Ga naar inhoud

Alleen hooi en gedroogde kruiden geven ?


breezer

Aanbevolen berichten

Hallo mijn konijn ko heeft terug kerende blaas problemen hij heeft al een operatie gehad voor blaasstenen en steeds antibiotica en pijn stillers omdat hij terug kerende blaas onsteking heeft door blaaszand. Nou was het de laatste keer na twee weken al terug. H

 

hij kreeg niet teveel brokjes ( eerst behapbare care plus, daarna overgegaan op sience selective) maar de problemen blijven terug komen en veel te snel. 

 

Mijn dierenarts zei ik beter helemaal geen brok meer kan geven, maar ko kanniet tegen groente en fruit (diaree en gas) alleen gedroogd. Kan het dan kwaad om inderdaad de brokken weg te laten. Hij eet wel hooi en verder kan hij tegen en lust hij; paardenbloem gedroogd, annanas gedroogd, cranberry's gedroogd, en kamille gedroogd. 

 

Verder krijgt hij sinds kort eurolgist erbij in de hoop dit gaat helpen. Het is het proberen waard want de dierenarts ziet ook geen oplossing meer, zogauw we stoppen steeds met de antibiotica komen de blaas problemen terug. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niemand dit? Hij krijgt nog 2 dagen antibiotica, als hij dan net zo snel terug valt als vorige keer moeten we afscheid van hem nemen en dat is het laatste wat ik wil, maar ik wil ook niet hij straks vanalles te kort komt kwa voedings stoffen. Ik weeg dat hooi en groente het belangrijkste is, maar hoe zit het als je konijn niet tegen groente kan? Dan is het dus voornamelijk hooi en klein beetje gedroogde kruiden en fruit ( annanas, cranberry, paardenbloem, kamille) kan dat kwaad? Of toch sience bij blijven geven ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan wel goed gevarieerd hooi en kruiden geven. Zodat het niet te eenzijdig wordt. Fruit is echt snoep, ook gedroogd. Dat dus echt met mate. 

 

Ik zou kijken of je de gedroogde planten en bloemen iets kan uitbreiden op termijn. En verschillende hooisoorten geven.

 

In theorie kan het zonder brokjes. In de praktijk vinden de meeste baasjes het wel veel gedoe en veel geld kosten. Ook blijft het altijd spannend of je je konijnen er niets te kort mee doet, vandaar dat ik aangeef dat je goed moet variëren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet variëren met hooi ,hooi is toch hooi, dacht ik altijd. Of bedoel je steeds een ander smaakje?  Dat het veel kost maakt niet uit, ik wil alles doen om mijn maatje nog wat langer bij ons te kunnen houden. Kwa kruiden zou ik moeten proberen wat hij lust, want het is een lastige eter , bestel steeds wat en dan kijk ik wat hij eet, wat hij niet eet geef ik aan de andere groep konijnen, ( alles eters ;) ) dus op komt het toch wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou ik dan beter kunnen doen? Want zoals nu steeds gaat en zo snel terug komt is er geen oplossing meer, en ik wil hem eigenlijk

nog niet laten gaan want de periodes dat hij medicijnen heeft is die zo vrolijk en druk. Alleen zogauw we stoppen met de antibiotica heeft die weer al snel weer last. Iemand nog tips wat ik zou kunnen doen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei breezer:

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet variëren met hooi ,hooi is toch hooi, dacht ik altijd. Of bedoel je steeds een ander smaakje?  Dat het veel kost maakt niet uit, ik wil alles doen om mijn maatje nog wat langer bij ons te kunnen houden. Kwa kruiden zou ik moeten proberen wat hij lust, want het is een lastige eter , bestel steeds wat en dan kijk ik wat hij eet, wat hij niet eet geef ik aan de andere groep konijnen, ( alles eters ;) ) dus op komt het toch wel.

 

Er zijn heel wat verschillende grassoorten en al het gedroogde gras heeft de naam hooi. Als je een goedkoop budget hooi kiest, zit daar meestal niet zo veel variatie in. Terwijl bijvoorbeeld weidehooi meerdere grassoorten bevat. Kruidenhooi is dan weer een mix van weide hooi met extra toegevoegd kruiden: dan heb je dus een mix van grassen en een mix van kruiden. Dan heb je nog het specifieke één grassoort hooi zoals o.a. timothy hooi en luzerne.  Elke grassoort heeft weer een eigen samenstelling.

 

Als je echt besluit over te gaan op helemaal geen brokken meer, moet je dus wel goed afwisselen: ook met je hooisoorten! Dat kan best prijzig en lastig worden. De meeste mensen kiezen er daarom ook voor om toch een beperkte, minimale hoeveelheid brokjes te blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, nu heb ik barni hooi met paardenbloem en kamille. Timotyhooi heb ik ooit geprobeerd van beaphare maar dat at hij niet. Ik zal van de week eens wat andere winkels langsgaan voor ander hooi voor erbij. Is er ergens een lijstje wellk merk hooi wat voor een hooi is? Zodat ik weet welke ik erbij kan kopen en welke niet. 

 

Ik heb zojuist gewogen wat hij eerst kreeg aan brok en dat is 20 gram verspteid over 10 gram per keer ( 2x).  Ik zou nog kunnen proberen te halveren naar 2x5 gram maar vraag me af of dat helpt ( want dat zijn bijna geen brokjes meer) want het was al zo weinig wat hij kreeg. Hij weegt 1,9. 

 

Prijzig maakt me niet uit, ik heb dit konijntje in huis genomen en daarbij beloofd er goed te voor zorgen en dan ga ik niet nu hij oud is hem laten vallen. Het lastige is iets moeilijker want ik heb dus helemaal geen verstand van hooi maar ik ga eens goed rond kijken 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .