Ga naar inhoud

Castreren Jip


Roos1995

Aanbevolen berichten

Ik laat Jip over een aantal weken castreren. Ik vind dit erg spannend en heb dan ook een aantal vragen (ik heb al het eea gelezen maar sommige meningen zijn erg verschillend)

 

* mag hij gelijk weer in zijn buitenhok?

* is het een idee om het te doen als ik zelf een aantal dagen vrij ben ivm observeren

*eten ze snel weer na de castratie?

en wat is jullie ervaring? Ik ben namelijk erg bang voor complicaties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Chucky werd gecastreerd heb ik hem daarna een halve dag + nacht binnen gehouden.

Met een kruik erbij waar hij zelf tegen aan kon gaan liggen, en genoeg keuze van eten. Voor het gemak ook maar een drinkbakje neergezet, voor als het niet lukte om bij de fles te komen.

Hij is heel snel opgeknapt en mocht de volgende dag al weer naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot 2 weken na de castratie zijn ze nog vruchtbaar. Maar ik zou nog wel een maandje wachten ongeveer, tot de hormonen een beetje weg zijn. Ik heb ze namelijk vlak na de 2 weken na de castratie gekoppeld en Chucky gedroeg zich nog als een echte heer ;)

Een castratie gaat vrijwel nooit fout volgens mij, dus daar ook niet teveel zorgen over maken :) 

Wanneer laat je Jip castreren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij een vriendin krijgt. De castratie van een ram stelt meestal niet zoveel voor gelukkig. Houd m lekker een dagje binnen op kranten / dekentje, zodat hij warm is en jij m goed kan observeren. Meestal gaan ze vrij snel weer eten, maar houdt wat dwangvoeding bij de hand, mocht hij niet binnen 24u gaan eten. Daarna drie weken wachten met een vriendinnetje uitzoeken en dan komt het helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In april heb ik mijn ram gecastreerd en dat is heel goed gegaan. Ik vond het heel spannend, maar dat was nergens voor nodig. Ik had een hondenbench in huis staan, maar ik denk dat hij ook meteen wel weer naar buiten kon. Ik had in de hondenbench eerst korrels liggen met handdoeken eroverheen maar die korrels vond hij niet fijn dus die had ik eruit gehaald. Daarna heeft hij nog een weekje bij ons in huis gewoond (omdat ik dat gezellig vond :P). Hij at heel snel alweer, niet van zijn brokjes maar tussendoor gaf ik hem steeds groente. Ik zou je wel aanraden hem veel ruimte te geven, want in die bench kon mijn ram zijn plek niet vinden, maar toen ik hem door het huis liet lopen was hij diezelfde middag nog weer helemaal de oude. 

Succes en ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Volgende week wordt Jip gecasteerd.. een nieuw vriendinnetje is al uitgezocht. 

 

Ik ben alleen nog steeds niet gerust gesteld, haha. Ik heb de laatste tijd op de een of andere manier al vaak gehoord dat het mis gaat tijdens de castratie. Bah.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi. Wat leuk dat Jip verkering krijgt. Even over de castratie. Castreren van een Ram stelt eigenlijk niet veel voor. Heeft jouw dierenarts ervaring met konijnen? Vooral geen zorgen maken! Jip is dan in goede handen en de DA weet goed wat hij/zij moet doen. Probeer vooral jezelf niet te druk te maken, daar wordt Jip ook onrustig van natuurlijk. Wat jij kan doen is eten meegeven op de dag dat Jip wordt opgenomen. Eten wat hij ontzettend lekker vind en het liefst de hele dag eet (denk aan bijvoorbeeld peterselie, witlof, weegbree etc) Zo krijgen ze Jip snel weer aan het eten en dus ook aan het keutelen, dat is natuurlijk heel belangrijk.

Zelf zet ik ze het liefst op een oude handdoek, in vertrouwde omgeving (het liefst binnen, maar als ze nooit binnen zijn geweest veroorzaak je veel stress. Leg dan een kruik in het buitenverblijf waar hij 's avonds lekker tegenaan kan kruipen) Handdoeken vind ik zelf plezieriger omdat je deze kan wassen. Kranten werkte bij mij niet want Bakkes was gek op lezen.... Lees hier: "kranten tot op 1cm versnipperen en overal verspreiden"...

Ik hoop dat je jezelf niet te gek maakt met google en andere forums. Geef Jip lekker veel liefde, aandacht, rust en ruimte dan komt het vast helemaal goed. Succes en houd ons op de hoogte:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees even mee in dit topic.  onze Pluis is nu 4,5 maanden. als we terug zijn van vakantie wil ik een afspraak maken om hem te laten castreren.  en dan een vriendinnetje voor hem zoeken.  wij hebben hier niet de mogelijkheid om Pluis binnen te nemen na zijn castratie, dus hij zou buiten in zijn hok/ren moeten om te herstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen houden heeft er vooral mee te maken dat het konijn goed warm blijft na de operatie. Als het buiten warmer is dan binnen lijkt het me dus niet per se nodig om hem binnen te houden. 

Als je het idee hebt dat het buiten te warm is zou ik er in ieder geval voor zorgen dat het hok niet in de zon staat. Eventueel kun je een icepod of een fles met bevroren water erbij leggen, maar ik denk niet dat dat nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei janeykemmel:

Succes morgen! Mijn kleintje is morgen ook de pineut, toch wel zenuwachtig hoor als overbezorgde mama :P

 

Ook veel succes!! Ook al heb je in je achterhoofd dat het echt wel mee gaat vallen het blijft spannend.. Gelukkig hoeft het maar bij 1 konijn bij mij anders moest ik dit iedere keer opnieuw doormaken hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo.. Hij is er sinds half 10 en ik heb nog niks gehoord dus ga er vanuit dat het goed gegaan is :) tussen 12 en 3 mag ik hem ophalen

 

heb ik nog even 1 vraag (sorry voor aaal die vragen) de da waar ik ben is ongeveer 35 min rijden vanaf mijn huis. Aangezien het zo bloed heet is zie ik dit niet zitten. Mijn ouders wonen 15 min van de da af. Kan ik hem meenemen naar mijn ouders en vanavond mee naar huis nemen als het koeler is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat oneerlijk, die van mij is er al sinds half 9 en mag hem pas vanaf 3 uur halen. Maar ook nog niks gehoord, dus ga er maar vanuit dat alles goed gaat. 

Ik denk dat hij het thuis fijner zal hebben, of is hij wel gewend om bij je ouders te zijn? Lijkt me namelijk niet fijn voor hem om ineens in andere omgeving te zijn, nadat ze net ook nog eens je balletjes eraf hebben gehaald :P

Kan je hem een beetje koel houden in de auto, donkere natte doek over het reismandje ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel fijn dan ja, wordt nu al een stukje koeler. 

Mijn kleintje is ook weer thuis, wel al wat andijvie gegeten, geen brokjes of hooi. Normaal eet hij overdag ook niet zoveel, maar ze vonden hem er goed uitzien dus zal wel goed zijn ^o)

Nu wachten op de eerste keuteltjes :P blij dat ik er inderdaad maar 1 heb, veel te veel stress, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .