Ga naar inhoud

Gewichtstabel dwergkonijn gezocht


saxofooon

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Mijn dwergje van 9 weken woog het volgende:

16 dec : 357 gram

17 dec : 357 gram

18 dec ochtend :339 gram

18 dec avond: 340 gram

19 dec ochtend: 340 gram

19 dec avond: 344 gram

 

Ik vind het gat tussen de 357 gram en 339 gram nogal groot. Hoe kan dit? Hoe veel hoort hij te wegen? Hij heeft onbeperkt hooi. Krijgt dwergkonijnenvoer en eet niet alles er van op. En een heel klein beetje andijvie en wortel. Poept goed. Geen plakpoep. Drinkt goed. Plast goed. En js vrolijk en huppeld heel wat af. Ligt het daaraan? Dat hij veel rond huppeld? 

 

Weegschaal heb ik getest die werkt goed. 

 

Groetjes,

 

Emma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij biks of gemengd voer?

De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg
Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten!  Alleen een kleurdwerg kan minder wegen.  Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram.
1 week   90 gram
2 week 160 gram
3 week 250 gram
4 week 325 gram
5 week 400gram
6 week 500 gram
7 week 575 gram
8 week 650 gram
9 week 725 gram
10 week 800 gram
11 week 850 gram
12 week 925 gram
13 week 1000 gram
14 week 1050 gram

Bron: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Nestje-konijnen-verslag-foto/
-
Dit is van NHD's, maar nijnen in het tuincentrum zijn vaak niet raszuiver.
Zelf vind ik dat hij toch weinig weegt, ben je wel zeker dat hij al 9 weken is?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Snoezie:

Krijgt hij biks of gemengd voer?

De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg
Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten!  Alleen een kleurdwerg kan minder wegen.  Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram.
1 week   90 gram
2 week 160 gram
3 week 250 gram
4 week 325 gram
5 week 400gram
6 week 500 gram
7 week 575 gram
8 week 650 gram
9 week 725 gram
10 week 800 gram
11 week 850 gram
12 week 925 gram
13 week 1000 gram
14 week 1050 gram

Bron: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Nestje-konijnen-verslag-foto/
-
Dit is van NHD's, maar nijnen in het tuincentrum zijn vaak niet raszuiver.
Zelf vind ik dat hij toch weinig weegt, ben je wel zeker dat hij al 9 weken is?

Helemaal zeker dat hij 9 weken is ben ik niet. Ik heb hem vanochtend weer gewogen en nu weegt hij 329 gram. Ik snap er niks van. Hij eet goed. Hij krijgt gemengd voer maar misschien moet ik maar even biks gaan halen. Hij heeft nog een stukje wortel en wat sla gehad. En onbeperkt hooi natuurlijk. Anders maar even langs de DA. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hangoor dwerg (waar de tabel over gaat) wordt wel zwaarder dan een kleurdwerg oid. Dus ligt er aan wat voor dwerg konijn je hebt of  je wat aan deze tabel hebt.
Ik zou denk ik toch even met hem langs de da gaan aangezien hij afvalt, dit is bij een konijntje in de groei niet de bedoeling. Deze kan dan ook gelijk zien of het gewicht passend is bij de leeftijd en het soort konijntje dat je hebt of dat hij toch jonger is dan ze tegen je hebben gezegd.

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ikka
Klopt, maar als ik het juist heb komt het beestje van een dierenwinkel.
De "dwergen" zijn er zelden raszuiver en worden vaak 2 kg. 

Dus het beestje lijkt me vrij licht voor een 9 weken oud konijntje.
Ik zou inderdaad naar de DA gaan, maar ik vrees dat je nijntje veel jonger is dan 9 weken.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Snoezie:

Sowieso voor biks gaan zou ik zeggen! :) 

 

54 minuten geleden zei Ikka:

Een hangoor dwerg (waar de tabel over gaat) wordt wel zwaarder dan een kleurdwerg oid. Dus ligt er aan wat voor dwerg konijn je hebt of  je wat aan deze tabel hebt.
Ik zou denk ik toch even met hem langs de da gaan aangezien hij afvalt, dit is bij een konijntje in de groei niet de bedoeling. Deze kan dan ook gelijk zien of het gewicht passend is bij de leeftijd en het soort konijntje dat je hebt of dat hij toch jonger is dan ze tegen je hebben gezegd.

 


 

Ik heb de DA gebeld. Moet biks gaan geven en dan kijken hoe het een week gaat. Ik heb selective biks gehaald. Was het beste volgens de dierenwinkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je konijntje ook zo vaak wegen? Die stress zal het kleintje ook geen goed doen. Ik weeg de mijne nauwelijks en ook niet toen ze nog baby waren. Ik voel aan de schoudertjes/ribbetjes/heupjes wel hoe het ervoor staat en als dat hetzelfde blijft, vind ik het prima. Pas als dat veranderd, ga ik herhaaldelijk wegen. Overigens weet ik natuurlijk wel wat mijn konijntjes horen te wegen, anders wordt het nog lastig vergelijken. 

Hoe komt het ook dat je niet zeker bent van de leeftijd? Een jong konijntje moet je overigens biks voeren naar het gewicht wat het konijn uiteindelijk gaat krijgen. Dus een echt dwergje komt rondom de kilo uit en heeft dan aan 15-20 gram Science Selective genoeg. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het gewicht niet verder achteruit gaat lijkt er mij dat er niks aan de hand is. Maar indd waarom zou je zoveel wegen ? Een keer per week is meer dan genoeg, je gaat je zo alleen maar zorgen maken.... Als die echt dramatisch zou afvallen dan zie je dat zelf wel. Als je je konijntje te licht vindt en hij komt maar niet aan. Raadt ik je sterk aan om af en toe een erwtenvlok te gaan geven, kan je bestellen op zooplus.nl, erwtenvlokken helpen voor betere weerstand en is calorierijk. Daarnaast hebben konijnen in de winter meer energie nodig ( je zal dus het dieet moeten aanpassen ) daarnaast is 25 g voer per 1 kg lichaamsgewicht genoeg, en gemengd voer is niet zo gezond je kan beter gewone biks gaan geven. Het dieet zou er ongeveer zo uit moeten zien : 5% gezonde beloningen ( cranberry, klein stukje fruit, gedroogd fruit ) 5% biks ( dus geen 90% zoals de meeste mensen het geven, maar konijnen ook heel gezond zonder leven ;-) ) 10% verse groente ( vooral bladsoorten,op Google zijn vele lijsten te vinden met veilige en giftige planten, je zult versteld staan hoeveel ze mogen !! ) 80% hooi ( en eventueel wat gras ) ik hoop dat je hier iets mee kan ! En maak je AUB niet al te druk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .