Ga naar inhoud

Konijn eet helemaal geen biks meer


LisetteLD

Aanbevolen berichten

Wij hebben een konijntje, Doerak, een mannetje van ongeveer 3,5 jaar oud (we weten helaas zijn exacte geboortedatum niet).

Sinds anderhalve week geleden wilde hij opeens niet eten. Op donderdag at hij nog normaal zijn voer en 's avonds krijgt hij van ons altijd een paar stukjes banaan.

Vrijdagochtend viel ons op dat hij geen brokjes op had (dit gebeurt niet vaak maar wij dachten misschien heeft hij geen trek).
´S avonds wilde hij nog steeds niet echt eten, hij heeft toen nog 1 stukje banaan op, wij dachten we geven hem iets wat maar lekker is dan krijgt hij misschien iets binnen.
Ook bleef hij heel zielig in een hoekje of in een stoel zitten (hij mag bij ons binnen vrij los lopen en als wij thuis zijn ook op het balkon).
Nadat dit zaterdag nog niet beter was, zijn wij met hem naar de dierenarts gegaan.
Hele aardige man die niets aan zijn kiezen kon zien, ook verder gelukkig geen ziekte kon vaststellen, maar hij dacht dat hij sowieso last van zijn darmpjes kon hebben.
Doerak heeft toen een injectie met antibiotica gekregen en een injectie tegen gas of om zijn darmpjes in ieder geval wat te verlichten.
Ook kregen wij opdracht hem te dwangvoeren. Dit ging echter voor geen meter. Wij hebben zijn brokjes nat gemaakt en geprobeerd hem te voeren met een spuitje, maar hij stribbelde flink tegen en spuugde de helft weer uit.

Omdat wij dit geen manier van doen vonden zijn we zondag meteen weer teruggegaan. De dierenarts stelde voor om hem toch daar te houden als wij dat wilden, zodat zij hem konden dwangvoeren en in de gaten konden houden. Dit hebben we dan ook gedaan.
Maandag en dinsdag ging het al iets beter, maar eigenlijk vanaf woensdag ging hij echt weer hooi eten en wat groenten die we hem gaven. Allemaal erg mondjesmaat, maar hij at in ieder geval iets en er kwamen ook eindelijk ook wat meer, zij het, hele kleine keuteltjes.
Bij de dierenarts kreeg hij lactulose, een pijnstiller en iets voor eventueel gas in zijn darmpjes. Ook werd hij sowieso 1 keer per dag gedwangvoerd.
Donderdag en vrijdag werd hij steeds energieker en de dierenarts besloot hem afgelopen vrijdag naar huis te laten gaan, ook omdat hij anders vooral zondag wat langer alleen zou zijn en de dierenarts er wel vertrouwen in had.

Sinds vrijdagavond is hij thuis en eigenlijk gaat het steeds beter. Hij eet steeds meer hooi, groenvoer en legt weer regelmatig wat keuteltjes neer (vandaag zelf van normale maat). Ook eet hij zijn keuteltjes weer op. We zijn vandaag ook met wat kruiden begonnen, zoals basilicum en munt en ook dat vind hij heerlijk.
Het enige wat ons blijft verbazen is dat hij geen hap van zijn brokjes neemt sinds die vrijdag dat hij duidelijk niet lekker was. Normaal viel hij er 's ochtends op aan, maar hij raakt er nu nog geen 1 aan.
Om toch te zorgen dat hij wat vast voer binnen krijgt, geven wij hem nog 1 maal per dag, 's ochtends dwangvoer (critical care) en krijgt hij sochtends en savonds lactulose (2 ml per keer).
Het weekend was hij wat rustiger dan normaal maar vandaag rent hij weer volop rond. (we laten hem nu wel overdag in zijn kooi zodat hij in ieder geval zijn eten ziet en wat eet).
Ook begint hij weer overal aan te knagen, de plinten, karton, planten (zelf de muur dit hadden we nog nooit gezien) etc, iets wat we hem net redelijk hadden afgeleerd...

Wij staan alleen een beetje voor een raadsel; wat is er met hem aan de hand?
De dierenartsen wisten het niet goed, zijn buikje voelde weer goed zacht, ze hebben nog een keer uitgebreid zijn gebit bekeken dat ziet er echt prima uit.
Toch blijft het eten wat lastig. Als we het hem aanbieden gaat het er meteen in, maar zelf in zijn hok teruggaan en gaan eten lijkt hij niet te willen.

Zou iemand ons kunnen helpen of advies kunnen geven?

Zou heel fijn zijn, wij zijn enorm gek op hem en hopen hem nog heeeeel lang bij ons te houden =)

Groetjes,

Steven en Lisette
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan iets van beginnend gas of een beginnende verstopping zijn geweest, maar dat is achteraf bijna niet meer vast te stellen. De enige die dat kan bepalen, is ook de dierenarts. Niet eten is voor een konijn direct spoed, dus dat jullie naar de dierenarts zijn geweest is heel goed!

Dat hij zijn brokjes niet wil, kan normaal zijn. In die zin dat het vaker voorkomt dat een konijn pas als laatste ook weer zijn brokken gaat eten. Hooi blijft ten alle tijde hoofdvoer, dus als dat gegeten wordt, is het in feite al goed. En dat kan dan aangevuld worden met brok, groenten en kruiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie!

Even n update; Het gaat weer supergoed met Doerak! Hij eet sinds maandag opeens weer volop biks (we letten nu heel goed op de hoeveelheid) en ook t groenvoer blijft er supergoed ingaan. Vanochtend had hij allebei de bakjes leeg!

Reden dat ik dit ook wil posten, is omdat toen wij zochten naar hoe we ons konijntje beter konden helpen, vooral vervelende verhalen lazen.

Doerak werd na een dag of 3 weer redelijk actief en dat gaf ons echt wel wat hoop (ik snap dat het een ander verhaal is als n konijn enorm ziek is). Maar we hebben even gedacht, gaat dit lukken, gaat hij nog zelf eten.. Maar na 3 weken vele uren, heel ve liefde en af en toe frustratie lijkt hij echt weer de oude!!

Wij zijn superblij en hoop dat ik hiermee ook andere mensen kan helpen vol te houden =)

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is altijd schrikken als een konijn plotseling stopt met eten, wel apart dat hij in het bijzonder biks liet staan (mijn konijn(en) hebben toch altijd liever biks dan hooi).

Ik zou in jou geval ook graag willen weten wat er was: of het een verstopping was of toch iets met de tandjes... Het blijft gissen. Is Doerak onder een lichte narcose geweest voor onderzoek van de tandjes? Je schijnt anders maar ongeveer 20% van het gebitje goed te kunnen zien. Mocht dit vaker gebeuren dan zou je hieraan kunnen denken.

Wil het niet in twijfel trekken, maar heb je het idee dat je dierenarts konijnkundig is? Een vraag omdat omdat ik bij mijn eerste konijn een slechte ervaring heb gehad: heb in het verleden ook een niet-konijnkundige dierenarts gehad die een verstopping/gas niet goed kon herkennen en dat is niet goed afgelopen. Zelf had ik toen te weinig ervaring en had ik Bunnybunch niet ontdekt...

Tip: schaf eventueel een Nood-doos aan met wat medicatie voor je konijnen (als het goed is dan weet je dierenarts dit aan jou te verstrekken) waarin allerlei medicatie zit voor verstopping, gas, pijnstilling e.a. Ondanks dat doe je er goed aan om bij twijfel direct naar de dierenarts te gaan zoals je nu ook hebt gedaan.

Hoop natuurlijk dat dit niet vaker gebeurd! Groetjes aan Doerak! :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed met Doerak gaat!

En wat betreft je dierenarts; ik denk dat hij  prima gehandeld heeft. (Goed, alleen bij de antibiotica zet ik wat vraagtekens, maar misschien had je DA daar wel een goede indicatie voor hoor.) De exacte oorzaak van gas/niet willen eten is vaak erg lastig te achterhalen. Het kan inderdaad aan de tandjes liggen, maar dat is niet altijd het geval. (Konijnen......lastige patiëntjes hoor! ;) ) De achterste kiezen kunnen zoals Huiself zegt alleen echt goed onder narcose/sedatie bekeken worden, maar een verzwakt konijn onder narcose brengen, brengt ook weer risico met zich mee. Dus dan is eerst stabiliseren van Doerak met behulp van medicatie en dwangvoeding zeker geen verkeerde zet. Als dit nu al vaker is voorgekomen, of je wil zekerheid dat het de kiezen niet zijn, dan kun je eens overleggen of het zodra Doerak weer goed op de been is, eens uitgebreid bekeken kan worden.

En tja, verdere oorzaken...... ik heb ook twee konijnen die af en toe niet willen eten. Omdat ik ooit al een konijn aan gas ben verloren, ren ik tegenwoordig na 1-2 uur gelijk naar de dierenarts. Injectie emeprid en een pijnstiller erin, en ze eten na een uurtje weer als vanouds. (Tot nu toe, dus ik klop het even af ;) ). Oorzaak? Geen idee. Ze krijgen hier hooi dat ze goed eten, ze krijgen Trovet en/of Science Selective (en met mate, gespreid over de dag) en ze krijgen wat groenvoer en soms wat gedroogde kruiden. Dus niks geks, maar toch af en toe last. Wellicht dat er dan iets verkeerd is gevallen en ze daardoor even misselijk zijn? Want Emeprid lijkt 'het' middel hier, en dat werkt tegen de misselijkheid....

En laten we wel wezen; wij mensen zijn zelf ook wel eens misselijk. Alleen bij ons is het niet zo'n ramp als onze darmen even niks te doen hebben voor een dagje. Bij konijnen wel, want dan gaat het hele lichaamssysteem plat....

Maar goed, lekker blijven eten Doerak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! We zijn ons afgelopen weekend toch weer geschrokken omdat hij opnieuw niet at. Aangezien we niet thuis waren en er op hem gepast werd zijn we direct naar huis gekomen en begonnen met dwangvoeding en lactulose. De volgende dag was hij erg levenloos en zijn we direct naar de dierenarts gegaan. Deze stelde vast dat hij wat last van gas had en al iets onder de normale temperatuur was. Direct weer injecties en een warmtelamp erbij maakten dat we behoorlijk nerveus werden.

Waren we Doerak opnieuw een dag kwijt... De boosdoener was nu wel duidelijk, hij had behoorlijk veel andijvie gehad, waarvan we ondanks het dubbelchecken niet van op de hoogte waren dat het gas veroorzaakt!

De volgende dag zijn we op ziekenbezoek gegaan en kregen we als verrassing te horen dat ie weer alle biks at en we hem mee naar huis mochten nemen! Een les die we niet meer vergeten en gelukkig een goede afloop kende:) 

Nu zijn we nog voorzichtiger met groenvoer dan ooit tevoren en Doeraks eetlust is ongekend teruggekeerd, hooi en biks eet ie voortdurend. We hoeven gelukkig niet eens meer met lactulose en dwangvoeding aan de slag! 

Over de dierenarts niets anders dan lof, we werden direct goed geholpen en onze geruststelling werd nog groter toen we hoorden dat ze ook konijnen als huisdier houdt-waaronder een mannetje van 11 jaar die nog in prima conditie is:) 

De konijnen EHBOkit thuis is nu ook uitgebreid met emeprid maar we willen daar pas gebruik van maken als het door de arts wordt aanbevolen. We begrepen namelijk dat een verstopping ook door obstructie kan veroorzaakt worden en is een middel als emeprid juist erg gevaarlijk... Voor ons is het lastiger dan voor een arts om dat goed te diagnostiseren;)

Ps. Nadat we Doerak de groetjes deden kregen we alleen nom-nom te horen =D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te horen! Ik zal ook niet snel zeggen of een dierenarts nu wel of niet konijnkundig is, want dat is nogal lastig om vanaf hier te oordelen (hoewel het soms wel duidelijk is): het belangrijkste is dat je het vertrouwen hebt en Doerak gelukkig er weer bovenop is gekomen! Ik had een konijn die bij iedere rui ook een gasaanval kreeg: naarmate hij ouder werd ook steeds vaker. Ik voel nu nog de stress als ik daaraan terugdenk... Snap Marjoleintje als geen ander: ik ren zelf ook alle kanten op als ik vermoed dat mijn konijn niet eet. Wat die beestjes toch allemaal met ons doen he? ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .