Ga naar inhoud

Castratie met dit warme weer?


Aanbevolen berichten

De afspraak staat al? Als je een nieuwe afspraak zou moeten maken, zou ik het even afwachten tot het wat minder warm is. Maar als de afspraak echt al staat, tja dan kan het op zich wel gewoon door gaan, mits je er wel goed rekening mee houd.

 

Zorg als je met de auto gaat dat de auto afgekoeld is, zet hem dus niet in de volle (ochtend)zon. Ook als je hem ophaalt in de middag zou ik zorgen dat het geen 50 graden is in de auto.

 

Zorg dat hij na castratie de eerste dagen goed binnen komt te staan in een niet te benauwde ruimte, maar ook niet ergens waar het tocht. Zorg dat er geen vliegen bij de wond kunnen komen, eventueel een klamboe over het binnenverblijf hangen om dat te voorkomen (zorg dat hij er niet aan kan knagen ;) ). 

 

Geef hem na de castratie geen icepod ofzo! Ze hebben na narcose soms wat moeite de eigen temperatuur op peil te houden, daarom geef je normaalgezien na castratie een snugglesafe. Als het nou echt warm is zou ik hem wel echt de keuze geven daar wel of niet op te liggen. Best kans dat hij het niet echt nodig heeft.

Algemene castratie tips staan verder in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je goede tips! 

Ze zitten in een grote ruime ren en ik hou de ramen zoveel mogelijk dicht zodat er geen vliegen binnen kunnen komen. Gelukkig  zijn we met 10 minuten weer thuis vanaf de dierenarts dus dan hoeven ze niet lang in de auto.

 

Ik heb nog een belangrijke vraag, ze zitten nu gezellig bij elkaar in de ren, maar kan ik ze na de castratie het best weer bij elkaar zetten of even een hekje tussen hen in omdat ze misschien anders elkaars wond kunnen open maken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wauw, je hebt twee rammetjes bij elkaar? Gaan die goed samen?
Als ze voor de castratie goed met elkaar overweg konden zou je ze best samen kunnen zetten, alleen moet het niet zo zijn dat de één energieker is dan de ander en dus op de ander gaat rijden etc. Als ze allebei rustig zijn en rustig met elkaar omgaan kan je ze wel samen zetten, anders misschien toch even apart van elkaar houden totdat ze beiden goed zijn herstelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ja ik heb 2 mannen, leuk stel is het. Maar speel ook met het idee om ze ieder eem vriendin uit een opvang te geven.

 

Bedankt voor je tips! Ik zal ze goed in de gaten houden. Ik dacht dat als ik ze bij elkaar houdt, ik misschien niet goed kan zien wie er eet en keutelt omdat ze dus bij elkaar zitten.

 

Wel spannend hoor die castratie, zie er vreselijk tegen op!

20170522_144727-1152x864.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze zelf meestal in ieder geval de eerste dag (de dag van de castratie dus) even apart van elkaar, juist om het eten, drinken en keutelen in de gaten te houden. Bij de castratie van een ram eten / keutelen en plassen ze meestal uiterlijk de ochtend van de dag na de castratie wel weer, is mijn ervaring. Dan zou je ze dus weer samen kunnen laten - mits ze een beetje lief zijn voor elkaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evee, dat dacht ik inderdaad ook. Dan kan ik ze individueel goed in de gaten houden. Ik heb de link die je me hebt gestuurd in je vorige bericht al meerdere malen gelezen, ik kan denk ik niet meer doen dan alle tips goed opvolgen en maar duimen dat ze er goed boven op komen. Zie er al weken tegen op en ben veel te bang dat er wat met mijn hummels gebeurt..Maar dat ligt misschien gewoon aan mij.

 

In ieder geval bedankt voor jullie lieve reacties!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een ram is niet zo veel om je zorgen over te maken hoor :)

 

De kans dat er iets mis gaat is wel heel klein. Het is een ingreep aan de buitenkant van het lijfje. Ze maken kleine sneetjes, halen de balletjes er uit, binden het af en maken het weer dicht. De rammen die ik heb laten castreren aten eigenlijk allemaal dezelfde avond alweer. Keuteltjes en plasjes lagen er eigenlijk altijd ook in de avond al of anders de volgende ochtend. Het komt vast wel goed! :knuffel:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve reactie! Het zal ook vast wel goed komen, ik maak me denk ik te veel zorgen. Ze betekenen erg veel voor me, we hebben zelfs een van onze tuinen compleet omgebouwd tot konijnen tuin. Wat kan een dier toch veel aan je leven toevoegen!

Ik ga heel goed voor ze zorgen en ik let goed op ze vrijdag, ze moeten om 9 uur ´sochtends aanwezig zijn en als alles oke is mag ik ze ´s avonds weer ophalen.

 

 

Nogmaals bedankt voor de geruststellende woorden!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het gegaan? Mijn rammetje is vrijdag ook gecastreerd, die doet het super. 

Goede pijnstilling meegekregen, wanneer die uit begint te werken merk ik wel dat ie suffig wordt.

 

Hij eet goed, keutelt(kleine keutels) en vanmiddag heb ik hem met zijn medicatiespuit voor de zekerheid ook nog extra water gegeven. Ik vond het reuze spannend, maar het valt me nu reuze mee!

 

Herstellen en dan op naar een vriendinnetje ❤️❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Taco_konijn

 

Wat fijn dat het zo goed gaat met je ex-rammetje! 

 

Mijn mannetjes hebben het fantastisch gedaan, waren erg wiebelig vrijdag en erg suf. Steeds als ze wat hupten vielen ze bijna om. Ze begonnen gelijk te eten en te drinken toen ze thuis waren. Ze hebben ook veel steun aan elkaar gehad. Ik was zo zenuwachtig en vond het vreselijk dat ik mijn moppies 's ochtends moest achterlaten in de kliniek, maar ben echt blij dat ik ze heb laten castreren! En gelukkig vinden ze mij ook nog lief, krijg nog steeds kusjes van je. 

 

Gaat het nu nog steeds zo goed met je konijntje?

20170526_205437-864x1152.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@KnabbelBabbel26

 

Ik had geen mailtje gehad dat je gereageerd had en al lang niet meer ingelogd op het forum! 

 

Taco heeft het goed gedaan! De eerste dagen kwam hij niet meer bij me op de bank om te knuffelen. Gelukkig deed hij dit na een week wel weer en nu knuffelt hij volop!

 

Hij is nog liever dan hij al was. Zelfs met dit warme weer nu komt hij nog naar je toe voor knuffels en rent hij nog achter je aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .