Ga naar inhoud

Voedster plots overleden, wat nu?


SpikyFlora

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Helaas is onze lieve Flora twee weken geleden overleden. Ze had snot gekregen, dus direct naar de dierenarts gegaan en antibiotica gekregen. Goed in de gaten gehouden, ze at en dronk ook nog en reageerde nog fit. Twee dagen later at ze wel nog, reageerde ook nog op eten, maar viel op dat ze niet meer dronk, dus weer terug naar de dierenarts. Eenmaal aangekomen bleek dat ze een gasbuikje had. Meteen infuus gekregen, maagstimulerend middel gekregen en laxeermiddel (omdat ze geen vocht binnen kreeg was het eten in de maag ingedikt en liep het niet verder de darmpjes in). Ook pijnstilling gekregen en meteen dwang gevoerd. Ik heb haar thuis eerder ook al gedwangvoerd (toen me opviel dat ze niet dronk, zodat ze vocht binnen kreeg), maar het was zo'n ontzettend pittig dametje, dat het heel moeilijk was. Zelfs bij de dierenarts werd gezegd dat ze nog nooit zo'n pittig karakter hadden meegemaakt, haha. 
Helaas was dit op een vrijdag gebeurt, dus kregen we medicatie mee om het weekend door te komen. Die vrijdagavond hadden we eigenlijk al verwacht dat ze zou sterven, aangezien ze zo hard aan het aftakelen was. Omdat we graag bij haar wilden zijn en haar alle steun en hulp wilden geven wat we konden, hebben we matrassen in de woonkamer gelegd en daar geslapen, en dat vond ze blijkbaar ontzettend fijn, want ze is tussen ons in komen kruipen onder de dekens en heeft bij ons geslapen. De zaterdag hebben we de hele dag bij haar gezeten en haar de medicatie gegeven, vocht proberen naar binnen te krijgen en haar zoveel liefde gegeven als dat mogelijk was. De nacht van zaterdag op zondag is ze in onze armen gestorven.

We zijn echt helemaal kapot van dit verlies en stellen ons continu de vraag wat we anders hadden kunnen doen, maar we hebben letterlijk alles gedaan wat we konden om haar te verzorgen. Floortje was ons klein meisje en mijn beste vriendinnetje. Ook was Flora de grote liefde van Spiky, dus dit was meteen ons tweede probleem: Wat nu? 
We hebben besloten om Spiky zoveel mogelijk aandacht te geven als dat mogelijk is. Hij zit binnen bij ons en is vrij om door het appartement te rennen (we hebben namelijk een jaar geleden ons hele appartement bunny-safe gemaakt, zodat ze met z'n tweetjes rond konden rennen). De eerste twee dagen na de dood van Flora was hij nog aan het zoeken. We merkten aan hem dat hij wist dat er iets anders is nu. Als we hem een wortel geven dan had hij de neiging weg te rennen, omdat Flora ook van de wortel at en dat mocht dan niet.. Nu pakte hij de wortel en rende ermee weg, maar merkte dat er niemand was die achter hem aan rende om de wortel af te pakken. Dus toen liet hij alles vallen en ging hij door de kamer zoeken naar Flora. Intussen zijn er twee weken voorbij, en Spiky is er intussen aan gewend dat niemand zijn worteltje meer komt afpakken.

Ondanks dat Spiky altijd al een ontzettend lui konijn is geweest, weten we niet of we een nieuw maatje erbij moeten nemen, of dat Spiky zo ook gelukkig is. Hij rent af en toe nog als een dolle door de kamer heen en maakt (soms nog) binky's, ook laat hij zich nog steeds op zijn zij ploffen (soms rolt hij zelfs op zijn rug en maakt hij een soort koprol), maar het meeste van de tijd slaapt hij alleen maar in zijn kooi. Het was altijd Flora die Spiky aanspoorde om kattekwaad uit te gaan halen met z'n tweeën, maar dit gebeurt dus niet meer. Hij is nog altijd even nieuwsgierig en alert, zoals hij altijd al was.

Dit zijn onze eerste twee konijntjes, en wij hebben dus geen idee hoe een konijn normaal omgaat met het verliezen van een maatje. Op het forum las ik al verschillende verhalen van bunny's die hun maatje verloren hebben, maar omdat Spiky toch nog actief is en alert is enz, vraag ik mij af wat jullie mening is en wat jullie adviseren.

Omdat Spiky toch minder activiteit vertoond dan eerst, en ook minder binky's maakt, zijn we er toch aan het denken om een nieuwe voedster erbij te nemen, maar wij weten het dus niet.

Het gene wat ons momenteel tegen houdt om een maatje erbij te halen, is omdat we eerst wilden aankijken hoe Spiky het zou doen. Klinkt misschien een beetje gek, maar ik bedoel dit niet verkeerd hoor, maar zodra er een nieuw maatje bij komt, komt er een bepaald punt waarop eentje sterft, en dan moeten we weer een nieuw maatje erbij nemen, waar ook uiteindelijk eentje van sterft etc.

Alle adviezen/meningen zijn welkom!

Alvast heel erg bedankt :)

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuw maatje is toch het beste voor Spiky, want konijnen zijn natuurlijk groepsdieren. Als hij zich normaal blijft gedragen, heeft het wel niet zoveel haast. Dan kun je beter zelf eerst het verlies van Flora een plekje geven en daarna opzoek gaan naar een nieuw vriendinnetje voor Spiky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies!

 

Als je een maatje kiest uit een konijnenopvang, heb je meestal in het contract staan dat je bij overlijden het konijntje of terug moet brengen naar de opvang, of binnen 3 maanden een nieuwe partner moet geven. Als je twijfelt of je wil stoppen met konijnen, zou ik dat aanraden. Als Spiky dan zou overlijden en het asielkonijntje overblijft, heb je dan de keuze om of een nieuwe partner te adopteren voor het asielkonijntje, of haar via het asiel weer opnieuw te laten herplaatsen naar een huisje met partner. Dat is misschien niet het makkelijkste, maar wel het beste voor de konijnen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik denk dat we inderdaad dit weekend naar een konijnenasiel gaan om Spiky een nieuw vriendinnetje te geven, want sinds vanochtend is hij wel erg stilletjes, en zelfs een beetje angstig. Ik wil niet dat dit verergert, of hij moet ergens heel erg van geschrokken zijn, maar ik zou niet weten waarvan.. in ieder geval bedankt voor jullie advies, een nieuw maatje is inderdaad toch het beste voor hem :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk dat het nu wel tijd begint te worden. We hadden alletwee de afgelopen week vrij maar nu begint het werkleven weer en mijn tentamens komen eraan dus daar moet ik me ook op focussen, dus dan zit hij toch langer alleen. Dus ik heb al wat rond gekeken op internet en ik denk dat we dan naar t Knabbelhuis gaan in Deurne, maar we moeten nog eventjes kijken! Ze moeten er namelijk wel voedsters hebben, en natuurlijk een match. Ik zag dat zij ook doen speeddaten met konijnen, dus als het geen match is mag je het konijn "inruilen" tegen een potentiële andere match (klinkt zo gek om dat zo te zeggen haha). Ik weet overigens niet of elke opvang dit doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste opvangen doen het inderdaad zo. Je komt speeddaten (of sommige opvangen hebben standaard een overnachtingsdate in de opvang), en dan ga je naar huis met het konijn waar het het best mee klikt. De kans is dan vrij groot dat het goed gaat hoor. Thuis is het wel handig om of op neutraal terrein verder te koppelen, of het hok waar ze in moeten komen zo neutraal mogelijk te maken (goed poetsen, spullen met veel geur er in even een tijdje uit, iets nieuws er in en/of iets anders neerzetten).  Als het dan alsnog mis loopt thuis, kun je contact opnemen met de opvang voor advies, soms willen ze het daar nog even proberen (neutraal terrein) maar als het echt geen match is, wordt er verder gekeken naar een andere partner. 

 

De keuze en faciliteiten verschillen wel per opvang. Bij knijn en ko (heb ik 2 nijnen vandaan) zaten echt heel veel konijnen, drukke bezigheid, meerdere koppelrennen etc.

Harold komt uit het gewone lokale dierenasiel waar ze eigenlijk vooral honden en katten opvangen, en twee konijnenflats hebben staan. Ik heb zelf moeten vragen om een speeddate, maar dat was geen probleem. Hij was de enige ram daar op dat moment, meestal zitten er maar een paar konijntjes en een paar cavia's. De koppelruimte werd de dierenarts behandelkamer daar in het asiel haha. Maar ook dat ging prima, en ik durfde de gok met hem wel te wagen omdat het maar 15 minuutjes rijden van huis was voor mij. Ik zocht een maatje voor een moeilijk te koppelen dame, en Harold bleek toch een hele goede match voor haar. Maar als het thuis niet had geklikt, had ik hem terug mogen brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is inderdaad wel fijn geregeld! Ik heb even rond gekeken en wat mails verstuurd met vragen e.d. Ik heb zojuist ook een leuke voedster gezien bij het dierenasiel en de karakter omschrijving komt overeen met die van Floortje, dus hopelijk is dit een match! Even afwachten dus.. Ik hoop dat we een speeddate kunnen regelen voor ze :)! Maar ik zie het gelukkig allemaal wel weer positief in, zat er de laatste twee weken echt flink doorheen. Het is me echt heel zwaar gevallen, dus ik denk dat dit mijzelf ook wel goed gaat doen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .