Ga naar inhoud

Sterilisatie voedster


Woozle

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik zit met een paar kleine vraagjes die ik zo gauw op internet niet beantwoord krijg en ik ben dan ook vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen! 

Ik heb een voedster van 10 weken oud die binnenkort wordt gekoppeld aan mijn gecastreerde ram van 8 maanden oud. Nu wil ik mijn voedster graag laten steriliseren om de kans op baarmoederkanker op latere leeftijd te voorkomen en hopelijk ook haar zachte karakter te behouden. Heeft iemand persoonlijke ervaringen omtrent de 'beste' leeftijd voor het steriliseren van een voedster en zijn er mensen die hun voedsters om bepaalde redenen juist NIET laten steriliseren? Ik vind eigenlijk alleen maar redenen om het wel te doen, maar ik wilde het graag op dit forum navragen :) hopelijk is er iemand die mij hier wat mee informatie over kan geven! Alvast bedankt X 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meest ideale leeftijd is tussen de 6 en 12 maanden, daarna wordt de ingreep vaak al wat zwaarder daar de baarmoeder actiever en groter is. Tussen de 6 en 12 maanden zie ik een relatief kleine ingreep waarvan ze snel herstellen.

Reden om het niet te doen heb ik niet, wij laten vrijwel alle dames in de opvang doen :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne1993:) dank! Ik zal daar ook zeker voor zorgen voor ik haar laat steriliseren, ik heb al begrepen dat het inderdaad een grotere ingreep is dan een rammetje castreren. Daar heb ik al wel ervaring mee. 

@Aniek bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik wist zelf niet dat de ingreep het best voor 12 maanden kon, en hoewel dit al wel mijn plan was is het goed om te weten :) . Iets anders; ik had geen idee dat sommigen opvangcentra voor konijnen de vrouwtjes laten steriliseren? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar erg van onder de indruk ben. Is dat gebruikelijk of zijn julie daarin een uitzondering? In mijn omgeving heb ik meerdere opvangen(sites) bekeken en naast het feit dat ik sowieso relatief weinig voedsters zag kon ik nergens iets vinden over dat ze gesteriliseerd waren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn één van de weinigen die het doen, Konijnenopvang Joy en Franky doen het volgens mij bij alle tot bijna alle dames.  

De meeste andere opvangen bij enkele. We hebben meerdere reden om het bij opvang konijnen te laten doen. 
Eventuele zwangerschap afbreken, halfwilde konijntjes zijn enorm moeilijk te huisvesten en te herplaatsen en ook bij tamme konijntjes, er zijn er al zo enorm veel, hierdoor zijn ze ook weer sneller herplaatsbaar dus sneller een fijne toekomst. 
Bij de sterilisatie kan meteen het gebit goed bekeken worden zodat je meer info kan geven over het te herplaatsen konijntje.
Ter voorkoming van hormonale problemen tussen een koppel, voornamelijk in het voorjaar.
En als laatste dan baarmoederkanker, maar het heeft voor ons dus heel veel voordelen.
Wij hebben ook het voordeel een hele fijne dierenarts hierin te hebben waardoor het betaalbaar is. Al kost een nest jonge konijntjes in verhouding nog altijd meer dan een sterilisatie over het algemeen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aniek wat ontzettend fijn om te horen. Ik had hier geen idee van maar nu ik dit alles zo lees weet ik in ieder geval waar ik heen moet als ik nog een konijn zou nemen. Het klinkt inderdaad als alleen maar voordelen wat betreft de sterilisatie en ik kan me ook goed voorstellen dat als het op een ingreep of een heel nieuw nestje neerkomt dat jullie zo handelen. Heel mooi!   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een vraagje aangaande een sterilisatie bij een voedster. Ik wilde er geen aparte topic voor openen, dus hopelijk kan iemand via deze topic er een antwoord op geven.

Ik heb in m'n groep een voedster zitten die vrij dominant is en achter andere aan jaagt. Dit wordt feitelijk steeds erger en ik denk dat het een hormonaal probleem is. Nu wil ik haar laten steriliseren, maar de vraag is hoelang het duurt voordat de geholpen voedster weer de oude is? Ze gaan nl over 2,5 week naar de (vakantie)opvang, en ik wil niet dat ik daar een nog herstellend konijn afgeef. Dan laat ik haar liever na de vakantie steriliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het over het algemeen heel snel van de eerste dag soms nog wat lamlendig voelen en alleen groen eten, na een paar dagen weer de oude, meestal, maar je kan pech hebben natuurlijk. Lastige afweging voor jou ook, want een nieuwe omgeving kan ook voor nog meer onrust zorgen, maar ook juist door het neutrale voor rust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek en Evee, bedankt voor jullie reacties.

Blijft een moeilijke afweging. Gelukkig is dat gejaag niet de hele dag door, maar op de momenten dat ze het wel doet is het echt een terrorbunny. Wellicht dat ik het dan toch na mijn vakantie laat doen, dan weet ik zeker dat ik de opvang er niet mee opzadel, mocht het herstel toch langer duren. Niet dat ze er problemen mee zou hebben, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .