Ga naar inhoud

Selectief konijn hooi eten


Snuffieduffie

Aanbevolen berichten

Dag allemaal! Dit is meteen mijn eerste post op bunnybunch.:bunny:

Ikzelf heb een langharig mannelijk dwergje van 9 maanden oud, gecastreerd en ingeënt.

Al sinds de start is hij een heel selectieve eter en eet veel te weinig hooi in proportie tot andere dingen zoals biks en groentjes. De biks worden afgewogen. Van groentjes krijgt hij een 100gram per dag: witlof, bladpeterselie, loof van wortelen,... Maar hij eet helemaal niet alle groenten, hij eet bijvoorbeeld helemaal geen andijvie of selder en is dus best selectief. 

Nu ben ik blij dat hij graag zijn dagelijkse groentjes eet en niet te veel biks eet, maar ik wil hem echt meer hooi laten eten voor zijn darmwerking, aangezien deze al zwakker is. 

Ik heb al geprobeerd hem minder groenten te geven en hem enkel vers hooi te geven voor een paar uur, maar dan is hij gewoon koppig en wacht hij desnoods 10 uur lang totdat iemand van ons gezin hem wat lekkers groen geeft. Aangezien hij al last heeft van zijn darmen en al twee keer hiervoor naar de dierenarts moest, durven we hem dus niet urenlang enkel vers hooi geven, want dan protesteert hij gewoon of eet hij ongeveer vijf hooi sprietjes. 

Iemand die kan helpen of tips heeft?

Bedankt!!!! :flower:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Evee voor je snelle reactie!

Iemand anders nog tips? Wij hebben echt al heel veel verschillende soorten hooi geprobeerd. Op dit moment hebben we Timothy hooi, wat lekker groen en vers eruit ziet. Toch neemt hij hier maar enkele sprietjes uit en gooit dan zijn bakje om omdat hij ander voer wilt. Ook al geven we dan enkel hooi, hij blijft koppig wachten. 

Ikzelf ben bang dat zijn tanden niet genoeg afslijten...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Evee,

Twee weken geleden is onze Snuffie enkele dagen in de dierenkliniek verbleven, omdat hij niet meer at (gasvorming in de maag). Daar zagen ze ook dat zijn tanden nog wel oké zijn, maar hij wel meer hooi en betere biks (die hij nu heeft) moest gaan eten of dit zou op langere termijn wel een probleem worden. Normaal zijn zijn tanden dus nog wel goed genoeg om hooi te eten...

Het probleem is, hij eet wel hooi, maar hij is verwend (komt uit een dierenwinkel waar hij alleen gemengde brokken kreeg = suikerverslaafd) en kent precies het principe van een hele tijd hooi grazen niet... 

Echt vervelend, want we willen natuurlijk dat ons vriendje gezond blijft en geen haken op zijn kiezen ontwikkelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bakkes at in het begin ook geen/weinig hooi.  Ik heb alle bodembedekkers eruit gehaald en ben als bodembedekker hooi gaan gebruiken. Daarnaast ook 3x daags lekker vers hooi in de ruifjes.  Het was even volhouden maar het heeft uiteindelijk wel zijn vruchten afgeworpen. Hij begon langzaam plukken te trekken van de bodembedekking en ook ontdekte hij in 1x de ruifjes... Ook denk ik dat het kwam omdat Lynn het goede voorbeeld gaf...

hooi thee schijnt ook goed te werken. Kook een halve liter water en doe hierin een flinke pluk VERS hooi. Laat het trekken en afkoelen,  2x daags in het waterbakje/flesje. Zo leert je konijn de smaak van hooi herkennen en wie weet helpt dit bij jou ook.. mijn konijnen vinden het heerlijk om het een keer voor de afwisseling te drinken. Ze krijgen het niet altijd. Succes!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Als bodembedekker is het echter moeilijk, Snuffie is een binnen konijn en zit met zijn hokje in de woonkamer. Hij mag als we thuis zijn de hele tijd vrij rondlopen. Het wordt wel echt een troep met al dat hooi over de kamer, neen? Ik kan wel proberen een stukje met hooi te bedekken.

De hooi thee is zeker het proberen waard!

:bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee: Hahaha ja, ik kan me zulk ramp scenario ook meteen inbeelden, hij zou er inderdaad wel lol in hebben! 

En heel erg bedankt snuffie en ik! Daarmee krijgt hij inderdaad iets of wat binnen, joepie!

Ik heb ook al gemerkt wanneer ik zijn hooi in zijn eetbakje leg in de plaats van in een ruif, dat hij er meer van eet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijnen waren ook zuinig met het hooi van de supermarkt / dierenwinkel.. Ze aten amper hooi, toen ik begon met hooi voeren van de boer werd dit echt een stuk beter! :)  Maar... ik moet ze wel elke dag vers geven, en het oude weg halen anders is het ook niet goed genoeg.. Bij mijn konijnen werkte het ook goed om gewoon geen groenvoer en biks meer te voeren, een hooi dieet dus.. Ze krijgen vanzelf honger en gaan dan wel hooi eten! Alleen gezien jouw verhaal is dat misschien niet zo handig inderdaad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .