Ga naar inhoud

Groente met het minste calcium


Kim18061996

Aanbevolen berichten

Tenzij je hem een halve kg broccoli geeft elke dag is groente waarschijnlijk niet het probleem in het dieet van je konijn. De boosdoeners zijn vaak de brokjes. Ik weet niet welke brokjes je geeft dus ik pik even een willekeurig voorbeeld van gewone biks er uit: de hobby korrel van Kasper. Hier zit 0,9% calcium (en 0,56% fosfor, waardoor de verhouding niet op 2:1 ligt, wat wel aangeraden wordt) in. Dat is niet extreem veel.

Stel dat je konijn 1 kg weegt en de aanbevolen 25 gram per kg krijgt, dan krijgt hij 225 mg calcium binnen. De calciumbehoefte van een konijn ligt op 200 mg per kg. Hij krijgt dus al te veel binnen terwijl hij een keurige hoeveelheid brokjes eet en hij heeft dan nog niet eens hooi gegeten. Ter vergelijking, hij moet 900 gram witlof eten om net zoveel calcium binnen te krijgen als dat hij met 25 gram gewone brokjes krijgt.

Het is beter om hem veel groente te laten eten en minder brokjes, omdat het bij blaasproblemen door te veel calcium belangrijk is dat je konijn veel vocht binnen krijgt. Het probleem is namelijk dat alles wat een konijn aan te veel calcium binnenkrijgt, uitgeplast wordt. Bij sommige konijnen slaat de overtollige calcium daarbij neer in de blaas. Als hij veel vocht binnen krijgt blijft hij beter plassen en blijft er minder rommel in de blaas achter. Het is dus belangrijk dat hij heel veel hooi eet (daar gaan de meeste konijnen beter van drinken) en veel groenvoer krijgt. Je kunt zelf even een lijstje op internet opzoeken hoeveel calcium er in welke groente zit, dan weet je gauw genoeg welke wel heel veel in zit en welke niet. Daarnaast kun je hem natuurlijk wel brokjes blijven geven, maar kies dan voor Science Selective of Trovet.

En blijven opletten dat je ook niet te veel calcium schrapt, calcium is een belangrijke nutriënt die je konijn nodig heeft om gezond te blijven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat hij zo veel mogelijk (timothy) hooi eet en goed drinkt. Vooral goed drinken zorgt er voor dat de afvalstoffen afgevoerd worden. Ik sluit mij dus eigenlijk ook bij Dollie aan wat dat betreft. Groenvoer is maar een klein deel van het dagelijks menu (5% als het goed is maar).

Groenten waar veel calcium in zit zijn bijvoorbeed boerenkool en spinazie. Die uitschieters kun je beter mijden, maar er blijft genoeg over wat hij wel mag hoor! Groenten met weinig calcium zijn die ik zo snel ik even weet zijn komkommer, courgette, tomaat, appel , sla, witlof, wortel. Let wel op dat je appel natuurlijk maar met mate mag geven, en dat je van de tomaat alleen de rijpe vruchten mag geven, niet de plant!

Er zijn verschillende websites waar je het calciumgehalte in groente op kan zoeken. Soms is het alleen wel lastig op te maken of het om rauw (zoals het konijn het krijgt) of bereid (zoals wij mensen het eten) gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Science Selective en Pets Place premium bevatten 0.6 % calcium. Minder vind je niet.....

Mijn konijn is ook een blaaspatiënt. Hij is ook al eens geopereerd en heeft het van ver moeten halen....

Sinds anderhalf jaar ben ik er klaar mee en krijgt hij geen brokjes meer. Alleen af en toe als snoepje of als alle groente en fruit op is en ik boodschappen moet doen. Hij eet mega veel lekker vers groen zacht hooi, bananen (geen calcium), andijvie, witlof, basilicum. Het gaat mega goed met zijn blaas sindsdien.

Je moet groenten en fruit opbouwen. Als het eenmaal opgebouwd is krijgt hij er niets van. Voordeel is ook nog dat er vocht in groente en fruit zit, dus dat is ook weer goed voor zijn blaas.

Ik neem aan dat de lijstjes op internet het hebben over ongekookte groente. Ik weet niet of een konijn wel gebakken of gekookte groente wil hebben en of iemand dat zijn konijn zou geven...... Ik heb tenslotte nog nooit een konijn in de vrije natuur in een pannetje boven een haardvuur zien roeren.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .