Ga naar inhoud

Konijn laten inslapen ja of nee?


Konijnenmoeder

Aanbevolen berichten

Vandaag is het twee weken geleden dat mijn konijn Melanie is gestopt met eten. Vorige week woensdag werd oorontsteking geconstateerd (haar kopje staat ook tikkeltje scheef), dus ze krijgt nu Panacur, daarnaast de twee darmdrankjes en de pijnstilling. Dinsdag at ze nog steeds niet (ja af en toe wat loof van de wortels die ik haar aanbied, maar daar blijft het bij), toen stelde dierenarts voor om haar twee dagen op te nemen en de medicatie per injectie te geven, zodat het beter zou aankomen bij de darmen. Daarnaast foto gemaakt: alles ok, bloedonderzoek gedaan: alles ok. Gisteren kwam de assistent enthousiast met Mel aanzetten: 'Alles ging goed! Ze heeft wat hooi gegeten en gekeuteld. We hebben haar wel moeten bijvoeden.' Erm.... dus eigenlijk is er niets veranderd. Ze valt nog steeds niet aan op haar korrels, is op zich wel levendig: springt op de bank, knaagt stout aan de tijdschriften, en vanochtend zag ik haar in de kooi van het hooi eten. Het voelt gek om haar nu in te laten slapen omdat ze niet op sterven na dood is. Aan de andere kant: wanneer kan ik verbetering verwachten? Wanneer is de grens? Ik vond het ook stom dat de dierenarts mij hier niet over gebeld had, nadat ik dik 300 euro daar heb gespendeerd was dat toch het minste. De enige instructie die ze via de assistent had doorgegeven was: medicatie en dwangvoer blijven geven. Weet iemand hier raad?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie en wat sip dat je konijntje zo ziek is. Ik heb niet heel veel verstand van medische zaken bij konijnen, maar toen ik je verhaal las in combinatie met 'wel of niet inslapen?' was ik wel wat verbaasd. Als je haar ziet eten en ze is levendig klinkt het niet alsof ze zo ziek is dat je een keuze moet gaan maken... Verder las ik hier volgens mij laatst ergens dat opknappen van oorontsteking ook best lang kan duren. Hopelijk komen er mensen reageren die je daar wat meer over kunnen vertellen.

Heel veel beterschap voor Melanie, niet te snel opgeven hoor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt een oorontsteking is en niet alleen Ecuniculi dan zou ik er antibiotica bij gaan geven (duplocilline) want met Panacur gaat die ontsteking niet weg.

Verder kan EC erg lang duren voordat ze opknappen; soms wel 4-6 weken voor je verbetering ziet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog twijfelt op dit moment, zou ik haar niet laten inslapen. Misschien inderdaad toch ietsje minderen met dwangvoer en haar verleiden om daarnaast zo veel mogelijk toch zelf te gaan eten. Het actieve gedrag is in ieder geval goed. EC is een lange weg, inderdaad soms wel 1,5 maand voor je ze een beetje ziet opknappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .