Ga naar inhoud

Veel hooi, veel water


Koekiemonster

Aanbevolen berichten

Weet niet of mijn vraag in de forum te vinden is... Ik heb een poosje gezocht maar kon het niet vinden.

Mijn 2 konijntjes krijgen 2x per dag een flinke pluk hooi en vaak tussendoor ook nog. Ze schrikken dat snel op en de restjes die op de grond of in de poepbak liggen, laten ze vaak liggen; wordt ook overheen gepoept (1 van de konijntjes poept waar hij eet). Als we 's morgens buiten komen, weten ze dat er hooi komt en zijn ze erg ongeduldig (springen over elkaar heen, duwen elkaar weg). Binnen no time is het op.

Water drinken ze ook heel veel. Zodra ik de fles vul, beginnen ze (soms tegelijk - uit 1 fles :)) te drinken. Ik kan blijven vullen, maar dat doe ik maar niet eer. 2x per dag krijgen ze nu water.

Mijn vraag: klinkt dit normaal... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi zouden ze onbeperkt moeten krijgen. Het is dus normaal dat ze daar veel van eten. Als het goed is zouden ze dan niet zo opdringerig moeten zijn, aangezien ze dat altijd kunnen eten. Ook water moet altijd tot hun beschikking zijn. Je zou eventueel een extra fles op kunnen hangen zodat ze altijd drinken hebben, of je zet er een (voer) bakje bij.

Het is normaal dat konijnen veel hooi eten en drinken maar ik vind het wel opmerkelijk dat ze zo opdringerig zijn. Ze zouden het namelijk áltijd moeten hebben.

hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hooi eten ze hier ook mega veel. Naar mijn idee kunnen ze nooit genoeg krijgen. Ze maken er hier ook zeker een bende van. Ik veeg dat iedere dag ook weer even bij elkaar en gooi het weer in de kattenbak waar ze ook hun hooi krijgen. Ze zitten hier binnen dus echt vies wordt dat niet. Ik geef ze zeker wel 4 keer per dag opnieuw hooi. Tussen die tijden door 'ruimen' ze de ren een beetje op door het verdwaalde hooi op te eten zeg maar. 

Drinken is wel een ander verhaal. Ik geef ze hier zeker wel minimaal een halve liter water per dag. Ik heb twee kleine dwergkonijnen van rond de kilo en dit is veel te veel eigenlijk voor die twee. Mijn dierenarts zei dat mijn konijnen, met hun grootte, zo rond de 200 ml water per dag horen te drinken. Dus nu drinken ze echt te veel. Nu blijkt ook dat mijn rammetje een ziekte heeft en dat hij daarom zo veel drinkt. Maar hij heeft het blijkbaar wel nodig, ik ga ook niet minder geven. Dat zou ik ook niet doen als ik jou was. Als jouw konijnen zoveel drinken, dan hebben ze dat blijkbaar nodig. Maar ik zou toch even voor de zekerheid het in de gaten gaan houden, want er kan dus ook iets mis mee zijn. En anders even laten checken bij een konijnkundige dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hooi eten en dan (daardoor) veel drinken is normaal. Hooi is natuurlijk droog spul. Als je daarnaast ook nog (droge) brokjes geeft zullen ze goed water moeten drinken. Zodra je groen bijgeeft zul je merken dat er meer in de waterbakken blijft staan omdat het voer dan meer vocht bevat. Ik kan dat tenminste altijd meteen merken! Hier eten ze ook veel hooi. Ik heb momenteel een groepje van drie jonge konijnen zitten die welhaast onverzadigbaar lijkt! En dan krijgen ze ook nog 3x daags brokjes en een handjevol groen. Als de brokjes op zijn (ze krijgen een afgepaste hoeveelheid) lopen ze gelijk door naar de opnieuw gevulde hooiruiven en eten daar nog even verder. Datzelfde geldt voor mijn volwassen koppel; brokjes op (2x daags) en dan gaan ze direct verder met hooi. Water is heel belangrijk voor een goede doorvoer van al het (droge) hooi door de darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Lastige is alleen dat er niet altijd ben om 4x per dag hooi te geven. Ik stop de ruif vol en boven nog flinke pluk en dat 's avonds weer (geregeld tussendoor nog), maar dat is dus te weinig in mijn geval... Buiten neerleggen kan ook niet altijd (niet bij regen). Weet niet zo goed waar ik meer hooi kwijt moet. Heb boven en beneden een poepbak staan, want Snuffie poept en plast waar hij eet dus ik wil de hooi wel boven de poepbak hebben...

Groen voer krijgen ze eigenlijk alleen als ik heb liggen. 1 Blaadje witlof, is dat eigenlijk te weinig?

En brokjes krijgen ze eind van de middag 1 espressokopje voor samen (Snuffie weegt 1 kg en Linde 1,5 kg, had t uitgerekend en dan klopt de hoeveelheid volgens mij). Ze rennen dan door de ren, springen over elkaar heen en duwen elkaar weg om als eerst hun kop in het bakje te kunnen steken. Binnen 10 minuten is het bakje leeg, misschien wel 5 minuten...

En wat er aan de bovenkant in gaat, komt er aan de onderkant weer uit :-) Eke dag de bak verschonen met zulke zuipschuitjes :-). Gekke is dat Linde eerst helemaal niet zo veel dronk. Snuffie is er in augustus bij gekomen en sindsdien drinkt ze ook veel meer. Zien drinken, doet drinken denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe de konijnen er bij jou bijzitten maar kun je nergens een onderbak van een kooi of een kattenbak kwijt? Die kun je dan volgooien met hooi, konijnen vinden het leuk om lekker in het hooi te spelen en het onderste sprietje te zoeken ;)

Qua groenvoer vind ik  persoonlijk 1 blaadje witlof wel erg weinig. Ik geef ze hier ongeveer 200g groenvoer per konijn; andijvie, witlof, chinese kool (beetje), broccoli, boerenkool, wortelloof, maar het is maar net waar ze goed tegen kunnen en wat ze lekker vinden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 2verdiepingenhoek. In het slaaphok staat een bak met zaagsel waar ze kunnen poepen en plassen, In het hoekje leg ik hooi. Beneden heb ik nog een poepbak staan waar een ruif boven hangt. Dit zijn 2 droge plekken, maar aan het hooi wat ik daar neerleg hebben ze niet genoeg, sowieso niet voor de nacht. Het hooi wordt door de poepbakken verspreidt en er wordt op gepoept en geplast. Een deel blijft dus liggen en eten ze niet meer op...

Bij droog weer geef ik buiten ook nog een pluk hoor (heb ren om het hok gebouwd). De restantjes hiervan liggen onder de keutels en worden niet meer opgegeten. Heb laatst een bak gekocht waar ik dan ook nog hooi in doe; die kan ik dan bij regen binnen zetten (ook al wordt dat krap), maar daar ging Snuffie in plassen en vervolgens werd een deel niet opgegeten...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dus niet nog ergens een hooiruif kwijt?

Misschien dat je een hoekje van de ren kan afschermen en daar een extra hooiruif op kan hangen (met eventueel een wc-bak er onder)? Wel fijn dat ze zoveel hooi eten.

Voor het water kan je ook een grote stenen hondenvoerbak gebruiken. Dat vind ik zelf ideaal. Bij mijn drietal moet ik zo'n grote bak ook minimaal 2 keer per dag vullen en zij eten denk ik wat minder hooi dan jouw konijnen. Zoals BammyFlurry al zei krijgen ze door het eten van het droge hooi dorst, dus het is wel belangrijk dat ze altijd water hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .