Ga naar inhoud

Wie heeft ervaring met Stichting Cavia?


Judeksa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal (F),

Deze week kwam ik via facebook een bericht tegen over castratiedagen bij Stichting Cavia in Bakkeveen. Eens in de zoveel tijd hebben ze daar castratiedagen waarbij ze aan de lopende band castraties uitvoeren heb ik begrepen. Wat mij opviel is dat het echt spotgoedkoop is.. Een ram laten castreren kost €25,- en een voedster steriliseren kost €65,-!! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het zo goedkoop is, bij mijn eigen dierenarts zijn de kosten van het castreren van een ram rond de €60,- en een voedster steriliseren komt geloof ik over de €100,-..

Ik ben wel benieuwd of er hier forumleden zijn die ervaring hebben met Stichting Cavia en het castreren van konijnen daar, en waarom het zo goedkoop is met de castratiedagen?

Groetjes,

:love:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratiedagen? Bij een caviaopvang? Mag toch hopen dat het wel bij & door een dierenarts gedaan wordt? En krijg je hem/haar dan hup zo van de tafel weer mee naar huis? Hoe zit het met nazorg en controle, moet je daarvoor bij jouw eigen dierenarts zijn? Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Ik geloof dat ik er toch zelf meer vertrouwen in zou hebben als er rustig de tijd genomen zou worden voor de castratie en de nazorg, dan dat dat "lopende band" gedaan wordt. Maar misschien heb ik er een verkeerd beeld bij. Ik kan er helaas geen info van vinden. Maar ik zou toch zelf wat meer betalen en het door iemand laten doen waar ik vertrouwen in heb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt absoluut door een dierenarts gedaan, verder weet ik ook niet wat hun werkwijze is maar het is op basis van deze informatie te simpel om te zeggen of het wel of niet goed is. Een dierenarts die 'aan de lopende band' konijnen en cavia's doet kan er wel eens véél beter in zijn (oefening baart kunst) dan die dierenarts die er eens even rustig voor gaat zitten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een ram stelt ook niet zo veel voor natuurlijk, ik kan mij best voorstellen dat je dat lopende band kan doen. En er dan ongetwijfeld heel handig in bent geworden. Maar narcose is bij konijnen toch altijd even een dingetje, net als het herstel na operatie.  En castratie van een voedster is toch alweer een stuk ingrijpender. Misschien is het allemaal wel goed geregeld hoor, met narcose en nazorg en alles. Het is denk ik meer mijn eigen gevoel dat ik het toch liever op afspraak zou doen dan op een dag als dit.

Maar als dit een manier is om mensen over de streep te krijgen om hun konijn te laten castreren, en daarna te koppelen zodat hij niet meer alleen zit, dan is er misschien wel weer wat voor te zeggen. Dan bereik je misschien op deze manier wel een doelgroep die normaal gezien niet bij de dierenarts komt voor dit soort dingen / het geld er niet voor over heeft of kan missen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik kon er verder ook geen informatie over vinden, vandaar dat ik ook wel benieuwd was naar mensen die ervaring daar hebben. Ik geloof dat het door de plaatselijke dierenarts daar wordt gedaan, tijdens de castratiedagen doen ze cavias, konijnen, honden en katten.. De konijnen worden gecastreerd onder gasnarcose en krijgen voor de operatie een check of ze wel fit genoeg zijn voor de operatie. De nazorg heb ik nog niet naar gevraagd, ga ik zeker nog even doen want dat is inderdaad wel even een puntje. Of je ze zo weer mee krijgt of dat ze nog even blijven ter observatie etc. De reden dat het zo goedkoop is, is zodat het ook betaalbaar is voor mensen die het zich niet kunnen veroorloven..

Ik denk dat mensen hierdoor inderdaad ook sneller een castratie overwegen en dat de konijnen een maatje krijgen. Dat is wel positief! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .