Ga naar inhoud

Dierenarts raad andere voeding aan?!


louloumolly

Aanbevolen berichten

hoi, ik was vanmiddag bij de dierenarts met mijn 2 konijnen om ze Te laten vaccineren en jaarlijkse controle. Toen vroeg ze wat ik ze te eten gaf ik geef mijn konijnen: Onbeperkt hooi, s'ochtends gewassen groente(altijd een beetje hetzelfde en de zelfde hoeveelheid). En s'avonds een paar brokjes(samen 20 gram Kasper faunafood-niet gemengd). Toen zei ze dat groente niet goed was alleen af en toe een stukje wortel omdat ze anders last krijgen van hun buik, onbeperkt hooi en ze zei dat ik ze wel 65 gram voer op een dag mag geven(samen wegen ze 3,2 kilo). Ik was best geschrokken, ik heb namelijk altijd geleerd dat groenvoer(alleen veilige soorten) goed is omdat ze dat ook in het wild eten het zit vol met vitaminen etc, etc. En dat brokjes slechts een aanvulling zijn en dat ze er ook goed zonder kunnen, daarnaast heb ik ook geleerd dat brokjes vaak achterblijven in de maag en dat het lang duurt voordat de volledig verteerd zijn dat ze er gezondheidsproblemen van kunnen krijgen en blaaszand/blaassteen. Nu ben ik helemaal door de war. Daarnaast vertelde ik ook dat Loulou deze week zijn nacht keutels niet altijd helemaal op at, toen zei ze dat ik misschien teveel eten zou geven. Terwijl ze beide op goed gewicht waren en dat ze er goed uit zien. Ze krijgen echt niet veel eten, ze eten een hoop hooi 3 bladeren andijvie, 1/5 van paprika,stukje winterpeen, stukje komkommer, soms koriander of andere kruiden+soms andere soort groenten(samen) ze eten altijd alles meteen op en ik heb nooit problemen met dit dieet gehad en alleen maar als ik ze meer zou geven. Alleen ik ben nu helemaal door de war en weet niet wat ik moet doen! Heeft iemand raad?! En mijn konijnen hebben altijd mooie rond grote bruine keutels(je ziet het hooi er goed in zitten) ze eten altijd goed en zijn lekker actief. Ze hebben nooit diarree alleen eet Loulou dus heel soms zijn nachtkeutels niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik weet niet hoeveel brokjes je tot nu toe gaf, maar je mag ongeveer 20 gram brokjes per kg konijn voeren. Ongeveer 60 gram brokjes voor jouw duo klopt dus wel.

 

Het dieet van een konijn moet bestaan uit 80% hooi, 10% groenvoer 5% brokken en 5% gezonde snacks (zoals bijvoorbeeld wilgentakken, kruiden etc).  Hier staat meer informatie over voeding voor een konijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Als je dat om gaat rekenen naar hoeveel en wat het per kilo konijn is dan zou dat dus bijvoorbeeld neerkomen op 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram snacks. Voor jouw duo kun je die hoeveelheid dus x3 doen en dan zit je op de hoeveelheid die je per dag aan je koppel moet voeren: 480 gram hooi, 60 gram brokken, 120 gram groenvoer 60 gram snacks. Die hoeveelheid hooi is trouwens echt wel behoorlijk, ik denk dat veel konijnen daar niet aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .