Ga naar inhoud

schijnzwanger en castratie


S&T

Aanbevolen berichten

Er wordt altijd geadviseerd om niet te castreren tijdens een oestrogeenpiek, omdat de baarmoeder en eierstokken dan extra doorbloed zijn en je bij de castratie een groter risico hebt met bloedingen. Als een voedster schijnzwanger is, is vooral progesteron hoog, dus castratie is dan geen probleem ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is de oestrogeen dan hoog? Bij andere diersoorten?

 

Mijn dierenarts zei trouwens dat ik verder geen voorzorgsmaatregelen hoef te nemen. 

Gaat het (bijna) altijd goed bij konijnen? Ik las dat eten soms wel moeizaam op gang komt, maar Saartje is nogal een vreetmonstertje haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie is erg goed gegaan. Ze is nu (na ruim 48 uur) volgens mij al helemaal hersteld. Ze eet goed, veel keutels en is weer helemaal zichzelf. Ook voelt ze warm aan.

Met haar vriendje gaat het echter iets minder goed. Hij mist haar volgens mij best erg, want hij eet weinig hooi (brokjes gaan er wel in uiteraard) en is humeurig. Hij houdt sowieso niet zo van aandacht van mensen maar nu duwt ie me steeds weg als ik wil aaien. 

Het lijkt me daarom goed dat ze zo snel mogelijk weer bij elkaar zitten. Morgenmiddag is het precies 3 dagen na de operatie. Maar kan dat wel zo snel al? Met name in verband met de wond, de vacht is nog niet terug gegroeid dus de hechtingen liggen nu gewoon bloot. Het ziet er wel rustig uit en ik heb niet het idee dat ze er last van heeft. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk om ze gescheiden van gaas al "bij elkaar" te laten? Na 3 dagen is wat vlug om haar weer bij het maatje te doen. Is het een heel rustig koppel? Als het een rustig koppel is zou je het wel kunnen proberen. Maar wel regelmatig haar gezondheid en wond controleren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel, ik heb een hok en daar zit een aanbouwstuk aan. Dus ik kan het deurtje/hekje van het hoofdhok er weer tussen zetten maar dan heeft eentje alle ruimte en de ander zit dan op de stenen in een stukje van 90 bij 80 cm.

 

Ze zijn vrij rustig, maar Saartje is wel een dominant vrouwtje dus ze gaat ongetwijfeld weer op hem zitten in het begin.

Kan het stro zelf geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zelf dominant is zou ik ze nog niet samenzetten. Ze is zwakker door de castratie, ruikt anders. Stel dat ze op de ram rijd en haar wond gaat open, ik zou het risico niet nemen en haar toch nog wat langer apart houden. Misschien dat je hem veel afleiding en evt een knuffel als maatje kan geven?

 

Ik zou haar de eerste week nog niet op stro zetten. Katoenbedding is zachter voor de wond. Dat is in ieder geval de eerste week na castratie wel aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het aanbouwstuk er even tijdelijk af haal. Dan kan daar het hok staan waar ze nu in zit. Ik heb nog wel wat materiaal liggen waarmee ik dat kan afschermen tegen regen en wind. Dan kunnen ze elkaar overdag zien en kan ze 's avonds en 's nachts makkelijk naar binnen, want het is nu best koud nog.

 

Die knuffel ga ik ook eens proberen! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .