Ga naar inhoud

Chronische plakpoep?


Blackyy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Onze Pluis zit nu sinds een halfjaar binnen, en het is ons opgevallen dat ze de laatste paar weken telkens plakpoep heeft. Pluis is een voedster van inmiddels 7,5 jaar oud. Ze eet de juiste hoeveelheid brokjes en onbeperkt hooi per dag, wat ze ook erg goed eet. Groenvoer is ze nooit echt veel gewend geweest, maar geven we af en toe. Ik merk wel dat ze hier slecht op reageert. Soms is er na het eten van groenvoer niks aan de hand, de andere keer heeft ze meteen de volgende dag plakpoep. Ik ben er al een keer mee naar de dierenarts geweest, al is dit een paar weken terug. Zij heeft wat poep onder de microscoop gelegd maar kon niks vinden. 

Ik heb een foto gemaakt van de poep, waarin zowel harde keutels als plakpoep en een soort slijm te zien is.

 

Wat zou dit kunnen zijn en hoe zou het kunnen komen?

 

Alvast bedankt!

poeppluis.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik heb ook een oud konijn van inmiddels 11 jaar. Vroeger had hij er bijna nooit last van, maar in zn opa jaren heeft hij er vaker last van.

 

Ik moet nu altijd heel precies voeren anders krijgt hij er last van. Ik geef hem ipv een bakje vol, nu meerdere malen per dag een handje biks (klein handje). Groenvoer echt in kleine beetjes een altijd genoeg hooi. Meestal blijft het weg. Soms vind ik nog wel wat zachte keutels in zn hok, die haal ik weg zodat ie er niet in staat enz. En ik controleer zn kont ook bijna dagelijks en als hij vies is wassen natuurlijk.

 

Hopelijk kun je er iets mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep kan verschillende redenen hebben:

 

- Te weinig vezelrijke voeding (te weinig hooi eten)

- Langdurig de verkeerde voeding (gemengd voer selectief eten, brood, zetmeelrijke / suikerrijke producten zoals knaagstengels enz) die de goede darmbacteriën hebben uitgeroeid

- Wormen

- Ziekte (bijv verstel na verstopping, operatie, als gevolg van medicijnen etc).

 

De meest voorkomende reden is dat het door voeding komt. Het beste kun je het konijn een paar dagen enkel en alleen op hooi en water zetten. Dus niets van brok, snacks, groenvoer of kruiden geven. Alleen goede kwaliteit hooi, verder niets. En van daaruit heel langzaam opbouwen met ander voer. Kies dan een vezelrijke brok en geef in het begin maar echt een klein beetje, zodat het konijn daarbij goed hooi blijft eten. En dat langzaam opbouwen. Eerst die vezels er in gaan krijgen en zorgen dat de juiste bacteriën terug gaan komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

Bedankt voor de reacties!
Een tijdje op alleen hooi en water zetten en de brok weer rustig opbouwen hebben we al meerdere keren geprobeerd, maar toch blijft de plakpoep terugkomen. 
Ze krijgt nu de standaard normale biks, dus geen gemengd voer. Misschien een idee om over te stappen op SS? Dat moet ook erg hoog in vezels zitten toch? Zou ik dan moeten kiezen voor normale SS of de mature versie?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dan nog terug blijft komen, dan zit er of een fout in de voeding waar je naartoe gaat. Of is er medische oorzaak. Heb je ze al wel eens ontwormd? Niet alle wormensoorten zijn terug te vinden in de keutels, maar kunnen toch problemen veroorzaken.

 

Ik zou als je over gaat op SS gewoon voor de normale kiezen, nog niet voor de mature. Tenminste niet als de plakpoep het enige is wat ze aan kwaaltjes heeft.  Wat en hoeveel eet ze precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde probleem gehad met een van onze rammen. Hij was toen een jaar of 9. Maandenlang slijmpoep, samen met de DA alles uit de kast gehaald. Niks hielp van behandelingen (wormen, EC, infectie bacterie waarvoor 2 soorten antibiotica) hielp hem, het bleef slijmerig en hij was niet ziek. De darmwand zou aangetast zijn door een infectie die weer veroorzaakt was door een andere aandoening, en vast en zeker ook door alle medicatie die hij gehad had, maar dat was niet de oorzaak aangezien hij het voor al die medicatie ook al had)  ik weet niet eens meer wat het nou was. Het ging uiteindelijk vanzelf over, (we deden uiteindelijk aan afwachtend beleid :$ ) en hij heeft het daarna nooit meer gehad. De andere konijnen kregen het niet. Hij wordt hopelijk in januari 11, gezond en wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwormen hebben we nog nooit gedaan, is misschien wel een idee als het verder geen kwaad kan?

 

Ze krijgt 25 gram per kg, wat neer komt op 45 gram met haar 1,8 kilo. Ze krijgt sochtends de ene helft van de brokjes en savonds de andere helft. Verder onbeperkt hooi en water in een bakje de hele dag. Hooi eet ze verder heel goed. Groenvoer op het moment dus weinig, omdat dit bijna meteen weer zorgt voor plakpoep. Verder kreeg ze soms een klein stukje appel of wortel, maar sinds de plakpoep dus ook niet meer.

Ouderdomskwaaltjes heeft ze nog niet echt inderdaad, al heeft ze dit jaar wel meer moeite met verharen, maar dit kon volgens de da ook komen doordat ze dit jaar is gesteriliseerd, dat de hormonen hierdoor wat anders waren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan verder geen kwaad, ik zou wel even bij de dierenarts vragen om een voor konijnen geschikt ontwormmiddel en niet een dierenwinkel-middel gebruiken. De dierenwinkelmiddeltjes zijn er wel, maar werken niet zo breed tegen de verschillende wormensoorten die er zijn.

 

25 gram per kg is vrij veel brok. Dat zou ik in dit geval best durven verminderen naar 20 gram per kg, dus 36 gram in totaal. Zeker als je over zou gaan op de science selective, waar ze vaak toch wat minder van nodig hebben. En echt zorgen dat er altijd vers hooi is, eventueel ook verschillende soorten om daar wel afwisseling in te bieden. De wat duurdere soorten zijn vaak opgebouwd uit meerdere soorten grassen, terwijl de budget soorten vaak wat eenzijdig zijn.  Goed hooi eten moet zorgen voor goede bacteriën in de darmen. Een wormenkuur zou ik zeker ook doen en dan eens kijken of dat verbetering geeft. Ik vermoed toch dat er in dit geval wel meer aan de hand is dan alleen voeding, dus dat je toch wel wat op medisch gebied moet zoeken. Ontwormen is dan een vrij eenvoudige eerste stap die je kan maken.

 

Ik zou groenvoer op het moment helemaal weg laten uit de voeding. Eerst zorgen dat de plakpoep weg is. Wortel en appel zijn beide trouwens ook echt behoorlijk suikerrijke groente/fruit soorten, dus als ze ergens diarree van krijgen is het wel van dat. Je kan beter starten met veilige groentes als je weer groenvoer op zou gaan bouwen, lees dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

Ik zou in dit geval eerder pakken naar wat gedroogde kruiden die een positieve invloed op de darmen hebben, voor ik aan groenvoer zou beginnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek Rian, maar fijn dat je konijn is opgeknapt, en ook een behoorlijke leeftijd heeft mogen bereiken! Dat maakt mij ook weer wat geruster haha.

 

Ik zal eens met de dierenarts overleggen welke wormenkuur hij aanraadt, en de brokken dus wat minderen.

Hopelijk is dat een goede eerste stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .