Ga naar inhoud

Konijnen plotseling vechten


Marvel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee konijnen, een voedster en een gecastreerde ram. Na anderhalf jaar goed samenzijn, beginnen ze plotseling met elkaar te vechten. Mijn voedster is nu rond de vijf jaar oud en van onze ram weten we de leeftijd niet. (Waarschijnlijk rond de twee a drie jaar oud). Wat misschien de reden is dat we de hokken hebben veranderd. We hadden eerst twee hokken en een ren, maar 1 hok was verrot en is weg. Meestal zat de ram in het achterste hok en de voedster in de ren. 

Ook is de voedster waarschijnlijk blind door het vechten.

Ik weet niet wat ik moet doen. Wie kan mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je met je voedster naar de dierenarts geweest? Vaak is het mogelijk om een oogbeschadiging voor een groot deel te genezen met een goede oogzalf.

 

Geef ze even rust van elkaar om bij te komen en te herstellen. Heb je nu nog wel meerdere schuilplekken in de ren voor jouw konijnen? Als er nu nog maar 1 plek is, terwijl er eerst 2 waren, kan het goed zijn dat daar de onrust door is begonnen. Ik zou beide konijnen even uit elkaar halen en zorgen dat ze tot rust komen, en dat het oogje van de voedster herstelt.

 

Dan heb je ook tijd om de ren opnieuw in te richten en te zorgen voor meerdere schuilplekken. Het hoeven geen volledige konijnenhokken te zijn, een schuilhuisje of bijvoorbeeld een speciekuip waar je 2 gaten in maakt kan al voldoende zijn. Als de konijnen hersteld zijn en tot rust gekomen zou je op neutraal terrein (dus niet in je ren!) een nieuwe koppelpoging kunnen doen. Gaat het daar langere tijd goed, dan kun je ze weer in het gewone verblijf zetten.

 

Hier vind je meer koppelinformatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt allemaal voor deze tips! Ik ben bij de dierenarts geweest en er was eigenlijk niks aan de hand met het oog. Ook over het vechten heb ik vragen gesteld en het komt er allemaal neer dat ik ze allebei op neutrale grond moet houden en dus  oorlopig moet scheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Marvel:

Bedankt allemaal voor deze tips! Ik ben bij de dierenarts geweest en er was eigenlijk niks aan de hand met het oog. Ook over het vechten heb ik vragen gesteld en het komt er allemaal neer dat ik ze allebei op neutrale grond moet houden en dus  oorlopig moet scheiden.

 

Dat klinkt niet helemaal als een konijnkundige arts. Voorlopig scheiden is niet de oplossing. Ik zou de ren weer anders indelen en meerdere schuilplekken beschikbaar maken. Als de beide konijnen voorheen al niet echt vaak bij elkaar lagen dan vraag ik me ook af of het wel zo een gezellig en stabiel koppel is maar dat terzijde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als haar oogje niet gewond is, zou ik ze inderdaad niet apart houden maar gewoon terugkoppelen. Dat zou je eerst op neutraal terrein kunnen doen en dan weer terug naar het eigen hok op het  moment dat het langere tijd goed gaat, zoals in het artikel staat wat ik linkte.

 

Pas het eigen verblijf aan zodat het weer "nieuw" lijkt voor beide konijnen en zorg dat er weer voldoende schuilplekken zijn om elkaar te ontlopen. Als je ze nu echt uit elkaar laat is de kans aanwezig dat ze straks niet meer samen kunnen, zoals laniboekje zegt klinkt het niet als een heel hecht koppel namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet ook bij konijnen dat het dier dat niet in orde is, wordt aangevallen door het sterkste konijn, ook bij een hecht koppel. Ik weet niet waarom ze dat doen, kan me er iets bij voorstellen dat het een soort overlevingstechniek is om in het wild te zorgen dat het zwakke dier niet kan zorgen voor gevaar voor de groep en dus eruit gebonjourd wordt. 

Hoe kwam jij erop dat ze blind zou zijn dan? Niet om de oordelen, maar ik probeer te redeneren of en wat er aan de hand zou kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .