Ga naar inhoud

Spontane "zere" poot


Aanbevolen berichten

Even van me afschrijven en misschien zijn er hier mensen die het (her)kennen. Bibi heeft gisteren haar tweede inenting gehad, veel stress maar dit keer niet gegild gelukkig, en daarna was ze een beetje slomer. Ze at nog wel gewoon en heeft redelijk vrolijk rondgehupst.
Vanmorgen was ze traag terwijl ze normaal echt komt aanrennen. Ze wilde nauwelijks eten en hupste nauwelijks in het rond.
Vanmiddag toen ik thuis kwam kwam ze wederom niet aangerend terwijl ze dit altijd doet normaal, ook had ze haar voer niet gegeten. Ik hield haar een stukje witlof voor en ze leek het te willen pakken maar deinsde terug, daarna hupste ze wat voorzichtig waarbij ze heel langzaam was en haar ene achterpoot een soort optrok richting haar buikje, hier liep ze dus niet op. 

Dierenarts gebeld (misschien wat overbezorgd maarja) en die had vandaag geen plek, morgen eventueel wel maar ze moest wel gaan eten dus op hun advies een andere dierenarts gebeld, ging net sluiten maar ik mocht nog langskomen, zeker ook omdat ze niet at. Bij de dierenarts hield ze haar pootje eerst nog heel raar, ging er ook extreem veel aan likken later 'knabbelen'. Op de tafel hield ze 'm nog heel raar en belastte 'm niet, toen ze op de grond werd gezet hupste ze normaal. Ze is daarna onderzocht, tanden goed, wel weer ietsje afgevallen (eten/buik blijft lastig) en veel hele harde ontlasting in haar buik. Ze heeft ontstekingsremmer+pijnstiller en een middeltje voor de harde ontlasting geïnjecteerd gekregen en deze moet ze nu twee keer daags met een spuitje in haar mond gedruppeld krijgen. Daarnaast dwangvoeding en kijken hoe het gaat, ze was daar aan het einde al ietsje 'vrolijker'/actiever. Eenmaal thuis hupste ze in het rond, heeft een klein beetje gegeten maar daarna ging ze haar poot weer heel raar optillen, ook lijkt ze moeizamer te springen.

Nu ben ik nog steeds een beetje bezorgd, ondanks dat ze best uitgebreid onderzocht is, maar ik merk dat ze echt anders is dan normaal.
Kent iemand dit soort klachten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de darmen heeft ze eigenlijk steeds op en af een beetje maar dat ging de laatste tijd wel iets beter. Ze liep net ook weer heel vreemd, ook kan ze niet goed springen en normaal als ze mijn aandacht wil komt ze op twee poten bijna 'rechtop' staan, nu heel schuin, ik kan het niet goed uitleggen. Alsof haar rug verkrampt is ofzo? Nouja, net de medicatie gegeven (drama, maar gelukt) en een zacht bedje in haar huis gemaakt. Hopelijk slaapt ze goed en gaat het morgen beter. 

Ik voel me echt zo'n overbezorgde konijnenmama. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, pfff, vanmorgen direct duidelijk dat het er niet beter op is geworden. Ze eet in ieder geval weer alleen heb ik haar nog niet zien drinken, dus heb extra waterbakken neergezet en haar alvast een stukje komkommer gedaan. De medicijnen heeft ze gehad dus hopelijk helpt dat snel, ze gebruikt alleen één achterpoot niet, die trekt ze op naar haar buik. Ook kan ze nauwelijks springen, ze heeft al moeite met in haar toilet komen.
Ik ben blij dat ze in ieder geval weer eet, maar voor de rest is ze absoluut niet zichzelf. Qua pijn weet ik het niet, ze raakt niet super in paniek als ik haar pootje aanraak. Ze was net wel heel aanhankelijk, non stop likken. Normaal doet ze dat ook wel veel maar nu stopte ze pas toen ik haar weer even op haar "bedje" had gezet.

Nu ze gewoon eet kijk ik het even aan maar als ze maandag nog niet normaal loopt zou ik het liefste weer langs de DA gaan, of is dat te bezorgd? Iemand die zoiets heeft meegemaakt? Hoe lang zouden jullie het ongeveer aankijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwoah, heftig reageren kan maar hoeft niet per se. Soms heb je wel eens dieren waarin je gerust in de poot mag knijpen, maar willen ze hem echt niet belasten. Vaak helpt dan een goede pijnstiller/ontstekingsremmer en rust. (Mits geen breuk of dyslocatie of iets lichaamsvreemds in de poot enzo natuurlijk ;) .)

Maar nimbus, ik zou maandag zeker even bellen voor overleg als het nog niet verbeterd is. Je hebt zelf geen pijnstiller meegekregen van de DA?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze heeft nu pijnstiller en ontstekingsremmer en daarnaast een middeltje om de ontlasting zachter te maken, beide moet ze 2 x per dag met een spuit in haar bekje krijgen. Ze hinkt nog steeds, eet wel, drinkt weinig. Verder is ze gewoon echt 'anders' dan normaal, logisch ook als ze pijn heeft, maar het verschil is wel heel groot met het vrolijke en hyperactieve konijntje dat ze normaal is.

Sneu :( klinkt heftig, maar ik heb liever zelf een "zere poot" haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@nimbustweeduizend hoe is het nu met Bibi? Ik zat je verhaal net te lezen en ik heb dit ook met mijn Jopje gehad. Jopje heeft voordat hij bij mij kwam klein gewoond en heeft (ik zou het Aniek na kunnen vragen) nooit trapjes gelopen. Wij hebben een paleis voor Jopje en Lynn gebouwd met allerlei verdiepingen en ik denk dat hij met springen of traplopen zijn pootje heeft bezeerd. Ben naar de dierenarts geweest en die kon op het eerste gezicht niets ontdekken. Ik vertrouwde het niet helemaal en een vriend heeft een echo gemaakt in de kliniek. Hieruit kwam dat er een klein scheurtje in zijn aanhechtingspees zat en dat moet natuurlijk pijn hebben gedaan. Ik heb hem pijn medicatie gegeven en een ontstekingsremmer. Dit 1,5 week gegeven 2x daags en na 2 weken zag ik pas een beetje vooruitgang. Na 1,5 maand begon hij weer echt zijn pootje te gebruiken en nu springt, draait, hupst hij weer vrolijk in het rond.

 

Daarnaast had hij ook heel veel vaste en gigantisch harde keutels. Onze overbuurvrouw gaaf haar konijnen altijd gebroken lijnzaad om buikprobleempjes een beetje te sussen. Dit ben ik ook gaan geven + vezelrijke brokken en ander hooi ( van de boer ). Nu vreet ie de oren van zijn kop en gaat het hartstikke goed. Hopelijk heb je er iets aan en ik hoop nog meer voor jou en Bibi dat het allang beter gaat.(k)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .