Ga naar inhoud

geen witlof meer maar kruiden?


Patatje

Aanbevolen berichten

Kruimel en Divoo krijgen al jaren iedere dag hooi, science selective 4+, andijvie en witlof. Eigenlijk iedere dag hetzelfde. Kruimel heeft twee keer last gehad van verstopping (daar ga ik van uit.. ze at niet meer, geen tot hele kleine keutels) dus ik durf niet zo snel iets nieuws te geven. 
Nu heb ik gister de Konijnen app toegevoegd (van De Konijnenwinkel). Hier staat veel informatie op over konijnen en daar las ik het volgende: 'Een konijn in de vrije natuur krijgt natuurlijk geen kant en klare brokjes maar eet de hele dag gras en (on)kruiden. Dit moeten wij proberen na te bootsen. Dus een konijn moet voornamelijk hooi en diverse kruiden eten. ... In kruiden zitten veel vitamines en mineralen die een konijn nodig heeft om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. In groeten uit onze koelkast zitten voor een konijn heel weinig dingen waar hij wat aan heeft, geen tot weinig vezels waar het konijn echt wat aan heeft behalve vulling en vocht. ... Ik neem even witlof als voorbeeld. Hier zit heel veel vitamine c in wat een konijn niet nodig heeft, dit wordt er weer gelijk uit gescheten. Een Vlaamse reus zal hier geen moeite mee hebben krijgt iets dunnere ontlasting of je merkt niks. Echter een Franse hangoor, ouder konijn of een konijn wat al een slechte darmflora heeft is gevoeliger op de darmen en zal hierdoor aan de diarree raken en kan er zelfs in doorslaan. 
Laten we het nu eens duidelijk en makkelijk houden: geen groenten wat wij mensen eten maar alleen producten die in het wild groeien. Gewoon wat een konijn in het wild kan tegenkomen. Gras, paardenbloemblaadjes, weegbree, bramenblad, aardbeienblad, wilgentakken en blaadjes, fruitbomenhout, stukjes boom en bast. Lekker divers, dan pikt het konijn er wel tussenuit wat hij lekker vindt. Gebruik je gezond verstand! Komt het konijn in de natuur papaya, ananas en yoghurt drops tegen?'

Lang verhaal maar het heeft me aan het denken gezet. Zou het eigenlijk beter zijn om te stoppen met groenten (afbouwen) en dan juist kruiden aan hun voeding toe te voegen? En hebben gedroogde kruiden even veel nut als verse kruiden? Hoe denken jullie hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen inderdaad geregeld kruiden. Niet als vervanging van groenten, maar als aanvulling, afwisseling. Ik heb een aantal kruidenstruiken staan in de tuin, en die groeien enorm, dus ik snij er geregeld een aantal takken af voor de nijnen, en die zijn er heel blij mee. En wilgentakken vallen hier inderdaad ook heel erg in de smaak, dat klopt wel. Maar worteltjes en broccoli en appel eten ze ook wel heel graag, dus ik weet niet waarom ik het zou weglaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buj mij krijgen ze een combi, verse kruiden met groentes en voor het slapen een handje gedroogde kruiden. Vinden ze heerlijk! Ik zou de andere dingen niet weglaten, ze smullen ervan en in de natuur zitten ze vast ook wel eens bladeren vsn bloemkool van het land te eten oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen in de zomer/herfst dagelijks verse kruiden en bladeren uit de (moes)tuin, en verder om de dag een schotel gedroogde. Ik bied daarnaast ook gewoon groenten en gedroogd fruit aan. Ik ben zelf tenslotte óók gek op ananas, terwijl ik het in de Hollandse natuur niet tegen zou komen, dus ach.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef elke dag kruiden en zo mogelijk (in de zomer) vers uit de tuin. Dit geef ik naast witlof, andijvie en wortel. De groenten  die je geeft zullen niet tot verstopping leiden, eerder naar diarree. Maar sowieso is kruiden gaan geven een goed idee! Ze vinden het heerlijk en het is goed voor ze.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn genoeg konijnen die in het wild groenten eten hoor. Waarom hebben boeren anders een hekel aan wilde konijnen? Ze eten de gewassen op, en daaronder vallen ook worteltjes, aardbeien, bloemkool(blad), etc. En daarbij... Een konijn in het wild eet ook geen hooi, maar gras. Maar om nou het hooi ook massaal weg te laten. Beetje vreemde redenatie. Kruiden kunnen overigens prima aan het menu worden toegevoegd. Doe ik zelf ook. Zowel gedroogd als eigen verse oogst.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook niet zeggen dat ik het helemaal eens ben met de informatie die je plaatst. Maar iedereen zijn mening.

Konijnen zijn herbivoor (planteneter), eigenlijk nog specifieker folivoor (bladeters). Een konijn overleeft dus op bladeren. Dat kunnen grassen zijn, boombladeren, bloembladeren maar zeker ook bladeren van groenten. Ik vind de redenatie dat ze dat niet mogen eten dus wat vreemd. Zeker met de uitleg dat je moet kijken naar de wilde soortgenoten, want die eten ook gewoon van wat er op de akkers van de boeren groeit, en volgens mij zijn konijnen nog niet uitgestorven ;)

Fruit is inderdaad iets wat konijnen maar met mate mogen eten, maar het is niet zo dat een konijn in een boomgaard niet zijn tandjes zet in een gevallen appeltje, of geen braam of bes mee-eet als hij aan de struik bezig is.

Zolang grassen (of dat nou vers of gedroogd is) het grootste onderdeel zijn in de voeding van het konijn, kan dat prima aangevuld worden met andere bladsoorten zoals groenten en verse en gedroogde kruiden. Met fruit inderdaad rustig aan doen. Met onkruiden oppassen want niet alle soorten zijn geschikt voor konijnen en onze huisdierkonijnen zijn het instinct van wat wel en niet eetbaar is aardig kwijt. En zaken als brood, honing en noten horen naar mijn mening inderdaad niet in het dieet van een konijn thuis.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In Duitsland geven ze de konijnen veel meer van wat ze in t wild ook krijgen:en ze zijn over t algemeen erg gezond

groenten ,gassen hooi,kruiden,sommige bloemen, bladeren(berk .van fruitstruiken, soms takjes(wilg). en dat is juist erg goed voor ze .

Daar krijgen ze meer groeten dan bix.Van Bix=minder natuurlijk dan grassen,kruiden en blad en groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze ook altijd witlof gehad hoor, minimaal 1x per week, maar meestal vaker. 
Mijn dwergkonijntjes kregen met zijn 2e gewoon 1 hele witlof per keer, nooit problemen gegeven. En nu mijn reusjes ook probleemloos supermarktgroenten.
Ik heb wel een moestuin aangelegd, destijds voor mijn cavia's, maar nu dus voor de konijnen. Ze krijgen geregeld verse citroenmelisse, tijm, sali, ruccola, munt, selderij, andijvie, peterselie, rozemarijn, aardbeienblad, etc. 
Maar vaker groente uit de supermarkt... Witlof, spinazie, wortel, bleekselderij, paprika, rode bieten, radijsjes, af en toe een appeltje... 
Vitamine C wordt trouwens niet uitgescheten met de ontlasting, maar alles wat ze 'te veel' binnen krijgen wordt uitgeplast... 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .