Ga naar inhoud

knagen / graven


Lianneke2506

Aanbevolen berichten

Hallo,  ik hoop dat iemand hier tips voor me heeft. Mijn konijnen lopen los door de woonkamer rond als ik thuis ben. Ze springen ook gezellig bij me op de bank. Heb wat dekens op de bank liggen voor bescherming,  maar nu knagen ze de hele dekens kapot en houden ze ervan om in de hoeken te graven. Wat kan ik doen of in huis halen om ze dit af te leren? tevens vinden ze al t hout in huis ook leuk om te knagen. Heb zo'n rol in huis waar ze ook veel aan knagen, maar blijkbaar is dat niet genoeg?! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lianneke, mijn eigen konijnen zitten buiten. Waar ik struiken tegen knagen bescherm. Maar zie ze i.d de hele dag bezig met; zoeken naar eetbare zaken, het inrichten van het hok, in mindere mate graven en een konijn mag graag dingen inspecteren en spullen verplaatsen. Ik denk het bij jouw konijnen ook natuurlijk gedrag is. Ben zelf ook een groentje met konijnen en zou niet weten hoe je een konijn iets af leert. Ben zelf al blij wanneer ik iets leer heb hoe je en konijn tevreden/ blij kan maken. (is bijna hetzelfde als iets afleren?) Dus misschien kun je meer inspelen op hun natuurlijk gedrag en uitzoeken waarmee je ze blij kan maken? Er staan hier op het forum heel veel berichten over o.a speeltjes die je ze kunt aanbieden. 

ps; knip zelf geregeld flinke wilgentakken (soms wel van mijn lengte) voor mijn konijnen en die hebben ze binnen enkele uren compleet kaal geknaagd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het knagen er vaak ook wel een beetje bij hoort, helaas :p  Bij ons lopen ze niet los in de woonkamer, maar ze knagen wel regelmatig aan de dingen die in de ren staan (alhoewel ze dat wel minder doen dan wanneer het er net in stond). Ik geef ze ook regelmatig een keer een stuk van een tak, verder mogen ze zich regelmatig een keer uitleven in een graafbak (wij vullen dan een plastic bak met vlas, maar in de webwinkel van BunnyBunch kun je bv ook een graafbak kopen en zand daarvoor), misschien dat het wat helpt als ze iets hebben om in te graven? Handdoeken enzo slopen ze hier ook :p 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... Konijnen knagen.... Ik denk dat het heel lastig is om ze dit af te leren. Bij mij was knagen nog zacht uitgedrukt; ik moest bijna elk jaar de hokken vervangen omdat ze compleet gesloopt waren. Sinds ik ze niet meer op tegels heb, maar in een ren op zand, kunnen ze graven. Daar zijn ze hele dagen mee bezig en daardoor wordt er veel minder gesloopt. (Hoewel ik gisteren toevallig zag dat ze toch weer aan een hok begonnen zijn) Ik denk dat het niet af te leren is, zonder een goede alternatieve bezigheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn piepeke zit ook binnen. de kabels heb ik weggewerkt in een kabelgootje. verder ervoor zorgen dat er genoeg knaag en sloop dingen zijn. een wilgentunnel, een wilgenbal, een zandbak. als ik de was opvouw laat ik hen lekker helpen en spelen met een oude handdoek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat hier nog info in staat waar je wat aan hebt:

 

Konijnen houden in huis

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

 

Gedragsproblemen bij konijnen (staat ook een stukje over graven en knagen in)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaa! Wat heb jij een luxe. Mijn terrorvoedster Lynn verbouwd alles. Hokken, kussens, dekens, de rozenstruiken houd ze goed kort en zelfs de klinkers probeert ze eruit te graven. Ik kan er wel om lachen... natuurlijk gedrag zeggen we maar. Wel merk ik als ik haar bezig houd dat het veel minder is. Boefjes <3 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .