Ga naar inhoud

Kale plek in de nek


SweetVanilla

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen! Ik heb sinds kort een konijn en zit natuurlijk met erg veel vragen. Mijn konijntje heeft een kale plek in de nek, echter is ze redelijk langharig waardoor het me niet zo snel op viel. De huid ziet er goed uit, wel viel me op dat ze erg veel krabte in onder andere de nek. We zijn al langs de dierenarts geweest en daar heeft ze wat gekregen voor parasieten, het krabben is al aanzienlijk afgenomen. Groeit de vacht hier gewoon terug? Heeft een van jullie ervaring met kale plekken? En wat zou ik zelf nog kunnen doen hieraan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad over parasieten zoals mijt, luizen of vlooien. Ze heeft druppeltjes in de nek gekregen dat herhaalt moest worden als het zou helpen. Tot nu toe lijkt ze al veel minder te krabben dus hopelijk gaat het alleen maar bergopwaarts vanaf nu :$. Mocht het niet helpen zouden we terug moeten komen om te kijken of het schimmels zouden kunnen zijn (maar dit was onwaarschijnlijk had de dierenarts gezegd). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het is nu al weer eventjes geleden en helaas is het krabben nog niet afgenomen, ook lijken er nog geen nieuwe haren terug te groeien in de nek. Ze is dus al behandeld tegen parasieten, is het aan te raden om dit binnenkort nog een keer te doen. Heeft iemand enig idee wat ik verder nog kan doen? Het zou erg fijn zijn voor haar (lijkt me) als de kriebel af zou nemen :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderzoek laten doen bij de dierenarts. Die kunnen wat huidschilfertjes afschrapen en onder de microscoop bekijken, en zo de specifieke soort bepalen & het juiste middel voorschrijven.

 

Vaak is het bij een flinke besmetting ook nodig om meerdere keren te herhalen en om de omgeving goed te reinigen en behandelen. Parasieten kunnen bijv. overgebracht worden door andere huisdieren maar ook met hooi en stro mee komen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Onderzoek laten doen bij de dierenarts. Die kunnen wat huidschilfertjes afschrapen en onder de microscoop bekijken, en zo de specifieke soort bepalen & het juiste middel voorschrijven.

 

Vaak is het bij een flinke besmetting ook nodig om meerdere keren te herhalen en om de omgeving goed te reinigen en behandelen. Parasieten kunnen bijv. overgebracht worden door andere huisdieren maar ook met hooi en stro mee komen.

 

Ik ben al bij de dierenarts geweest maar die kon niks vreemds zien, het zou inderdaad best kunnen dat ze bijvoorbeeld vlooien heeft gekregen van onze katten dus ik zal haar nog maar een keer laten behandelen tegen parasieten. Weet jij misschien of een kale plek kwaad kan? Het ziet er verder wel goed uit, geen schilfertjes, goeie kleur en niet geïrriteerd. Alvast bedankt! :bedankt:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je er een foto van plaatsen?

 

Een kale plek kan over het algemeen niet veel kwaad, maar als ze er ook jeuk aan hebben is het meestal erg ongemakkelijk voor konijnen. Ook is het voor buitenkonijnen ook niet zo prettig om in de winter kale plekken te hebben. Dan kost het extra energie om zich warm te houden. 

 

Het  is toch wel zaak om verder te gaan zoeken, een dierenarts hoort daar mee te kunnen helpen hoor :) Dat ze met het blote oog niets zien wil niet zeggen dat er niets zit. Ik weet niet of er de vorige keer ook wat huidschilfers zijn afgeschraapt en onderzocht zijn? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎1‎-‎12‎-‎2017 at 13:18 zei Evee:

Kun je er een foto van plaatsen?

 

Een kale plek kan over het algemeen niet veel kwaad, maar als ze er ook jeuk aan hebben is het meestal erg ongemakkelijk voor konijnen. Ook is het voor buitenkonijnen ook niet zo prettig om in de winter kale plekken te hebben. Dan kost het extra energie om zich warm te houden. 

 

Het  is toch wel zaak om verder te gaan zoeken, een dierenarts hoort daar mee te kunnen helpen hoor :) Dat ze met het blote oog niets zien wil niet zeggen dat er niets zit. Ik weet niet of er de vorige keer ook wat huidschilfers zijn afgeschraapt en onderzocht zijn? 

 

Het is me helaas nog niet gelukt om een goeie foto te maken aangezien ze weinig stil zit haha, zodra ik een goeie foto heb zal ik die wel plaatsen! Wat betreft kou is het geen probleem aangezien ze lekker in het verwarmde huis rondloopt. De vorige keer heeft de dierenarts alleen gekeken met een licht en een soort vergrootglas of ze mogelijk parasieten zag lopen. Er zijn geen huidschilfers afgeschraapt dus dat zou inderdaad wel een goede optie zijn, echter oogt het alsof ze geen huidschilfers heeft of zitten deze er soms altijd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde parasieten die diep zitten, kun je inderdaad niet zien zonder dat je een huidafkrabsel maakt. Het pipetje dat je waarschijnlijk hebt gehad, werkt ook niet tegen die parasieten die diep zitten. Heeft je dierenarts er ook niks over gezegd dat het misschien ook nog een schimmel zou kunnen zijn? Dat heeft een van mijn konijnrn een keer gehad en mijn hamster nu misschien ook (is op dit moment op kweek gezet). Er zijn iig nog veel meer (simpele) onderzoeksmogelijkheden dan alleen kijkrn met een lampje en vergrootglas ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EsmeeDGKstudent de mogelijkheid van een schimmel is inderdaad besproken, echter wilde de dierenarts eerst gewoon een pipetje proberen om te kijken of dat het probleem zou oplossen, zo niet dan moesten we terug komen. Het is wel fijn om al deze tips en mogelijkheden van jullie te horen zodat ik goed voorbereid opnieuw naar de dierenarts kan en mogelijk ook zelf opties kan voorstellen zoals een huidafkrabsel of onderzoek naar schimmel. Hopelijk komen we er snel achter en is ze van die nare kriebel af! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .