Ga naar inhoud

Opvallend eetgedrag


cinn-edy

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal, 

 

Ik heb even een vraagje over het eetgedrag van een van mijn konijntjes, dumbell. Hij is drie maandjes oud en woont samen met zijn broertje, Barbell, op mn kamer. Ze zijn beide gecastreerd en tot nu toe gaat alles gelukkig helemaal goed tussen de twee broertjes. Fingers crossed dat dat zo blijft! Dumbell is altijd al de kleinere van de twee geweest. Vooral met twe maanden was dat verschil goed te zien. Toen was Barbell bijna twee keer zo groot. Dumbell heeft gelukkig afgelopen maand een groeispurt gehad, en is nu nog net wat kleiner dan Barbell. Als het gaat over dominantie, lijkt Dumbell de dominante van de twee te zijn. Alleen wanneer het gaat om eten niet echt. Wanneer ze brokjes of hooi krijgen, vallen ze elke dag gelijk aan allebei. Alleen bij groente en lekkere tussendoortjes, lijkt Dumbell niet echt geïnteresseerd te zijn. Pas wanneer Barbell ervan begint te eten, wil hij het ook wel proberen. Maar eigenlijk alleen het stukje wat Barbell aan het eten is, wil hij dan hebben. Alsof hij de rest niet eens ziet liggen. Barbell laat dat niet echt tor. Hij eet graag op waar hij aan begonnen is. Ik vraag me af of jullie dit gedrag wel eens eerder gezien hebben en wellicht kunnen vertellen waarom Dumbell dit doet. Daarnaast vroeg ik mij af of jullie wat tips hebben om ze wat meer op hun gemak bij me te laten voelen. Ze wonen hier nu 10weken, maar ze vinden het niet fijn als ik ze aanraak. Ze zijn niet bang voor me. S ochtends als ik opsta, rennen ze vaak naar me toe en beginnen ze tegen me enkels aan te duwen. En als ze eten krijgen s avonds, dan h

lopen ze over en onder me door. af en toe springen ze op m. nachtkastje en en bed, maar als ze me dan zien liggen, zijn ze vaak weer snel beneden. Mijn vorige konijntje was heel aanhankelijk, en dat vond ik super gezellig. En ik begrijp dat dit met de tijd groeit en ze nu nog jong en speels zijn, maar ik vraag me af, wat ik nog meer kan doen dan tijd met ze doorbrengen en lekkers geven e.d. daarnaast moet ik hun lange haren echt gaan borstelen. Die worden te lang en dan ontstaan er klitten. Maar no way dat ze dat toelaten. 

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met langharige konijnen is dat die gefokt zijn als kruisingen met angorakonijnen.

 

En waar zijn angorakonijnen voor gefokt? Voor het oogsten van de vacht, Het afknippen van de vacht om te verwerken in angorawol producten of voor de slacht zodat hun vacht in bontjes verwerkt kan worden.

 

Het is dus nooit de bedoeling geweest dat die konijnen langharig bleven. Daar is in de fok dus ook geen rekening mee gehouden. Het probleem nu dit soort konijntjes zo populair zijn als huisdier is dat de vacht dus echt vaak niet te doen is voor de konijnen. Niet qua regelmatige verzorging, niet qua weersbestendigheid als buitenkonijn. En zeker niet voor het "konijn zijn". Een lange vacht is voor de meeste konijnen een flinke handicap.  Het is niet zoals een poolhond, die zelf een halflange, dikke vacht ontwikkeld hebben om ze te beschermen tegen extreme weersomstandigheden. De vacht is gefokt om afgeknipt te worden. De suggestie om de vacht te knippen is dus echt zo stom niet. Daarnaast is de frequentie dat je de vacht moet knippen minder dan het kammen. Bij sommige konijnen moet je de vacht echt om de dag kammen wil deze een beetje leefbaar blijven, terwijl als je knipt het konijntje er vaak een paar weekjes tegenaan kan tot aan de volgende knipbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nooit gezegd dat het een stom idee is, alleen dat het van mij er niet per se eraf hoeft. Ik begrijp wat jullie zeggen hoor. Het gaat mij immers uiteraard ook om het welzijn van mijn konijntjes. Wanneer zij niet toelaten dat ik hun vacht verzorg, zal ik ik heus kijken naar waar ik heb een plezier mee doen. Ik vind het alleen jammer dat ik het idee krijg, dat ik vanuit een principekwestie hier, wordt aangevallen op een zin waar ik mijn verhaal mee afsluit. Naar mijn idee gaan deze reacties totaal voorbij aan waar mijn vraag in eerste instantie lag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het niet toelaten, vinden ze het dus duidelijk niet leuk. Oppakken is voor een konijn als prooidier al vaak een hele nare ervaring. Door het knippen hoef je een konijn dus minder vaak op te pakken en kan het meer konijn zijn. 

 

Evee heeft het over om de dag. Ik kan konijnen die elke dag twee keer geborsteld moeten worden omdat ze anders klitten hebben. Dat is echt zo sneu. 

 

Wat je zou kunnen proberen is, om wanneer je ze eten geeft, je ze dan kan borstelen. Let hierbij wel goed op dat je alles borstelt, dus niet alleen de rug, maar ook de oksels, buik, kin en liezen. Juist daar onstaan de meeste klitten. Lukt dit niet dan zou ik het veder niet proberen en de vacht lekker kort knippen of scheren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat begrijp ik. Ik pak ze daarom ook niet op, laat ze altijd naar mij toekomen. Een van de twee die vind het prima als ik hem aai, met name tijdens het eten inderdaad. Ik zal eens even kijken hoe ik het met die haren ga aanpakken. Een schaar erin zetten durf ik ook niet zo goed aan. Maar het komt goed. De vacht is niet het probleem! Er is sowieso geen probleem. Ik wil alleen kijken hoe ik de band kan versterken. En ik vraag me nog steeds af of iemand weet waar dat opvallende eetgedrag van dumbell vandaan komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zal niet zo'n groenteman of snoepjes man zijn, dat hebben konijnen wel eens. Zo lang hij wel aanvalt op zijn brokjes niet om je zorgen over te maken en er is verder ook geen verklaring voor denk ik. 

Nog even over dat aanvallen, jammer dat je zo voelt. Dat is mijn bedoeling niet. Je geeft aan dat er niet voor niets zoiets bestaat als vachtverzorging bij dieren, dat klopt, al denk ik dat je dan vooral moet kijken naar wat het dier zelf wil. Een hond of kat zal het lekker vinden om verzorging aan zijn vacht te krijgen, een konijn vindt daar over het algemeen geen klap aan. Juist daarom vind ik dat je moet kijken naar het beste voor het dier, in dit geval de vacht kort knippen zodat je zo min mogelijk bezig hoeft te zijn iets waar het dier geen plezier aan beleeft. 

Je hebt speciale scharen met een stompe punt, ik gebruik die ook bij onze Teddy. Ik hoef haar na het knippen een week of vier niet lastig te vallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval niet zo'n grote fan als barbell. Vind het alleen bijzonder dat hij het wel wil, maar alleen als hij het zo ongeveer uit de bek van Barbell kan eten. Wellicht niet zo'n fan, maar wil hij het toch een soort van toe eigenen? Anyway, ik begrijp dat het uit een goed hart komt en ik denk dat we beiden het beste voor het beestje willen. Het is even zoeken hoe ik het beste met hen kan omgaan. Jong, wild, samen en niet zo knuffelig. Ik ben een heel aanhankelijk konijntje gewend geweest de afgelopen jaren. Die zou het liefst de hele dag door geborsteld en geaaid worden. Maar deze vrolijke huppels zijn ook genieten, alleen anders. Ik ga eens kijken naar zo'n schaar. Dat is sowieso een overbodige luxe. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .