Ga naar inhoud

konijn eet niet


Blackyy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb al veel op internet gezocht maar kon niet echt een antwoord vinden voor mijn probleem.

Mijn konijn pluisje at niet zo veel meer, dus zijn we naar de dierenarts geweest. Deze is konijnkundig en staat op de lijst hier op het forum.
Hij constateerde een beetje gas in de buik en heeft verder haar tandjes bijgevijld zonder narcose, dus het bekje opensperren en dan vijlen. Dit ging zonder al te veel problemen en pluis verzette zich niet veel. Dit was vorige week vrijdag. Sindsdien eet pluis echter nog minder. De eerste paar dagen na het dierenartsbezoek had ze een verstopping naar mijn weten, ze poepte niet en at weinig, maar daar hebben we haar met pijnstiller (novacam) en darmstimulerend middel (metocloral) doorheen kunnen helpen. Nu poept ze weer heel veel. Ze eet echter nog steeds te weinig. Volgensmij geen hooi, en maar de helft van de brokken die ze normaal eet. Met de dierenarts gebeld, en die zei ons door te gaan met de pijnstiller 2x daags en dwangvoeren met Critical Care. Hier zijn we nu dus al een paar dagen mee bezig maar ze eet nog steeds niet zoals eerder. Ze schooiert niet meer zo als ze eerst deed, maar komt wel op de brokken af als we die geven, maar eet weinig. Wel eet ze meer als we haar de brokjes uit de hand voeren. Verder is haar gedrag normaal, ze loopt actief door de kamer heen en is erg alert. Haar temperatuur is ook normaal. Heeft ze nog last van de kiezen nu? gezien die dus al wel zijn gevijld. Als we de brokken zacht maken met water eet ze het ook niet zelf op uit een bakje. Wel is sochtends haar bak brokken leeg, dus wellicht eet ze snacht heel langzaam toch alles op?

 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

En groente, eet ze die wel (witlof, andijvie)? Bij mijn konijnen duurt het ook altijd wel een tijdje voor ze weer goed eten nadat de kiezen geslepen zijn. Ze hebben er dan waarschijnlijk toch nog last van en door zo’n bekspreider zijn de kaken misschien ook wat stijf(?).

 

Als ze nog wel groente eet en wel wat brokjes zou ik niet gaan dwangvoeren, dat geeft ook weer stress en dan duurt het nog langer. Maar als ze echt bijna niks binnen krijgt is het wel nodig. 

 

Als het achteruit gaat zou ik sowieso terug gaan, dan zijn er aan de achterkant misschien nog meer haken of is er iets anders aan de hand. Maar het kan ook even duren voor ze weer helemaal is opgeknapt. Lastig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om naar nog een aantal dingen te kijken. 

Heeft je konijn voldoende mogelijkheid om lekker te kunnen bewegen, dus rennen/springen enz? Heeft je konijn een maatje om mee te spelen, konijnen alleen zijn erg eenzaam. Krijgt ze wel ook voldoende hooi, hoe kan het dat het gebit niet in orde was? 

Konijnen zullen actiever worden met een maatje naast zich en de spijsvertering zal verbeteren als het beestje lekker kan spelen en bewegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag geen dwangvoer meer gegeven, ze eet redelijk goed brokjes en knabbelt nu af en toe wat hooi.

 

Ze zit binnen en kan eigenlijk de hele dag door de kamer loslopen. Haar maatje is helaas overleden, waardoor ze nu alleen zit. Dit is al wel meer dan een jaar geleden. 

 

Normaal gesproken eet ze heel veel hooi. Dus de haakjes zouden denk ik niet kunnen komen door te weinig hooi eten? Ze is inmiddels 7,5, misschien heeft leeftijd er iets mee te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen hebben wel aanleg voor haakjes, ook al eten ze wel goed hooi. Zeker op oudere leeftijd. Ik zie dat je da het zonder verdoving heeft gedaan, op zich geen drama, alleen kan je dan veelal niet helemaal tot achteraan komen, daar zitten ook nog een paar kiezen die voor lastige problemen kunnen zorgen. Wellicht zitten daar nog haakjes op die nu nog pijn doen bij je konijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .