Ga naar inhoud

Biks


Destanjo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik plaats een bericht voor de konijnen van mijn vriendin.

Zij heeft 1 dwergkonijn en 2 hangoor dwerg? Ze zijn alle 3 rond de 8 a 9 weken oud.

ik heb al het een en ander gezocht over de hoeveelheid biks dat ze mogen hebben maar ik kom er niet helemaal uit.

Ze doet ongeveer 4 handpalmpjes sochtends in het bakje, dit is uiteraard gewoon binnen no time op, ze hebben onbeperkt hooi en savonds krijgen ze nog een beetje biks, maar ze worden helemaal wild zodra het zakje biks al kraakt, hebben ze dan nog honger?

Als ze de nijnen dan wat meer geeft kom je soms de blinde darm keutels tegen, dan geeft ze weer alleen hooi en is dit opgelost.

Hoeveel mogen de konijnen nou per dag hebben en waar doet ze goed aan om te voorkomen dat ze de blinde darm keutels niet meer eten?

 

Heel verhaal, maar goed, alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn mag gemiddeld 20gr biks per kg hebben. Jonge konijnen geef je de hoeveelheid biks die ze op volwassen leeftijd mogen hebben.
Verder mag je ook het groenvoer langzaam opbouwen hierbij begin je met veilige soorten zoals witlof ,andijvie, basilicum, paksoi.
Hooi moet altijd aanwezig zijn.
Een goed voedingsschema voor konijntjes bestaat voor 80% uit hooi, 15% groenten - bladeren - kruiden en takjes, 4% biks en 1% fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Onbeperkt is inderdaad niet aan te raden, omdat je dan alleen maar konijnen krijgt die slecht hooi eten en de blindedarmkeutels niet opeten.

 

Je mag een jong konijn de hoeveelheid voeren die hij/zij als volwassen konijn ook mag hebben. Weegt jouw konijn nu bijvoorbeeld nog maar 700 gram, maar wordt hij uiteindelijk waarschijnlijk wel een kilo of 3, dan mag je dus ook op jonge leeftijd al 3x20= 60 gram biks geven per dag. Het is een richtlijn, merk je dat hij niet goed genoeg groeit, dan zou je de hoeveelheid ietsje kunnen verhogen. Merk je dat hij weinig hooi eet en/of de blindedarmkeutels vaak laat liggen? Dan kun je het ietsje verminderen.

 

Alle gezonde konijnen hebben trek en vallen aan op brokjes, als het goed is tenminste. Als ze dat niet zouden doen, dan moet je je pas zorgen maken. Dan zijn ze vaak niet fit of hebben ze tand of kiesproblemen waardoor ze de brokken niet makkelijk kunnen eten. En dat is een reden voor een dierenartsbezoek. Het "aanvallen!" gedrag op brokjes, is dus heel normaal.

 

Meer informatie over voeding vind je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .