Ga naar inhoud

konijn poept opeens rond hok heen


wortel1

Aanbevolen berichten

Ik ben hier nieuw en snap alles nog niet zo goed te vinden, dus mijn excuses als de vraag al gesteld is. 

 

Sinds enige tijd als het hok van mijn binnenkonijn open is poept hij constant rondom zijn hok heen. Ik heb er een tijdje terug, toen dit nog niet gebeurde een matje neergelegd zodat hij een stukje heeft waar hij fijner op kan lopen (hij blijft het laminaat eng vinden) 

Ook is hij een maand terug gecastreerd. Heeft dit te maken met territoriaal gedrag? 

Hij heeft dit eerder nog nooit gedaan en hij is vijf jaar oud en is op heel af en toe een keuteltje buiten het hok zindelijk geweest. 

Ik hoop dat iemand me kan helpen en misschien een oplossing weet. 

 

P.s: over een paar weken wil ik graag een konijntje uit de opvang adopteren zodat hij een maatje heeft. Ik weet niet of dit een (positieve) invloed zou hebben op zijn gedrag? 

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Ik denk dat hij inderdaad zijn territorium afbakent. En omdat het hok af en toe open en af en toe dicht is heb je grote kans dat hij dat blijft doen (wisselend territorium). 

 

Hoe groot is zijn permanente hok/ren? Reken er op dat 2 m2 ruimte, gemeten op 1 oppervlak, het minimum is voor 2 kleine konijnen. Een hok is daarom meestal niet groot genoeg. Dit is vrij eenvoudig op te lossen met een ren. 

 

Top dat hij een vriendinnetje uit de opvang krijgt. Daar zal hij heel blij mee zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kunnen ze na de castratie even een 'poepterugval' krijgen. Mijn mannetjes hebben dit ook gehad en dan was het na de operatie weer even mis. Zorg voor voldoende toiletten voor hem, ook 1 buiten het hok op een plek waar hij het meeste keuteld. Verzamel de keutels als hij ze naast het toiletje doet en gooi ze in het toilet en hou dit vooral vol!

Zorg er verder inderdaad voor dat je hem (en voor de toekomst met een partner) permanent meer ruimte geeft dan alleen het hok. Leg bijvoorbeeld een stukje stroever zeil voor zijn hok en zet dat stukje af met een ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .