar ze de meeste andere voeren zullen laten staan.

Maar het is zonde zulk duur voer et kopen als ze het goed doen op gewoon voer en er geen nood voor is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het samen 120 gram is, ik zeg ook specifiek alleen haar 60 gram. Dus per konijn dat snap ik.

Er zit niet echt extra in Science, ja meer vezels, maar echt geen dikmaker of beter iets hoor ;) Het is ook een goeie voeder dat zeg ik niet, maar ik zou niet weten waarom je daar op over zou moeten stappen als het een konijn is zonder gevoelige darmen, want daar is het voor ontwikkeld. Het was eerst ook alleen bij dierenartsen.

aniek !!!! als ik een tip geef van geef er sience bij hoef je dat niet onder uit te halen!!!Veel leden hier op bb zijn heel tevreden met dat voer.Ik gaf het dus aan om het konijn te simuleren !!!het meer te gaan eten.De zin in bix meer te krijgen.Dze konijnen zijn nog niet uit gegroeid pas met 7 a 8 maanden.

cindy

sience gebruik ik zelf ook om konijnen meer te stimuleren dat werk heel prettig.Het is van oorsprong inderdaad bedoeld om herstellende konijnen weer op de been te helpen.

Ik zou de konijnen op volwassen leeftijd 1800 gram houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een groot verschil bij mijn konijnen gezien qua vacht sinds ze science krijgen. De vachtjes zijn superglanzend en echt heel zacht geworden. Dus het is allicht beter dan het voer wat je gewoon los kan scheppen uit een bak bij een dierenwinkel. Tenminste, dat dacht ik altijd. Ik weet ook wel dat het duurtse voer niet het beste hoeft te zijn. Cindy heeft gevoeld hoe zacht Pongo zijn vacht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aniek !!!! als ik een tip geef van geef er sience bij hoef je dat niet onder uit te halen!!!Veel leden hier op bb zijn heel tevreden met dat voer.Ik gaf het dus aan om het konijn te simuleren !!!het meer te gaan eten.De zin in bix meer te krijgen.Dze konijnen zijn nog niet uit gegroeid pas met 7 a 8 maanden.

cindy

sience gebruik ik zelf ook om konijnen meer te stimuleren dat werk heel prettig.Het is van oorsprong inderdaad bedoeld om herstellende konijnen weer op de been te helpen.

Ik zou de konijnen op volwassen leeftijd 1800 gram houden

Cindy, misschien moet je even beter en rustig lezen. Ik haals niks onderuit en ik geef mijn mening. En ik zeg helemaal niet dat Science een slechte voeder is. Soms lees je gewoon overal dwars overheen en dat vind ik jammer. Ik zeg heel duidelijk persoonlijk zie ik, wat in de vorm van mijn mening is. Zo heeft iedereen een andere mening en er zal nooit 1 antwoord 100% goed en waterdicht zijn. Ik heb met andere dingen betere ervaring. Ik zeg gewoon wat ik erover denk en daar is een openbaar forum voor, ik vind het dan ook erg jammer dat je mij zo direct aanvalt met die uitroeptekens en al. Ik zou het jammer vinden als ik hier niet eens meer mijn mening wat betreft konijnen mag geven en mijn ervaring is. In dat geval kan het net zo goed een besloten forum worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil iedereen even bedanken voor de reacties, ook al open die uiteen. Ieder heeft zijn mening en ervaring natuurlijk!

Aangezien ik al gemerkt heb aan BamBam dat zijn keuteltjes niet altijd even mooi rond zijn en ook wel eens aan de zachte kant kunen zijn zal dat science selective voer zeker geen kwaad kunnen voor hem. Ik heb het vandaag dan ook in huis gehaald, ik ga proberen om ze apart te voeren voor een paar dagen en zien wat er gebeurd. Ik hou jullie zeker op de hoogte!!

P.S.: ik geef normaal gezien (sind een week of 3, 4) Cuni Nature van Versele-Laga. Is dit een beetje kwaliteitsvoer?:blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .