Ga naar inhoud

Nieuwe nijntjes met poezels


Poezies&nijntjes

Aanbevolen berichten

 

Hallo allemaal,

ik ben nieuw tot dit forum.

ik kan nog geen foto plaatsen want we hebben nog geen konijntjes.

daar wilde ik graag wat vragen over stellen.

wij hebben 3 katten en zouden graag 2 vlaamsereuzen er bij willen nemen.

we hebben een mooie grote tuin waar ze gebruik van kunnen maken en een huisje (hok) voor buiten gemaakt.

we zitten heel erg te twijfelen; we hebben 2 konijnen gevonden die wij graag zouden willen ophalen maar hebben toch wat twijfels, ze zijn al een jaar (ram en voedster) niet geholpen, geen enting gehad, kan dat kwaad? Ze zijn ook niet veel met mensen in contact geweest, nooit opgepakt ofzo, kunnen ze wel gaan wennen aan mensen en katten?

we hebben als alternatief ook twee kleintjes gezien 7 weken oud maar kunnen die wel meteen buiten, gaat dat wel goed met onze katten die wel houden van jagen.. hoe lang zou je ze dan achter slot en gredel moeten houden tot ze wel bij de katten kunnen?

ook is de vraag moeten we een deel van onze tuin afschermen voor ze met gaas onder het gras dat ze er niet uit kunnen graven of kunnen we ze gewoon los laten in de tuin?

zo veel vragen...

 

hoor graag war jullie er van vinden!

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je de katten en konijnen samen wil zetten; dat zou ik nooit doen. Katten zijn rovers, konijnen zijn prooidieren, die combi is nooit goed, hoe groot de konijnen ook zijn. Wij hebben ook een kat die de konijnen "respecteert" (ze loopt er langs), maar ze kan er niet bij. Je weet maar nooit, hoezeer je je kat ook vertrouwd. Het is voor de konijnen ook heel beangstigend om continu op hun hoede te moeten zijn. 

Waarom wil je eigenlijk vlaamse reuzen als ik vragen mag? 

Een ram en een voedster is een hele goede combi samen, maar...je moet de ram wel echt eerst laten castreren. Anders krijg je gegarandeerd jongen en dat is nou net wat we de wereld zo graag duidelijk willen maken: de opvangen zitten propvol en nestjes voor de lol is niet oke. Het is alleen maar extra ballast voor de voedster, je moet de ram dan weer apart zetten, de voedster kan de jongen opeten, de jongen kunnen ziek zijn, enz enz enz. Dus je zult hem eerst moeten laten castreren. Dat geldt ook voor de jonge konijntjes die je wil nemen, maar konijnen horen met 7 weken nog niet uit het nest te zijn dus ik zou die zeker niet nemen. 

Ga naar een opvang zou ik je adviseren,  dat doen wij hier ook, daar zitten konijnen die ingeent, gecastreerd en oud genoeg zijn. Je betaalt dan alles in 1, heel handig en je weet zeker dat je geen kat in de zak koopt. 

Inentingen zijn ook echt een must. Ziektes liggen op de loer en je kunt ze dus naar de dierenarts brengen om te laten inenten, kost even wat maar dat hoort erbij. 

Konijnen houden er nooit van opgepakt te worden. Laat ze dus ook vooral lekker met 4 pootjes op de grond en respecteer wat zij willen. Sommige mensen denken dat konijnen leuk voor de kinderen zijn ivm knuffelen en oppakken, maar voor konijnen is dit vaak een kwelling. Je kunt ze wel langzaam aan je laten wennen zodat ze naar je toe komen (meestal houden ze erg van je als je maar eten bij je hebt) zodat je ze even kunt aaien, maar ook dat vinden de meeste konijnen al te veel. Zo lang ze elkaar hebben en lekker samen kunnen knuffelen is dat het mooiste wat er is en komen ze niks te kort. 

Tenslotte nog het gaas onder het gras: Ja, dat moet. Konijnen hebben binnen no time een tunnel gegraven naar "de vrijheid", en dat is het laatste wat je wil. Loslaten in de tuin is garantie voor binnen 24 uur in de buurt op zoek moeten naar je konijnen. Wij hebben hier ook gaas onder het gras laten leggen. 

Zo zie je maar, voor het houden van konijnen is heel wat nodig! Maar dan heb je ook wat. Veel plezier en succes met de tips. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijntjes nooit enten, en ze hebben ook nooit ziektes gehad die die enting voorkomt. Dus tenzij ze in contact met wilde konijnen kunnen komen vind ik enten echt overbodig... Maar dat moet ieder voor zich beslissen. Wel goed dat je een ram en een voedster wilt. En idd, tenzij een hok/tuin vol, moet de ram eerst gecastreerd. Gewoon eens rustig kijken bij het stukje huisvesting, staan een hoop mooie ren ideeën waarbij je een deel van de tuin afzet, gaas ingraaft en ook altijd bovenaan gaas want konijnen kunnen ook heel hoog springen, al zie ik vlamen dat niet zo snel doen... Voor roofdieren is dat sowieso handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en fijn dat je je voorbereidt! 

 

Ik zou de katten ook niet met de konijnen samen laten. Je leest hier vaak genoeg dat een kat een konijn pakt. Zoals Rian al zei, het blijven roof- en prooidieren. Een ren, overdekt met gaas of hout en/of golfplaten of iets dergelijks, vind ik persoonlijk heel belangrijk. Zo zorg je er voor dat je konijnen veilig zitten en voorkom je dat de konijnen gedood worden door een kat (dat kan ook een kat van een ander zijn), marter roofvogel, of ander roofdier. Marters komen vaker voor dan je denkt, ook in de stad. Er zijn zeker ook mensen die hun konijnen los in de tuin houden, maar wees je er van bewust dat je daar een risico mee neemt. Er zijn meerdere BunnyBunchers waarbij het ‘altijd goed ging’, maar die op een gegeven moment toch een keer hun konijnen dood vonden (vaak zonder kop :misselijk:) en de volgende konijnen in een afgesloten ren hielden. 2 kleine konijnen hebben een ren van minimaal 2 m2 nodig, grote konijnen zoals Vlaamse Reuzen hebben natuurlijk een veel grotere ren nodig.

 

Ik zou ook naar een goede konijnenopvang gaan. Daar zitten heel veel leuke konijnen! En er zit van alles: jong, oud, groot, klein, tam, schuw, enz. Je vindt er ook regelmatig Vlaamse Reuzen of andere grote konijnen. Een groot voordeel is dat ze bij de opvang de konijnen kennen en kunnen inschatten welke konijnen bij elkaar passen. Het is namelijk niet zo dat het klikt tussen élke ram en voedster. En ze moeten gekoppeld worden, iets waar een opvang heel veel ervaring mee heeft en direct mee kan beginnen omdat de rammen dus al gecastreerd zijn. Bovendien kunnen ze je in de opvang ook iets over het karakter van de konijnen vertellen. Zoals Rian ook al zei houdt lang niet elk konijn er van om geaaid te worden, er zijn zelfs best veel konijnen die gewoon bang zijn van mensen. Als je het belangrijk vindt om de konijnen te kunnen aaien dan kunnen ze je in de opvang vertellen welke konijnen daar van houden. Het heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen om naar een konijnenopvang te gaan :D 

Hier vind je trouwens een lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

1 uur geleden zei Knuffeltje:

Ik laat mijn konijntjes nooit enten, en ze hebben ook nooit ziektes gehad die die enting voorkomt. Dus tenzij ze in contact met wilde konijnen kunnen komen vind ik enten echt overbodig... Maar dat moet ieder voor zich beslissen. 

 

Myxomatose en RHD1 en RHD2 zijn zeer besmettelijk. Deze ziektes worden helaas niet alleen overgedragen via direct contact met besmette konijnen. Ook insecten zoals muggen en vliegen dragen de ziekte over, en je kan het overdragen via schoenen en kleding. Is een konijn eenmaal besmet, dan gaat hij vrijwel zeker dood, er is dan niks meer aan te doen. Bij RHD zie je vaak niks aan het konijn en ligt het opeens dood. En omdat deze ziektes zo besmettelijk zijn is er een grote kans dat je andere konijn(en) de ziekte ook krijgt/krijgen en dood gaat/gaan. Van te voren weet je natuurlijk nooit of je konijnen 1 van deze ziektes krijgen, maar áls ze het krijgen ben je dus te laat en kan je je wel voor je kop slaan. 

 

Door simpelweg de konijnen jaarlijks te laten inenten voorkom je deze ellende. Dus ik raad dat zeker aan! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf katten en een konijn en tot nu toe gaat dat wel goed bij mij. Ik heb echter wel een ren met dak zodat de katten er niet bij kunnen als ik weg ben en vind dat persoonlijk ook noodzakelijk als je die twee diersoorten samen wilt laten wonen. Echter laat ik mijn konijn wel vrij op het moment dat ik thuis ben. Een van mijn katten kan het heel goed vinden met het konijn en spelen samen spelletjes en wassen elkaar? Rare beesten. Die ander vind het wel leuk om het konijn te pesten maar dan ben ik er altijd bij om het gedrag af te straffen en te zorgen dat het konijn veilig is. Zo zie je maar dat katten heel verschillend op een konijn kunnen reageren. Neem dus altijd een hok waar de katten niet bij kunnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn en een kat, en die kunnen het goed vinden samen. het konijn rent welles achter de kat aan maar die springt dan gewoon uit de ren. het konijn vind het ook heel gezellig als zn maatje gezellig bij hem komt zitten, en gaat de kat het konijn gewoon likken, mijn konijn is ook totaal niet bang voor de kat, dan jaagt ie m gewoon weg. de kat kan niet in zn hokje komen, hij kan wel in de ren die eraanvast zit komen, door erin te springen. als we weg gaan dan gaat om de beurt het konijn naar binnen en de andere keer de kat, zodat er niets kan gebeuren als we weg gaan. net als Rian zegt, het blijven inderdaad prooidieren, en je moet geen dingen gaan doen die het konijn of de kat niet leuk vinden. (de kat van ons was eerst bang voor het konijn) zodra het mis gaat tussen de kat en konijn zet ik de kat in zn hokje, en dan gaat het konijn ook in zn hok, en dan mogen ze na een half uurtje weer samen spelen, wassen etc. tot nu toe altijd goed gegaan. ik vind het zelf wel belangrijk dat allebei de dieren een eigen plekje moeten kunnen hebben, zodat ze elkaar niet de hele tijd te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dan niet helemaal begrijp @SweetVanilla en @VanBoxtel, jullie geven aan dat "Die ander vind het wel leuk om het konijn te pesten maar dan ben ik er altijd bij om het gedrag af te straffen en te zorgen dat het konijn veilig is." en "zodra het mis gaat tussen de kat en konijn zet ik de kat in zn hokje, en dan gaat het konijn ook in zn hok, en dan mogen ze na een half uurtje weer samen spelen, wassen etc.", wat bedoelen jullie dan precies met "mis gaan" en "pesten" (is het konijn dan toch even in gevaar geweest?)  en waarom moet de kat dan "gestraft" worden als het heel  natuurlijk gedrag is en dat kat gewoon niet beter weet dan dat dit in zijn natuur zit, wat wil je dan precies bereiken daarmee? De kat gaat dat dan niet afleren denk ik hoor, het is net zoiets als nestdrang bij een vogel en blaffen bij een hond, zoiets hoort toch bij het dier?

Misschien begrijp ik het gewoon niet, ik ben hier wel benieuwd naar. Ik zou toch juist voorkomen dat het zover komt en mijn kat niet straffen voor iets waar hij helemaal niks van begrijpt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-2-2018 at 08:41 zei Rian:

Wat ik dan niet helemaal begrijp @SweetVanilla en @VanBoxtel, jullie geven aan dat "Die ander vind het wel leuk om het konijn te pesten maar dan ben ik er altijd bij om het gedrag af te straffen en te zorgen dat het konijn veilig is." en "zodra het mis gaat tussen de kat en konijn zet ik de kat in zn hokje, en dan gaat het konijn ook in zn hok, en dan mogen ze na een half uurtje weer samen spelen, wassen etc.", wat bedoelen jullie dan precies met "mis gaan" en "pesten" (is het konijn dan toch even in gevaar geweest?)  en waarom moet de kat dan "gestraft" worden als het heel  natuurlijk gedrag is en dat kat gewoon niet beter weet dan dat dit in zijn natuur zit, wat wil je dan precies bereiken daarmee? De kat gaat dat dan niet afleren denk ik hoor, het is net zoiets als nestdrang bij een vogel en blaffen bij een hond, zoiets hoort toch bij het dier?

Misschien begrijp ik het gewoon niet, ik ben hier wel benieuwd naar. Ik zou toch juist voorkomen dat het zover komt en mijn kat niet straffen voor iets waar hij helemaal niks van begrijpt.

 

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord maar leg het graag nader uit. Mijn kat gaat graag achter het konijn aan lopen, maar haalt dan niet met haar nagels. Wel wil ze graag met haar poot het konijn soms even aan te raken (hierbij loopt het konijn geen gevaar aangezien dit zonder nagels gebeurd) echter vindt Indy dit zichtbaar niet zo fijn. Aangezien het duidelijk is dat het konijn het niet leuk vindt, en katten natuurlijk nooit geheel te vertrouwen zijn haal ik ze meteen uit elkaar. Dit doe ik dan door mijn kat gewoon even een paar meter verderop te zetten, dan is ze eigenlijk al meteen haar interesse verloren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .