Ga naar inhoud

Voedster plast bloed


Sofiee

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

afgelopen maandag heb ik mijn voedstertje van 6 maanden laten castreren. Tot woensdag ging het heel goed maar donderdagochtend zag ik ineens in haar plasbak veel bloed liggen. Ik zag dat ze weer ging plassen en dat was gewoon doorzichtig en daarna ging ze weer en was het weer roodachtig. Ben naar de dierenarts gegaan en die zeggen dat het waarschijnlijk een blaasontsteking is en nu moet ik drie dagen achter elkaar erheen voor een spuitje antibiotica te krijgen maar ze plast nog steeds bloed ondanks elke dag medicatie. Maar ze eet en drinkt goed en ze rent de hele dag door het huis. Merk eigenlijk niks anders aan der. Komt dat vaker voor na castratie? Of misschien door de stress? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dat niet gevraagd aan de dierenarts? Blaasontsteking door stress bestaat niet. Ook door kou, zoals je mensen wel eens hoort zeggen, ontstaat geen blaasontsteking. Het ontstaat door een bacterie in de blaas. Hoe die daar komt, dat is de vraag. Bij mensen gaat het vaak om de "poepbacterie" maar bij konijnen is dat denk ik niet het geval, kan het zijn dat ze niet meer goed kan (uit)plassen sinds de ingreep? Is er wellicht iets niet helemaal goed gegaan bij de operatie, is er iets met de blaas gebeurd, zou dat kunnen? Zeker even navragen. 

Komt het uit de blaas? Is het geen nabloeding door de operatie?

 

Overigens is "waarschijnlijk blaasontsteking" door een dierenarts een waardeloze diagnose, zeker na deze ingreep. Het is wel of geen blaasontsteking. Dat constateren ze door urine te controleren. Als deze dierenarts ook de ingreep heeft gedaan, zou mij dat niet zo geruststellen eigenlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard heb ik het gevraagd. De dierenarts zegt dat alles goed is gegaan bij de operatie, ze dacht in eerste instantie dat het misschien nog een nabloeding was van de operatie maar omdat het pas na twee dagen kwam dacht ze aan een blaasontsteking. Ze heeft ook geen verhoging en eet en drinkt nog steeds. Ze kan ook gewoon plassen.  

 

Hoi Okki,

dat kan het helaas niet zijn. Heb twee konijnen en ze eten hetzelfde dus dan zou die andere het ook moeten hebben. 

Heb nog antibiotica, als het morgen niet over is kan ik eens een andere dierenarts vragen voor een second opinion. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij denkt dat er bloed in de urine zit, moet je dat laten nakijken bij de dierenarts. Dus de urine opzuigen met een spuiten en laten onderzoeken.

 

En het hoeft niet als het aan het eten ligt dat de ander er ook gekleurde urine van krijgt. Is per konijn verschillend.

 

Bij mij is het zo: mijn ene voedster krijgt rode urine van wilgentakken terwijl mijn andere 2 voedsters en mijn ex-ram het niet krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als bij Konijnenliefhebber1993 had bij ons het ene konijn het wel en het andere niet. Dat verschilt per konijn! Zeker omdat de behandeling bij jouw konijn niet aanslaat vraag ik me af of het inderdaad bloed is of gewoon gekleurde urine. En dat weet je alleen als je de urine laat onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Begin nu erg te twijfelen. Ze heeft net geplast en toen was het gewoon normaal en daarna begon het een beetje te verkleuren. Ik neem aan als ze bloed bij het plassen heeft dat het ook gelijk eruit komt als bloed. Maar ga proberen op te vangen om het zeker te weten. Dankjulliewel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon een urineonderzoek laten uitvoeren bij de dierenarts. Is een vrij gemakkelijk en betaalbaar onderzoekje en dan krijg je een veel betere indicatie van wat er aan de hand is. Meten is weten ;) 

 

een blaasontsteking is trouwens niet altijd bacterieel. Bij dieren komen ook vaak aseptische blaasontstekingen voor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O nu ook bij mij.

In dit geval mijn ram. Hij heeft in de tijd dat ik hem heb en dat is 16 maand, al 2x blaasgruis gehad. Vandaag stuur ik mijn moeder weer naar de dierenarts om zijn urine te laten onderzoeken.

Ik kan zien dat hij echt pijn heeft....

 

Maar nu even een vraag voor meself: kan ik hier zelf wat aan doen zodat hij er minder vaak last van heeft? Door voeding Of??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bij de dierenarts geweest, heb aantal druppels kunnen opvangen. Het was helemaal oranje rood, maar ze hebben het nagekeken met een strip maar ze zagen geen bloed erin. Ze ging nog voor de zekerheid door de microscoop kijken maar ze wist het vrijwel zeker. Dus ben benieuwd. 

 

Vervelend voor je ram dat ie zo vaak

last ervan heeft:(

Heb gelezen dat je dan beter voeding zonder calcium moet geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

O nu ook bij mij.

In dit geval mijn ram. Hij heeft in de tijd dat ik hem heb en dat is 16 maand, al 2x blaasgruis gehad. Vandaag stuur ik mijn moeder weer naar de dierenarts om zijn urine te laten onderzoeken.

Ik kan zien dat hij echt pijn heeft....

 

Maar nu even een vraag voor meself: kan ik hier zelf wat aan doen zodat hij er minder vaak last van heeft? Door voeding Of??

 

Ja dat kan zeker maar ik wil je aanraden om daar even een eigen topic over te maken zodat het overzichtelijk blijft. Zet daar dan ajb ook exact bij wat je konijn te eten krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .