Ga naar inhoud

Ervaringen met Viola Equi?


Clairtje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

mijn Duitse reus Heidi (leeft samen met Bram de (gecastreerde) ram. Bram snottert chronisch. Heidi kreeg ook wat last. Na een week zorgen knapt ze weer een beetje op en hebben we de antibiotica gestopt io dierenarts. Ze eet weer brokjes, drinkt weer en huppelt weer vrolijk rond. Ze graaft nog niet (deed ze altijd vol overgave), dus ze is nog niet helemaal de oude. Een buurvrouw raadde me Viola Equi  (Bloem) aan omdat ze ook nog wel wat kucht (af en toe). Wie heeft hier ervaring mee? Hoor graag jullie ervaring, tips, dosering, etc!

 

Alvast dank jullie wel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even opgezocht wat het precies is. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet eerder van had gehoord en ook niet bekend ben met gebruik van dit middel bij konijnen. Ik kwam deze info tegen op de website van bloem:

 

 

 

 

Citaat

 

Viola Equi

Driekleurig viooltje is bloedzuiverend

Viola Equi is een natuurlijk middel op basis van kruidentincturen.

Driekleurig viooltje:

  • Is bloedzuiverend

Ingrediënten

Tincturen van kruiden, gezuiverd water, alcohol 50% vol.

Werkstoffen

 
Kruidenextracten:  
IJslands mos (Cetraria islandica) 15,1%
Driekleurig viooltje (Viola tricolor) 13,4%
Gewone agrimonie (Agrimonia eupatoria) 10,8%
Heermoes (Equisetum arvense) 10,8%
Kleefkruid (Galium aparine) 10,8%
Kleine brandnetel (Urtica urens) 6,5%
Grote klis (Arctium lappa) 5,4%
Gezegende distel (Carduus benedictus) 5,4%
Hop (Humulus lupulus) 5,4%
Mannetjesereprijs (Veronica officinalis) 5,4%
Maretak (Viscum album) 5,4%
Hondsdraf (Glechoma hederacea) 3,8%
Knopig helmkruid (Scrophularia nodosa) 2,2%

Dosering en gebruik

Dosering volwassenen: 4 maal daags 30 druppels innemen met weinig water.
Indien nodig ieder uur deze dosering innemen.
Dosering kinderen: de leeftijd +3 druppels.
De aanbevolen dosering niet overschrijden.

Waarschuwing

Niet gebruiken tijdens de periode van zwangerschap en het geven van borstvoeding.
Zie voor meer informatie de bijgesloten gebruiksinfo.
Raadpleeg bij combinatiegebruik met medicijnen altijd uw huisarts.

Dit betreft een voedingssupplement en valt in de categorie vitaminen, mineralen en kruiden.
Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Land van herkomst: Nederland.

Bewaar na het gebruik dit product donker, goed gesloten, op kamertemperatuur en altijd buiten bereik van kinderen.
Vermijd bij het bewaren de invloed van direct zonlicht.

Voedingswaarde

   
Per 100 ml:    
kcal   308
kJoule   1303
Vetten   0,16 g
  verzadigde vetzuren 0,1 g  
Koolhydraten   1,68 g
  suikers 1,5 g  
Eiwitten   1,26 g
Zout   0 g

 

 

 

Alcohol is niet echt aan te raden voor konijnen. Als er homeopatische middelen gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld vaak de bach bloesems, wordt er over het algemeen gekozen voor de PET of kinder variant, zonder alcohol dus. Verder ben ik ook niet met alle kruiden die er in zitten bekend, of die ook echt veilig zijn voor konijnen.

 

Let ook wel op dat als je weer met nieuwe medicijnen van de dierenarts gaat starten, je het gebruik van dit soort middelen wel echt moet overleggen: kruiden kunnen werken met de medicijnen die jouw konijn krijgt, en bijvoorbeeld bepaalde werking versterken of juist ongedaan maken.

 

Maar wat zou precies de reden zijn dat je het middel wil gebruiken? Behalve bloedzuiverend kom ik niet echt tegen wat de werking verder dan precies zou zijn. Niets mbt weerstand of luchtwegen. Misschien dat je beter een echincea tablet bij zou kunnen voeren voor weerstand (let dan wel op hulpstoffen!), of gewoon " los " kruiden gedroogde kruiden voeren om de luchtwegen en weerstand te ondersteunen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het meedenken!! Het werd me aangeraden door een buurvrouw die drogist is en ook veel dieren heeft. Ze had er baat bij gehad bij zieke kippen. Maar ze heeft geen konijnen en kippen zijn geen konijnen, dus durfde er niet zomaar mee te starten. Ze krijgen nu echinea tabletjes en dat pakken ze graag. Dus in principe gaat dat goed. 

 

De dierenarts gaf aan de ram niet te kunnen/willen behandelen omdat je chronisch snot niet goed weg zou kunnen krijgen. Maar ik wil wel graag wat voor ze doen om te zorgen dat ze minder vatbaar zijn. De ram snottert hevig, maar is een enorm blij (paas)ei. Maar misschien zit er voor hem ook nog wel verbetering in. De meid heeft er vorige week wel echt last van gehad, met dwangvoederen en medicatie als gevolg. Gelukkig doet ze t nu redelijk tot goed. Ik wil dit voor haar alleen niet nog een keertje meemaken. En ze zijn zo verliefd op elkaar dat ik ze het liefst lekker bij elkaar hou. Vandaar mijn zoektocht! Tips zijn erg welkom. Ben nog niet zo heel lang konijnen-baasje, maar dat hadden jullie vast al wel in de gaten ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen reageert snot goed op antibiotica, maar het is wel aan te raden een kweekje te laten nemen zodat je de juiste antibioticasoort krijgt. Dan zou het als het goed is voor nu wel weg moeten gaan. Sommige konijnen hebben het echter chronisch, dan komt het op stressmomenten / momenten dat de weerstand laag is weer terug, blijven ze er altijd gevoelig voor.  Misschien toch handig om dat nog te vragen bij de dierenarts, of er een kweekje gemaakt kan worden en dan evt nog een kuur zou kunnen volgen?

 

Om te ondersteunen op dat soort stressmomenten momenten en om de weerstand hoog te houden zou je natuurlijk wel kruiden of een homeopatisch middeltje kunnen gaan gebruiken. Maar als het nu nog niet volledig over is, is een kweekje+juiste kuur wel aan te raden. Als je kruiden wil geven naast de antibiotica kuur, overleg dan wel even met de dierenarts of dat geen problemen kan geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .