Ga naar inhoud

Vragen castratie Leyla


Charita

Aanbevolen berichten

Ik deed het steeds offtopic, maar dit is handiger. 

Gisteren avond heb ik Mylo bij Leyla gehad op advies van de dierenarts. Misschien niet zo slim, want ik was heel blij toen ik keutels vond. Wat kleine plakkerige,donkere keutels met hier en daar een wit haartje. 

En volgens mij had alleen Leyla daar gelopen. Maargoed, voor de zekerheid Mylo voor de nacht weg gehaald zoals de dierenarts zei. 

Maar nu liggen er dus helemaal geen keutels van de hele nacht. Dus ik begin nu te twijfelen of ze wel van haar waren.

Al vraag ik me ook af hoe Mylo aan witte haren in de keutels zou komen als hij haar bijna de hele dag niet gezien heeft.

Vind haar nu ook minder actief, misschien omdat het ochtend is dat kan ook. Ze wilde net een paar hapjes wortel en toen niet meer. 

Ik weet niet of ze nou gewoon moe is of pijn heeft eigenlijk. 

Ze gaat wel in de eendenhouding zitten zeg maar, en dan met dr kin op de grond. Normaal doet ze dat als ze gaat slapen.

En ze was zich net even aan het wassen, ook op haar achterpootjes de snoet wassen. Als ze pijn had zou ze dat niet doen denk ik...

Ja ik snap dat jullie hier onmogelijk advies op kunnen geven. Maar ik moet dingen soms even van me af schrijven die me niet lekker zitten en waar ik over twijfel.

Ik ben van mezelf uit al super onzeker en dit soort dingen vind ik altijd heel moeilijk om te beoordelen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken zou Mylo er vandaag trouwens gewoon weer definitief bij gaan. Maarja wat moet je nu

Aan de ene kant heb ik zoiets van. Ze heeft gisteren de hele dag alleen maar gegeten, zo een hoeveelheid kan nooit in de maag zijn blijven zitten. En als het eenmaal in de darmen zit moet ze vanzelf keutelen. Dus die keutels moeten wel van haar geweest zijn. 

Plus dat ze voornamelijk bleekselderij en wat andere groente gegeten heeft. En of dat nou veel keutels produceert...

Ik vond haar gisteren met Mylo erbij wel wat actiever. Dat k hem weghaalde knorde ze ook en daarna was ze minder actief. Ze heeft nog wel haar kruidjes gegeten, maar verder voornamelijk liggen. 

Ik vond t ook vreselijk om te doen, maar je doet maar wat de dierenarts zegt.

Dus mn hart zegt, hem er zo bij zetten. En mn hoofd zegt: zou je dat wel doen gezien je niet 100% zeker weet dat het haar keutels waren. 

Maarja haar maatje erbij bevordert misschien wel juist het herstel. Twijfels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening is die hele focus op of er wel ontlasting uitkomt niet nodig. Een konijn dat de darmen stil heeft liggen eet niet, dat doen ze gewoon echt niet. Konijnen zijn ontzettend gevoelig voor stress en veranderingen in hun omgeving, ik vind zelf dat 'back to normal' veel effectiever is dan apart binnen zetten en de hele dag met argusogen volgen hoe het gaat. En natuurlijk heeft ze pijn en is ze moe. Ze heeft gisteren een zware operatie ondergaan. Dat voelt ze vandaag echt nog wel. Dat is natuurlijk niet leuk voor haar, maar het is verder niet erg. Zolang er een stijgende lijn in zit en er iets aan voeding in gaat (en daarbij is de eerste dagen alleen groente en kruiden echt helemaal prima) maakt het niet uit. Lekker samen laten met Milo en natuurlijk in de gaten houden of hij niet de enige is die eet maar verder rust. En ik snap dat het moeilijk is voor jou, het is de eerste keer en het is niet leuk dat je konijn zich niet helemaal lekker voelt maar probeer je niet zo druk te maken. Leyla deed het gisteren echt al ontzettend goed dus als het zo door gaat is er niks om je zorgen om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nouja die 3 hapjes wortel geeft dan al aan dat de darmen niet stil liggen anders had ze die ook niet genomen. 

Ze heeft gisteren zoveel gegeten dat ik me bijna afvroeg of ze niet teveel zou eten. Dus misschien zit ze ook gewoon even vol. 

Ik zet Mylo er maar bij dan. Komt gewoon omdat die dierenarts zo hamerde op die keutels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mylo zit er weer bij. Bij thuiskomst lagen er 2 keutels en had ze het stukje wortel opgegeten. 

Net heeft ze een paar hapjes selderij op en nog een klein stukje wortel. Maarja dat is niet zo gezond natuurlijk. 

Maargoed ze eet en poept dus, dus het zal wel meevallen. Pfieuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je, het verloopt helemaal volgens het boekje :) 

En ik snap op zich wel dat de dierenarts op die keutels hamert, het is natuurlijk wel belangrijk dat ze weer gaat keutelen en ook een makkelijke manier om te controleren of alles weer werkt. Het moet alleen niet zo zijn dat je iets wat een goed effect heeft op haar (Milo's aanwezigheid) gaat wegnemen puur en alleen om te kunnen zien hoe het gaat. Dat het dankzij hem beter met haar gaat is belangrijker dan dat je kan zien hoeveel ze precies poept en eet (mits je wel kan zien dat ze iets eet). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulp

Ze heeft inmiddels nog meer gekeuteld. Af en toe ook wat slijmeriger nu. Misschien omdat ze zoveel groente heeft gegeten.

Ze eet vandaag minder dan gisteren tot nu toe, maar gisteren was ook wel heel extreem. 

Ze wast zichzelf, zelfs tot bijna bij haar staart, in t begin piepte ze daar een beetje bij.

Ze is gewoon moe, maar net krabbelde ze alweer op de grond ook dus ze lijkt weer wat op te leven.

Gaat nu dus wel weer goed. Kan niet verwachten dat ze net zoveel eet als gisteren, als er maar iets in gaat

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik al bang voor was gebeurde net. Mylo probeerde op haar te rijden, zij knorren/piepen als een gek. 

Vind t nou wel spannend om ze straks alleen te laten als ik moet werken enzo. Kan het kwaad als hij op haar rijdt of moet ik dat laten gaan en ze het zelf op laten lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Mylo helaas weer weg moeten halen. Hij wil op haar rijden en stopt ook niet. 

Leyla raakt compleet in paniek, rent tegen de hekken op, probeerd er uit te komen en laat alles lopen. Overal ligt poep en plas en haar poot en staart zitten ook onder de urine. 

Dat hij in de andere hoek was probeerde ze nog te graven en te bijten in het grondzeil om maar van hem weg te komen.

Nu is ze gelukkig weer rustig. Ik moet het morgen maar buiten proberen ofzo, ik weet het ook niet meer. Maar hier binnen samen gaat niet goed. 

Ik wil niet dat ze van hem ook nog eens zoveel stress krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij is nu natuurlijk wat zwakker en dat merkt hij. Goede beslissing.

'Gewoon' even kijken hoe het gaat. Als het, net als eerder, juist goed gaat samen dan is het natuurlijk juist fijn dat ze samen zitten.  Bij mijn konijnen zag ik, als er 1 ziek was, dan ook vaak dat ze opleefden en steun aan elkaar hadden. Maar als de de een juist de ander gaat lastigvallen en Leyla er juist stress door krijgt dan is het natuurlijk beter om ze toch even apart te houden. Over later dan weer herkoppelen zou ik me ook geen zorgen maken. Je weet dat het klikt tussen die 2 en dan duurt het niet lang voor ze elkaar weer gevonden hebben. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat meisje wilde graag naar buiten. Zette de achterdeur open en haar ren. En ze liep meteen de weg naar de keuken en hop naar buiten.

Ze is nu lekker aan het rondlopen, helemaal in haar element alsof er niks aan de hand is. Ze liep zelf de ren ook al in en ik wilde een plankje neerleggen voor het hupsje het hok in, maar ze ging er zelf al overheen.

Nu hopen dat Mylo zich een beetje kan gedragen

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

So far so good. Ze gedragen zich eigenlijk zoals ze altijd deden tot nu toe. 

Hij ligt relaxed op zn eigen plekje en zij ook. En af en toe tegen elkaar. Ley is inmiddels ook weer begonnen met biks eten sinds ze buiten zit. 

Het loop plankje wil ze echt niks van weten en het naar binnen hupsen gaat gewoon goed, ze springt zelfs al de kattenbak in en bedelt op haar achterpoten tegen het hek op.

Kon ik mooi haar pleister even zien, hij is een beetje vies maar daar zal het allemaal op berekend lijkt me. 

Merk eigenlijk nergens nog aan dat ze geopereerd is  

Wil niet te vroeg juichen, maar zou bijna zeggen eind goed al goed. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zojuist de uitslag gekregen van het onderzoek van Leyla haar baarmoeder. Zowel per mail (maar ik snap geen bal van al die medische termen) als per telefoon. 

Soms moeilijk te verstaan een dierenarts met portugees accent met blaffende honden op de achtergrond :lol:

Afijn: Leyla had nog geen tumoren. Er schijnen klieren in de baarmoeder te zitten en die waren vergroot en sommigen wat ontstoken ofzo. Sorry ik begreep het niet allemaal precies. Maargoed het belangrijkste is dat ze dus geen tumoren had. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pleister is er af. Zag er super netjes uit, mooi recht schoon lijntje. Paar hobbeltjes er onder van de onderhuidse hechtingen, helemaal zoals het hoort. 

Haar groeide zelfs al weer terug dus madammetje mag alles weer. Eind goed al goed

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .