Ga naar inhoud

Konijn verliest zindelijkheid, help!


Floraison

Aanbevolen berichten

Mijn voedster begint haar zindelijkheid te verliezen tot ergelijkheid van mij en mijn vriend. Ze is altijd zo zindelijk geweest nadat ik haar heb laten helpen (heb haar uit een opvang gehaald op haar 2e, op toen de eerste jaren soms na regelmatig niet goed op de wc zitten met gevolg plas er naast).

 

Het begon begin/halverwege Juli. Ze heeft eerst 2x in de week een dacht ik ongelukje gehad. De week erna weer een keer. Staat me bij. We zijn toen op vakantie geweest twee weken en toen waren ze (voedster en ram) bij mijn ouders geweest waar ze helaas niet vrij konden lopen (maar ze hebben zo'n bench hek) en daar is niks gebeurd. Sinds we thuis zijn was het 1x op een dag raak in een hoekje in de eetkamer (heb een woonkamer, eetkamer en keuken zonder deuren er tussen en de woonkamer staat afgeschermd). Ik daar iets neer zetten, ging 2 dagen goed. Toen ging ze er toch weer plassen en nu zelfs 2x per dag. 1x zelfs in een ander hoekje. S'avonds zitten ze in hun hek. Maar vanochtend vond ik ook een plasje in een hoekje naast het hok... En zelfs heeft ze over de rand van de wc heen geplast... Ik ben ten einde raad!

 

Ik maak elke dag de wc schoon met schoonmaakazijn en elke ochtend hebben ze schone houtskorrels er in. Maak het hok ook 1x in de week schoon met schoonmaakazijn. Heb zelfs geprobeerd elke dag s'middags nog een keer de wc schoon te maken zonder succes... Heb haar ook meerdere malen betrapt en op de wc gezet.

 

Ik hoop zo dat iemand een oplossing weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen overigens snel in het hok komen. Het is alleen de onderkant van een hok met daarin de wc, hooi en het bakje voer (alleen s'ochtends en dan is die weg) en het water bakje. Heb de bovenkant er al een tijd af zodat ze er snel in en uit kunnen.

 

Wil dit nog voor het eind van het jaar vervangen voor een bench (waarvan ik aan de voorkant het deurtje er afhaal) en dan naast de wc en bakjes die erin komen (natuurlijk) een houten plateau maak waar ze op en onder kunnen (ze hebben nu een schuine olank naast het hok waar de voedster graag onderligt) en knaag speeltjes in op wil hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is jouw voedster? Heb je haar (urine) al laten nakijken door een dierenarts? Blaas / nierproblemen kunnen zorgen voor onzindelijkheid, urinebrand (vaak bij EC) etc. En zo zijn er nog wat redenen waardoor ze moeite kunnen hebben de plas op te houden / onzindelijk worden. Ik zou eerst medische oorzaak uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het hok niet te veel schoonmaken met schoonnaakazijn, dit ontgeurt. Het hok is dus niet meer 'eigen'  ze probeerd het dan weer naar hun te laten ruiken, door er over heen te plassen.

 

En idd wat @Evee zegt, ook medische oorzaak uitsluiten. We hebben bij ons op de praktijk een keer een plasprobleem bij de kat opgelist door een kies te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook aan zitten denken maar ze is gewoon relaxt, rustig en niet anders. Ze gaat gewoon rustig in een hoekje zitten en haar behoefte doen en dan weer verder met waar ze mee bezig was. Ze is niet anders dan anders. Dus had mijn twijfels erbij of het dat kon zijn. Maar ik zal er eens achter aan. Ze is trouwens (net een maandje) 6 jaar.

 

Het hok maakte ik eerst niet zovaak schoon. Nu pas 1x gedaan eigenlijk. Door wat er gebeurd de laatste tijd omdat ze het misschien te vies vond (enige optie nog die ik had naast het laten nakijken). Maar heb niet het idee dat het daar aan ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nierstenen moet je kunnen zien in de urine! En blaaszand ook. Mijn konijn(en) hebben blaaszand gehad, en dat kun je zien! En het gedrag veranderde ook totaal niet! Ze waren levendig, aten en dronken goed. Niks op aan te merken!

Mijn andere konijn, die heel veel drinkt, plast ook veel natuurlijk, maar ook onzindelijkheid. En bij haar zijn de nieren ook onderzocht, doormiddel van bloedonderzoeken. Alleen helaas niks gevonden..

Maar als er stenen of zand is, zouden ze dat moeten zien in de urine!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kristallen in de urine kun je inderdaad zien onder de microscoop, stenen niet perse, al is het dan vaak dat er ook losse kristallen te zien zijn. Dat je niks aan het gedrag ziet zegt overigens niks. Dieren zijn meesters in het verbergen van hun problemen. Op het moment dat ze dat niet doen, zijn de in de natuur ten dode opgeschreven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hun wc kunnen ze met zijn twee naast elkaar zitten. Niet erg groot dus maar gaat al 5 jaar goed. En ik wil eigenlijk geen wc standaard in de woonkamer hoek (bij het raam en dis gordijn achter waar de eettafel in dw buurt staat) hebben... Zou het tijdelijk kunnen doen maar denk juist dat dat niet goed is en die plek dan juist een vaste plek word.

 

Heb een plattegrond toegevoegd van het huis. Schept een beeld. Alleen is de muur tussen woonkamer en keuken eruit. Die twee streepjes links die je ziet is een dicht gemaakte openhaard. Vanaf dat onderste streepje is het afgeschermd met een hekje. Daar staat de hoek van de bank. Daar achter de konijnen (hok, kleed, speeltjes) voor de openhaard, daar tegenover een mooie stelling kast en tussen de openhaard en het raam de eettafel (liggen ze graag onder tegen de muur aan). En links boven in het hoekje gebeurd het steeds.

 

Gisteren ook weer in het hoekje naast het hok (bovenste streepje, bij het onderste streepje staat de wc) terwijl ze in de ren zaten s'nachts.

IMG_3301.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze altijd onzindelijk is op exact hetzelfde plekje (wat dan eigenlijk niet onzindelijkheid is, maar ze heeft een ander plekje gekozen om haar behoefte te doen), zou ik daar inderdaad een wc neerzetten. Maar of de theorie van verschuiven gaat werken betwijfel ik ;) Je kan het altijd proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-9-2017 at 16:47 zei HildeR:

dus een bak erbij zetten op de plaats waar ze het vaak doet, kan ook nog de oplossing zijn.

 

Maar dat wilde je niet...

 

Ik heb zelf een wc bak op m'n bank staan als ze uit de ren zijn. Dat heb ik toch liever dan elke keer moeten poetsen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liefst niet vast nee. Tijdelijk valt altijd te proberen.

 

Ze had het ook over een plantenspuit met water vullen en dan als ze het doet 1x dat doen (niet te dichtbij). Maar dat vind ik minder fijn klinken. Bij katten snap ik het maar bij konijnen voel ik me er niet zo goed bij. Wat zeggen jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er mensen zijn die het gebruiken, maar zelf ben ik echt niet van het opvoeden met straffen, op welke manier dan ook. Meer dan een streng "Nee" zeggen doe ik bij geen een van mijn huisdieren. Ik beloon liever het goede gedrag en stuur het minder goede gedrag om. Maar ik vrees dat je er niet onderuit komt om er toch een bak te zetten. Best kans dat als die bak en tijdje staat je hem wel iets kan verplaatsen naar een hoek / plek waar het handiger is. Maar geen garanties. En ik denk niet dat dat in 3 dagen lukt ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, zo ben ik ook (en in dit geval pak ik haar wel in haar nekvel en zet ik haar op de wc). Ik wil haar niet bang maken. Dat is totaal niet fijn voor beestjes. Nee ik verwacht ook niet binnen 3 dagen. Daarom zei ik ook elke 5 dagen 10cm verschuiven (verder peilen of het langer nodig heeft, dan doe ik het langzamer, ligt totaal aan de situatie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft het ook 2x naast het hok en 1x in een ander hoekje gedaan. En is altijd tussen 11 uur s'ochtend en 1 uur s'middags. En ze keutelt wel gewoon braaf op de wc.

 

Maar er is al 4 dagen niks gebeurd gelukkig. En heb nog niet eens actie ondernomen (de andere wc neer gezet). Dus ik ben happy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies:

 

-Het plekje in de hoek waar ze plast leg je zo snel mogelijk na het incident een papieren tisssue die de plas opneemt. Deze leg je op de plek waar ze eigenlijk moet plassen in de wc.

-Haal hierna een doekje met azijn over de vieze plek zodat je deze plek neutraliseert.

-Doe dit ook op elke plek waar ze op poepje doen, en leg deze poepjes ook op de wc.

-Zorg dat er altijd schoon, vers hooi is in de wc. Konijnen vinden het heel fijn op te eten tijdens het toiletteren. Als je dit een beetje vies vindt kun je ook een (zelfgemaakte) hooibal ophangen.

 

En nog een extra tip voordat het gebeurt:

 

-Als je ziet dat je konijn zit op de plek waar ze altijd een plasje pleegt maar waar het niet hoort en haar staart gaat omhoog, pak haar op en zet haar in de wc.

 

Hopelijk heb je deze tips niet meer nodig, het is uiteraard erg vervelend als je konijn plast op plekken waar dat niet moet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ze plaste maakte ik daar sowieso standaard gelijk schoon met schoonmaakazijn. Wat helaas toen niet hielp. Tip 1 kan ik wel meenemen mocht het zich weer voor doen. Keutelen doet ze gewoon op de wc nog. Hooi is ook aanwezig bij de wc en dat krijgen ze meerdere malen op een dag nieuw (want is snel op). De wc word elke ochtend verschoont en 1x in de zoveel tijd reinig ik de wc met schoonmaakazijn want nooit problemen heeft gegeven en ook wel nodig is natuurlijk. Het hok vrijwel nooit met schoonmaakazijn.

 

Ik pakte haar ook op bij haar kont en nekvel (zodat ze iets beter weet dat ze fout zit) en zette haar op de wc.

 

Had steeds allemaal niet veel baat. Maar sinds ze bij de dierenarts geweest is gaat het goed. Gek maar wel fijn! Hopelijk houd ze het vol.

 

Bedankt allemaal voor de tips!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .