Ga naar inhoud

Normaal lief konijn bijt heel hard


Taco_konijn

Aanbevolen berichten

Hoi konijnenvrienden.

 

Ik kan jullie hulp goed gebruiken. We hebben 2 konijntjes, Taco(ex-ram) van 9 maanden en Nijn(voedster) van 6 maanden. Koppelen ging super goed en ze waren na 2 dagen onafscheidelijk.

 

Taco is vanaf het begin al een heel aanhankelijk konijn geweest. De konijnen mogen als we thuis zijn vrij door de woonkamer en als we weg zijn hebben ze een ruime ren in woonkamer. Het probleem is dat Taco af en toe bijt en echt tot bloedens toe. Hij springt uit het niets op je hand af terwijl je hem 5 minuten daarvoor nog ondersteboven kon houden (bij wijze van).

 

Ik heb het idee dat het met territorium te maken heeft. Hij heeft me een keer bij de toiletbak gebeten, op de bank en toen ik een steunzool waar hij aan knaagde weg wilde pakken.

Probleem is dat onze woonkamer zijn territorium lijkt te worden. 

 

Ik heb al op internet gezocht en daar lees je vooral castreren, grote leefomgeving en een vriendinnetje. Alle dingen die Taco al heeft. 

 

Iemand ervaring hoe dit aan te pakken? Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het ook zijn dat hij misschien denkt dat je echt iets heel lekkers bij je hebt? Ik heb er hier ook zo eentje tussen zitten. Ze springt groenten gewoon uit mijn handen en als ik niet oplet heeft ze mijn handen zelf tussen haar tanden. Ze heeft geen kwaad in de zin maar is gewoon ontzettend enthousiast voor lekkers. 

Ik denk niet dat dat bij jou het geval is als ik het zo lees over dat aanvallen bij het wegpakken van iets wat hij op dat moment als zijn eigendom zag. Hij voelt zich dan heel bedreigd en ziet geen andere uitweg dan de aanval. Dat is wel heftig, dan moet er toch een keer iets gebeurd zijn? Is hij eens erg geschrokken van iets? Ik denk dat je hem de komende tijd moet gaan "negeren" en hem naar je toe moet laten komen om zijn vertrouwen weer te winnen. 

Zijn het zeker weten ex ram en voedster? Als de ander ook een rammetje is (dat kan zomaar eens het geval zijn) hebben ze nu wel de leeftijd dat ze elkaar niet meer leuk gaan vinden en dat hij zich daarom zo gaat gedragen. 

Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Hij heeft me inderdaad ook eens per ongeluk met eten in mijn hand gebeten, kan gebeuren.

Maar de momenten die ik benoem zijn inderdaad anders. Ik heb ook het idee dat hij zich soms opeens bedreigt voelt door mijn handen, heb geen idee waardoor. Kan me echt niets herinneren..

 

Ik laat hem nu inderdaad steeds naar mij toekomen, hopelijk wordt het dan beter. Het gekke is dat hij zich ook met plezier laat aaien door me (knarsetanden en in slaap vallen als ik hem aai) en zich zelfs zonder problemen op laat pakken.

 

Het onvoorspelbare vind ik lastig, als ik zou weten waar de oorzaak ligt kan ik er mee omgaan. Gelukkig heeft hij die kinderen die op bezoek komen nooit iets aangedaan, maar dat is wel mijn angst omdat ik het niet kan peilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Taco heeft inmiddels al heel lang niet meer gebeten. Hij heeft e. cuniculi gehad, kon tweede kerstdag opeens zijn achterpoten niet meer gebruiken. Inmiddels behandeld en volledig hersteld. Sindsdien nooit meer gebeten. We denken dat hij zich misschien al veel langer niet goed heeft gevoeld en dat dit de reden voor het bijten is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .