Ga naar inhoud

Lui of verveeld?


Veli

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee lieve nijntjes van ca. 5 maanden oud en ze zijn erg leuk met elkaar. Maar aangezien het voor het eerst is dat ik konijnen heb ben ik nog steeds zo'n twijfelkont en wil ik het beste voor de konijnen.

Ik laat ze een aantal keer per week 1-2uur lekker rennen in de tuin en dat vinden ze duidelijk heerlijk! Ze willen dan ook niet graag terug in hun hok (incl. ren). Maar in hun hok knagen ze geregeld aan de deuren+tralies. Verder lijken ze vaak ook niet erg actief. Ik weet dat ze in de middag lekker luieren maar 's ochtends en 's avonds zijn ze ook vaak vrij inactief en zitten ze maar wat voor zich uit te kijken. Ze hebben altijd wat te spelen in hun ren liggen wat ik ook af en toe vervang, maar het lijkt dat ze hier steeds minder mee doen. Zijn ze nu gewoon lui door het lekkere weer of zijn ze zich toch steeds meer aan het vervelen omdat ze steeds meer gewend raken aan de vrijheid die ze krijgen in de tuin? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog even een aanvulling:

Ze lijken soms ook niet meer zoveel zin te hebben in biks en groenten. In het begin waren ze helemaal door het dolle heen als ik met de brokjes aankwam maar de laatste tijd is dat nog maar af en toe. Ook groenvoer kunnen ze nu best wel eens laten liggen ipv in 1x op te eten. Het is niet dat ze slecht eten, maar wel minder of rustiger dan voorheen. Waar kan dit met te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Veli,

Allereerst is het goed om te horen dat de konijntjes het leuk hebben samen dit is al een heel groot voordeel.
Ze zullen hierdoor niet snel eenzaam worden omdat ze elkaar hebben.

Het zou een idee zijn om ze wat vaker in de tuin te zetten ik doe dit ongeveer 3x per week een uur.
Dan kunnen ze lekker rennen en gek doen en hun pootjes strekken.
 

Je kan ook proberen ze meer uit te dagen met wisselen van speelgoed, rammelaars, knuffelbeestjes, hout, boomstammen, tunnels etc.
Ook met het eten kan je proberen ze te blijven stimuleren: geef wat minder biks en wat meer hooi, hooi is heel belangrijk! Geef niet te veel aan groenvoer en snoepjes/snacks je moet gewoon geduldig zijn en je niet laten kennen! Biks en hooi moet eerst op! voorhal het hooi. Het beste is om bijv. sochtends hooi en biks te geven en dan savonds wat kleinere stukjes groenten (beter is om van alles een klein beetje te geven dan een groot stuk van 1 groente). 

Met hooi kan je gaan uitproberen welke ze het lekkerste vinden Kingcorn bijvoorbeeld heeft stukjes lekkers erdoor zitten je kan dit hooi dan af en toe door het gewone hooi geven zodat ze er weer van gaan eten. En houd alles lekker vers! gooi af en toe overdag een nieuw vers plukje hooi erbij om ze te stimuleren ervan te gaan eten en vervang het hooi elke dag voor vers hooi!

 

Hopelijk heb je hier wat aan :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten in een hok van 2 etages met daaraan een continu beschikbare ren van 2,5m2 

Heb qua speelgoed al het een en ander geprobeerd maar ze verliezen snel hun interesse. Het deurtje waardoor ik ze de tuin in laat vinden ze echter maar wat interessant om aan te knagen.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .