Ga naar inhoud

kokhalsen


brit je

Aanbevolen berichten

hallo iedereen, ik had het al enkele keren gemerkt, maar deze ochtend was het echt erg, ondanks dat iedereen zegt dat konijntjes niet kunnen overgeven, kunnen ze blijkbaar wel kokhalsen. deze ochtend gaf ik mijn kleintje verse groenten, paksoi en witloof. zoals altijd heel wild en vol goesting begon hij te smikkelen en toen zag ik het weer, die kokhalsbeweging. normaal eet hij dan gewoon verder, maar deze keer deed hij het 2 x na elkaar, met resultaat dat er een fijngebeten stuk witloof van ongeveer een 5 cm lang terug uit kwam. hij ad nadien gewoon verder alsof er niets aan de hand was, ook zijn hooi en snoepjes begon hij nadien dadelijk te eten. nu maak ik me toch wat zorgen hoor, hebben jullie dit ook al gezien? er zal toch niets erg zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de stukken niet goed gekauwd worden en het diertje zich verslikt.. wat de reden is waarom het niet goed gekauwd wordt geen idee.. gulzig misschien. Of iets met het gebit? Ik weet dat 1 nijn van mij moeite heeft met grote stukken andijvie. Dan gaat ze op dr achterpoten staan en strekt haar koppie helemaal naar achteren om dat stuk naar binnen te werken. Ik doe bij haar bewust de stukken iets kleiner. Misschien helpt het als je dat bij je nijn doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan wel kokhalzen / spugen als het de slokdarm nog niet is gepasseerd. Het is voor een konijn niet mogelijk de maaginhoud over te geven zoals wij mensen kunnen, maar als iets dus nog op weg is naar de maag, dan kan het er soms nog wel uit komen.

Het is echter wel een teken dat er iets mis is, mijn gevoel zegt ook gebitsproblemen. Ik zou in ieder geval een bezoekje aan de dierenarts inplannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook aan gebitsproblemen. Als er achter in zijn bek kiezen over de tong heen groeien dan kan hij daar met slikken last van krijgen. Vooral grote stukken kunnen er achter of onder blijven hangen.

Hij kan ook keelproblemen hebben. Laat je konijn toch even nakijken, want normaal is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .