Ga naar inhoud

konijn met e cuniculi


ies

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sorry als jullie misschien al 100 van dit soort topics hebben gelezen..

Ik heb 2 konijnen beide ongeveer 6 jaar oud. Een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje heb ik al 3.5 jaar en in mei heb ik hem laten castreren en een vrouwtje erbij laten koppelen. Ik denk dat zij ook ongeveer 6 jaar oud is. Ze zaten samen buiten in een groot hok met ren. Nu merkte ik vorige week donderdag dat het vrouwtje opeens een scheef hoofd had. Ik wist meteen dat dit foute boel was en ben meteen naar de dierenarts gegaan: e cuniculi. Meteen 2 injecties gekregen en ze kreeg panacur (de 187,5 mg/g soort)  mee, carprofen en een antibiotica. Ze weegt 2.7 kg. Van de panacur moest ik volgens de dierenarts 1x per dag 0.27 ml geven. Van de carprofen 1.3 ml 2x daags. En de antibiotica (sorry, ik weet niet welke) 0.52 ml 2x daags. Later begreep ik van een andere dierenarts en van de website wilhelminapark dat die panacur te laag is, dus dat heb ik nu opgehoogd naar 2x per dag 0.55 ml. De carprofen is nu op.

Gisterenavond dacht ik echt dat ze het niet zou halen. Ze bleef alleen maar stil liggen.

Vandaag (dinsdag)  zijn we weer naar de dierenarts geweest. Dierenarts vindt haar slechter geworden. Dat klopt, haar hoofd staat echt meer dan 90 graden gedraaid en ze valt vaak om. Komt dan wel zelf weer overeind. Ik heb beide konijnen trouwens vorige week meteen binnen gehaald, dus staan nu binnen. Uit elkaar halen werd afgeraden wegens stress voor beide. Ik moet van de dierenarts wel nog door gaan met de AB en panacur. Ik ben op dit moment een beetje radeloos.. Dierenarts zegt nog even aankijken, maar ziet wel dat ze slechter is geworden tov vorige week. Konijn eet trouwens wel ontzettend goed en zelfstandig. Andijvie en andere groenten zijn niet aan te slepen. Ook brokjes gaat er prima in. Ik vind het zo lastig.. Dat omrollen is echt verschrikkelijk om te zien. Ik had haar gisteren wel even in zo'n reismandje gelegd (bovenkant eraf gehaald) met een lekker kleed. Ze heeft daar lang ingelegen, maar andere konijn komt erbij liggen (heel lief!) en plet haar zo wat.. Ook geen goed idee dus...

 

Kortom... ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet; ze eet ontzettend goed, maar ik vraag me af wanneer ik verbetering kan zien. En is het misschien normaal dat ze eerst nog even flink achteruit gaat? Tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je konijn geen injecties met dexamethason gehad? De mijne namelijk wel. En daar heb ik zelf op aangedrongen nav de informatie hier. In het begin niet, daarna bij opname dagelijks en daarna 3 x per week. Hij knapte daar heel erg van op, ook omdat hij bijna non-stop tolde. Ik vermoed echter dat die eerste week zonder dexamethason niet goed is geweest, waardoor we uiteindelijk de strijd verloren hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat injecties met dexamethason zeer effectief kunnen zijn. Hoe eerder ermee begonnen wordt, hoe beter het is. Mijn dierenarts geeft bij konijnen met evenwichtsproblemen, scheve kop, tollen en slappe achterhand door EC sowieso vitamine B-injecties en dexamethason-injecties en dan uiteraard ook Panacur en Duplocilline. Het konijn wordt gedurende 3 tot 5 dagen opgenomen in de kliniek. Als het konijn weer naar huis mag dan krijg je, naast de Panacur en Duplocilline, ook Metacam mee.  

Hier heb je een link naar de site van mijn dierenarts waar het e.e.a. over EC is beschreven. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .