Ga naar inhoud

Puberteit?


kleinmaarfijn

Aanbevolen berichten

Hoi! Ben ik weer, met een vraagje.. Sinds kort laat Nola overal in de huiskamer en keuken en zelfs op de bank haar plasjes en keutels achter. Ze is 4 maand ongeveer, en iemand vertelde me dat ze nu in de puberteit is, maar ik en mijn moeder zijn de hele dag door aan het schoonmaken en opruimen. Wat kan het zijn? Ook ruikt haar urine best wel heftig en ziet er beetje donker uit. Ik heb al kleinbeetje roosvicee door haar water gedaan zodat ze misschien meer zou gaan drinken om dat te minderen. (kleur en evt geur)
 

Hebben jullie tips wat ik kan doen? 

 

Bedankt!

25590004_1756295394402163_1338794879_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje plast en poep ook heel de woonkamer onder sinds we verhuist zijn. Ze heeft al 2x op het tapijt geplast en 1x op de bank. En verder heel veel keutels. Ik heb gelezen dat konijnen dit doen om hun territorium af te baken. Misschien is dit ook bij jou het geval? Verder weet ik niet echt hoe dit kan afleren bij mijn konijntje. Als mensen tips hebben, dan hoor ik die ook graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen roosvicee door het water doen! Suikers zijn heel slecht voor de darmen! Echt absoluut niet doen.

 

En tja, je hebt een konijntje dat gewoon heel natuurlijk gedrag vertoont. Ze is haar territorium aan het afzetten. Echte oplossingen zijn er niet voor. Castratie kan het wat verminderen, maar geen garantie dat het over gaat. Je kan zindelijkheidstraining doen en zorgen dat er overal toiletbakken staan, dus ook op de bank, zodat ze gaat snappen dat ze in een toiletbak moet keutelen. Maar niet elk konijn is zindelijk te maken en lukt het wel dan kan het lastig zijn om het aantal bakken dan weer af te bouwen. Dan zit je bijv. altijd met een toiletbak op je bankstel :'D

 

Urinekleur zegt bij konijnen niet zo heel veel, het heeft vaak meer te maken met wat ze eten en/of waar ze op plassen, dan dat er medisch iets mis is.

 

Mijn tip: zorg dat ze een ruim verblijf heeft, groot genoeg voor haar en een maatje. Een eigen kamer, of een deel van een kamer afgezet met renpanelen bijvoorbeeld. Dus minimaal 2-4 vierkante meter permanente leefruimte waar ze in kan plassen, keutelen en slopen wat en waar ze wil. Los in huis geeft dit soort problemen altijd, slopen, plassen en keutelen waar jij het net niet wil.

 

Ik ben ook ooit begonnen met konijnen los in huis. Heel gezellig. Maar oh wat hebben ze in die jaren veel gesloopt! En het is echt niet zo dat ze dat hele dagen deden hoor, ze waren behoorlijk goed opgevoed. Zindelijkheid was geen probleem. Maar het knagen wel.  Dure kabels, een compleet uitgeholde hoekbank, plinten, boeken, tafelpoten etc... alles ging er aan. En neem het ze eens kwalijk, het is gewoon natuurlijk gedrag.

 

Meer info in deze artikelen:

Zindelijkheidstraining: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

Konijnen in huis: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .