Ga naar inhoud

Konijn met terugkomende haken aan zijn kiezen. Inslapen?


charlotte20

Aanbevolen berichten

Raad gezocht! Ik heb een konijn van ongeveer 5 jaar oud (gewoon huis, tuin en keukenras). Nu kreeg hij een tijd terug last van een traanoog en stopte met eten. De dierenarts gaf aan dat hij haken aan zijn kiezen had en deze zijn vervolgens onder narcose bijgevijld. Na deze behandeling was alles weer goed en at hij weer als vanouds. Nu zijn we ongeveer 6 weken verder en is hij begin deze week weer compleet gestopt met eten, zelfs dwangvoer ging er nauwelijks in. De dierenarts gaf aan dat de haken terug gegroeid waren en gaf aan dat deze weer onder narcose verwijderd moesten worden. Dat is gebeurt en na ingreep at hij ook meteen weer goed. De dierenarts raadde aan om het konijn de volgende keer in te laten slapen, omdat het blijkbaar zo is dat die haken in sommige gevallen vrij snel kunnen terug groeien en je een konijn niet elke 6 a 8 weken onder narcose kunt brengen.. Ik zou dit erg zonde vinden, want verder is het beestje helemaal gezond. Hij loopt overdag altijd los in de tuin en heeft altijd hooi, gras en goed voer van de dierenarts tot zijn beschikking.

 

Is er iemand die bekend is met dit probleem en nog een andere oplossing weet? Ik zou het erg sneu vinden wanneer we hem hierom zouden moeten laten inslapen. Voor de duidelijkheid, het gaat echt alleen om zijn kiezen, ik weet dat de voortanden geknipt kunnen worden e.d. Bedankt voor de hulp alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst kijken of je misschien nog verbetering kunt krijgen met bijvoorbeeld een hardere brok. De haakjes zullen waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen, maar ik hoor wel vaak verhalen over dat haakjes langer wegblijven met een hardere brok. 

Ik weet niet wat voor voer je nu geeft, maar vaak werken trovet en Beaphar care + goed bij haakjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hardere brok wil in sommige gevallen helpen. 

Zelf heb ik ook een konijn die snel haken op z'n kiezen heeft. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer na twee weken weer haken te hebben, ondanks de hardere brok. Nu heeft mijn dierenarts bij de kies waar telkens de haken terugkomen een omgekeerde wortelkanaalbehandeling gedaan, waardoor er geen haken meer op die kies komen. 

Een ander konijn van mij heeft bij twee kiezen een omgekeerde wortelkanaalbehandeling gehad en zij is nu ook vrij van haken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet hij goed (veel!) hooi? De horizontale maalbeweging die een konijn bij het eten van (taai) hooi moet maken zorgt voor afslijten van de kiezen. Ook moeten ze van hooi de hele dag door eten waardoor ze die maalbeweging vaak op een dag maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kiezen op de juiste manier op elkaar staan in het bekkie, dus niet scheef op elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad eens gaan kijken naar ander voer en andere soorten hooi. Hij krijgt nu brokken van Supreme Selective Science, maar die zijn niet heel hard. Hooi eet hij niet van harte, maar zal eens kijken of er een andere soort te vinden is die hij wel lust. Omgekeerde wortelkanaalbehandeling klinkt ook goed, ga de dierenarts eens vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier meerdere konijnen gehad die baat hadden bij een harde brok, in mijn geval zweer ik bij Trovet.

Had een konijn dat jarenlang gemiddeld om de 8 weken onder narcose moest, maar nooit geen probleem.

Mijn DA haalt na afloop het konijn zo snel mogelijk uit de narcose door middel van een prik in de oorvene, zodat het zo min mogelijk last heeft.

Na overgestapt te zijn op Trovet bleven de haken steeds langer weg en zijn op gegeven moment zelfs niet meer terug gekomen.

Inslapen is absoluut geen optie geweest, en bleek na wat uitproberen dus ook zeker niet nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei charlotte20:

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad eens gaan kijken naar ander voer en andere soorten hooi. Hij krijgt nu brokken van Supreme Selective Science, maar die zijn niet heel hard. Hooi eet hij niet van harte, maar zal eens kijken of er een andere soort te vinden is die hij wel lust. Omgekeerde wortelkanaalbehandeling klinkt ook goed, ga de dierenarts eens vragen!

Niet iedere dierenarts heeft van de omgekeerde wortelkanaalbehandeling gehoord. Als je dierenarts dit niet kent moet hij/zij contact opnemen met dierenkliniek WIlhelminapark in Utrecht. Dat is mijn dierenarts. 

Maar ik zou eerst andere brokken en hooi proberen, en hopelijk blijven hierdoor de haken weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn van ruim 10 jaar heeft ook om de zes weken last van haken op haar kiezen. Haar kiezen staan niet meer helemaal recht boven elkaar. Deze haken komen nu ongeveer al een jaar terug (sinds ze 9 was) - en zolang ze gelukkig is laten we die haken iedere keer verwijderen. Stoppen is voor ons geen optie. Ze huppelt nog vrolijk door de tuin, komt naar je toe en is super alert (weet wat er om haar heen gebeurt).

Overigens worden de haken op de kiezen bij ons konijn niet onder narcose verwijderd vanwege de risico's gezien haar leeftijd (ruim 10 jaar!!); daarom houden we dit extra goed in de gaten. Wat je omschrijft met niet willen eten/drinken bij haken op de kiezen ervaar ik ook om de 6 - 8 weken. Sinds ze iedere dag buiten kan lopen lijkt het iets langer te duren.

Inslapen vind ik een WAARDELOOS advies. Dat advies zou ik NOOIT opvolgen. Er zijn alternatieve opties bijvoorbeeld om de kiezen te laten verwijderen (kost ongeveer 100 euro heb ik ergens gelezen) en het konijn kan daarmee prima leven heb ik op internet gelezen. Je zou een GOEDE dierenarts om advies kunnen vragen; Dierenkliniek WIlhelminapark in Utrecht zie ik erg vaak op het internet terugkomen, komt mij professioneel over. Wij hebben overigens GEEN tanden of kiezen laten verwijderen: we laten iedere keer de haken verwijderen.

Hier nog een tip: Mocht je iets wat laat erachter komen dat je konijn niet eet/drinkt. Een goede dierenarts weet of je konijn aan het uitdrogen is en kan indien nodig een infuus geven (spuitje met vocht en vitamine). Ik heb dat 1 keer laten doen en de kosten waren 11 euro voor het infuus.

Mocht je meer willen weten over mijn konijn - en ongeveer dezelfde kwaal. Volg deze topic:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .