Ga naar inhoud

E cuniculi binnen of buiten


Marley89

Aanbevolen berichten

Hoihoi, ik ben al een tijd lid van het forum. Ik post niet vaak maar  lees mee. Kon alleen niet meer op mn oude account komen omdat dat email adres niet meer bestaat en ik mn ww niet meer weet vandaar een ander account.

Het verhaal:

Onze franse hangoor dame Dino heeft sinds afgelopen januari last van e cuniculi. Na haar toen behandeld te hebben ging het lange tijd goed. Toen ik in juni mijn verjaardag vierde kreeg ze zonder eerdere symptomen opeens een soort acute aanval. Ze liep met een scheve kop en raakte compleet in paniek. Ik heb haar bij me op de bank gelegd en ze knapte langzaam weer op. Na 2 uur zat ze weer gewoon rechtop en hupste verder door de tuin. Toen in overleg met de DA weer aan de medicijnen. Ook nu knapte ze weer gewoon op. Afgelopen weken is ze opeens weer behoorlijk afgevallen. Het gaat dan opeens heel snel. We zijn in overleg met DA weer begonnen met de fenbendrops. 

Ze hupst nog steeds door de tuin, drinkt gewoon en eet hooi. Ook eet ze. Wel is ze kieskeuriger dan voorheen de afgelopen paar dagen maar ik heb vanalles in huis en maak een lekkere mix met kruiden, science selective baby, volwassenen, zonnepitten erwtenvlokken en maisvlokken. Dit bieden we meerdere keren aan per dag om te eten. We kunnen het niet onbeperkt neerzetten in de tuin aangezien haar grote vriend dan alles opeet en die is door het opeten van haar eten de afgelopen periode alweer stevig genoeg. Ook eet ze nog steeds groenten en fruit elke dag. 

Nu komt mijn vraag.. ze wonen buiten. Tot nu toe hebben ze steeds buiten gezeten tijdens de behandeling van haar. Alleen is ze nu dus weer mager en het wordt kouder. Is het verstandig om ze buiten te laten of zouden ze naar binnen moeten? Ik ga over 2 weken verhuizen en daar zou er wel ruimte voor zijn alleen ben ik bang dat vooral de man doodongelukkig zou worden binnen. Als ik ze naar binnen haal kan ik ze daarna niet weer naar buiten doen dus dan moeten ze een lange periode binnen wonen. Ik heb geen echt onverwarmd deel in huis behalve een kamer waar de verwarming dan niet aanstaat. Ik wil ze niet uit elkaar halen aangezien ze echt gek zijn op elkaar en ze ook altijd steun zoekt bij hem. En dan zeker niet voor een paar maanden uit elkaar. 

Ik hoop dat er iemand is die misschien een soortgelijke ervaring heeft die zou kunnen helpen of tips heeft. Mijn eigen idee is om het aan te kijken en hopen dat de behandeling weer aanslaat net als de andere 2x. Mocht het slechter gaan dan naar binnen. Dit zijn onze eerste konijnen en de eerste ervaring met e cuniculi dus wie weet is er iemand met meer ervaring die nog tips of ideeen heeft. Ideeen om haar extra aan te laten komen zijn ook welkom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bekende had een konijn met e. cuniculi die in de winter voor het eerst symptomen kreeg. Naar mijn weten heeft een konijn met e. cuniculi moeite om zichzelf warm te houden waardoor ze met koud weer buiten enorm af kunnen vallen, omdat het veel energie kost. Het konijn van die bekende stond dus ook buiten in de winter en werd ineens enorm mager. Ze hebben het konijn toen naar binnen gehaald en toen trok het gewicht weer bij. Ik zou als ze echt mager wordt haar toch naar binnen halen. Zie je haar bijvoorbeeld ook rillen / trillen?

Ik heb een konijn van 5,5 jaar die is kerngezond maar kan zichzelf zodra het kouder weer wordt ook niet meer warm houden, ik zie dan dat ze mager wordt en ze zit dan af en toe echt te rillen / trillen. Dit gebeurt zodra het 's nachts richting de 0 graden gaat. Ik heb haar nu ook weer naar binnen gehaald een paar weken terug en ze valt niet meer af en zit er weer lekker warm bij.

Als je ervoor kiest om haar naar binnen te halen, hoef je ze toch niet uit elkaar te halen maar kunnen ze beide wel naar binnen toch? Als ze genoeg ruimte en speeltjes hebben lijkt het mij geen probleem om ze beide naar binnen te halen. Ik snap natuurlijk dat ze het buiten veel leuker vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie! Het rillen/trillen doet ze nu nog niet. Haar vriend kruipt steeds dicht tegen dr aan. Ik heb nu een nog dikkere laag stro/hooi en bodembedekking in het hok gelegd zodat ze zich daar in ieder geval in kan nestelen. Ook heb ik steeds een fles met warm water erin liggen zodat ze er tegenaan kan kruipen. Ze kan nu niet naar binnen omdat het binnen te klein is en volstaat met dozen ivm de aankomende verhuizing. Dus ik hoop dat ze het in ieder geval nog n weekje volhoudt buiten want dan krijgen we de sleutel van t nieuwe huis. daar kunnen ze als t nodig is een eigen kamer krijgen. Mocht ik zien dat t niet gaat dan gaan we een andere oplossing zoeken deze week. Maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig gaat zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we vanmorgen gingen voeren wilde zeniks eten. Gisteravond had ze juist heel veel gegeten dus hebben we schoonmams gevraagd het iets later nog een keer te proberen. Toen wilde ze nog steeds niks en liet ze haar urine lopen. We zijn meteen met haar naar de DA gegaan. Daar hebben ze haar bekeken en een bloedtest gedaan omdat ze het vermoeden hadden dat haar nieren aangetast konden zijn. Dit bleek inderdaad het geval. De waarden waren dusdanig slecht volgens de DA dat de kans op beter worden er niet was. Ze werd ook steeds slapper . We hebben de moeilijke keuze gemaakt haar verder leed te besparen en haar in laten slapen.

Waar ik zelf toch weer van ben geschrokken is hoe snel de toestand van zoon beestje kan veranderen. Gisteravond rende ze nog achter ons en haar vriend aan en at ze vanalles. Ze was vanonder schoon en droog. Eind van de ochtend was het een zielig viezig hoopje dat niet meer at dan een paar hapjes en dr urine liet lopen. Alsof ze had opgegeven. 

Volgens de DA heeft de ecuniculi het afgelopen jaar haar nieren aangetast. Deze waren nu dusdanig kapot dat ze sowieso zou komen te overlijden. We hebben er met zn allen hard voor geknokt maar helaas heeft ook nu de ecuniculi het gewonnen. We zullen haar ontzettend gaan missen..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .