Ga naar inhoud

Frans Hangoor Ram te licht


Cor

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik had al eerder een topic geopend over onze Franse Hangoor Ram dat hij last van plakpoep

Hierin beschreef ik ook dat meneer last had van vilt onder zijn achter poten.

Nu bleek toen wij in maart naar de dierenarts gingen voor zijn inenting dat dit erger was dan verwacht. Onder het vilt zat een hele ontsteking waar pus en al uit kwam.

Meneer moest zelfs onder narcose om het bij zijn ene pootje weg te halen en de dierenarts wist ook niet of die het zou redden.

Uiteindelijk heeft die één week binnen gezeten (met antibiotica en wond cremé) en ging het daarna weer perfect met hem. Hij kon waarschijnlijk door dit vilt op zijn pootjes zich ook niet zo goed meer schoonmaken (en het veranderen van zijn voedingspatroon zal ook geholpen hebben). We checken nu wekelijks zijn onderkant en er zit totaal geen plakpoep meer aan en de kleine stukjes zitten halen we zelf weg.

Probleem waar we nu mee zitten is dat meneer aardig was afgevallen (waarschijnlijk door de ontsteking) hij woog maximaal zo'n 5,8 kg en altijd boven de 5 kg en toen nog maar 4,4 kg (weegschaal dierenarts). Hij is zelfs lichter dan onze voedster.

Nu zijn we al een aantal weken geleden al begonnen met het voer te verhogen. Ze krijgen met zijn twee +/- 180 gram Sciene Selective voer en daarnaast eten ze ook nog een wand ruif van 15x20 cm vol hooi leeg en ook nog hooi wat op de grond licht. Ze krijgen het voer verdeeld over twee porties (in de ochtend en in de avond). Daarnaast schijten ze ook echt ontiegelijk veel (niet raar met zo veel voer) en drinken ze ook meer als 1 ltr per dag.

Als ik al naar buiten loop in de ochtend komen ze al achter mij aangerend voor het eten en ze stormen er beide op af. Het is ook zo dat de ram het zo voor elkaar krijgt dat die nog meer eet als de voedster (hij duwt er soms gewoon weg)

Meneer is super actief en maakt een hele gezonde indruk op ons. Ik hoef maar met zijn snoepjes bak te rammelen en hij komt al aangerend.

Enige is dat hij niet wil aankomen (en we echt het idee hebben dat het wel nodig is omdat je zo zijn ruggengraat voelt en hij altijd een stuk zwaarder was)

Op onze eigen (hengelsport weegschaal) was die eind april 4320 gram en gisteren zelfs iets lichter 4290 gram.

Graag advies hoe hier om te gaan. Dienen we het voer nog verder te verhogen? of zou die iets onder de leden hebben en zou een bezoek naar de dierenarts een goed idee zijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Vloems.

Ik denk dan eerder aan wormen of eigenlijk nog meer aan E.cuniculi. Laatst genoemde komt vaak opzetten na een verminderde weerstand dus dat zou heel goed kunnen en ze hebben vaak maar één symptoom en dat kan afvallen ondanks goed eten zijn. Hij zou toch echt al lang anders meer aangekomen moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine aanvulling: als je voedster een stuk kleiner is dan je franse hangoor is het niet erg of vreemd dat hij meer eet. Ik heb hier een vlaamse reus en een kleiner konijn samen zitten en de vlaam eet ook meer maar dat is logisch, hij is 3 keer zo zwaar/groot dus heeft meer nodig ;). Hij eet wat sneller en zij stopt vaak ook wat eerder met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even in zijn paspoort gekeken en in maart 2015 woog die 5,5 en in maart 2016 4,4 bij de dierenarts.

Aangezien de dierenarts een andere weegschaal gebruikt kan ik niet concluderen dat die nog eens 100 gram is afgelopen sinds maart.

Wat betreft E.cuniculi heb ik hier op gezocht maar buiten het vermageren kan ik geen enkel symptoom zien bij het konijn.

We voeren ze nog wel iets meer en kijken even aan de komende twee weken. De lopen ook de hele dag buiten en zijn best actief dus misschien dat ze ook wat meer energie gebruik dan konijnen die de hele dag in het hok zitten?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes een algemene kanttekening aangaande EC. Soms komt het voor dat het enige symptoom vermageren is terwijl het konijn veel eet. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van meerdere symptomen. Ik heb nl zelf een konijn gehad die, ondanks dat hij heel veel at, toch afviel. Hij bleek EC te hebben.

Hopelijk komt je konijn aan in gewicht nu hij wat meer te eten krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk gebruikt een konijn met ruimte meer energie. Het gevolg is echter eerder het tegenovergestelde dan wat je zegt: eerder zal een konijn met weinig ruimte sneller te dik worden. Tenzij hij sinds dat hij 5,5 kg woog ineens veel ruimte kreeg, vind ik het zeer onlogisch dat je konijn aan het afvallen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is heel erg afgevallen toen die die problemen met zijn pootjes kreeg.

Aangezien dat in de winter was viel dat minder op. We zijn dan uiteraard minder buiten.

Die problemen zijn nu open evenals zijn plakpoep problemen. Alleen is die nog niet aangekomen vanaf maart.

Ze kregen voor we Sciene Selective gingen voeren dat zal half februari geweest zijn ongeveer 275 gram Kasper Fauna food en op advies van hier na de 150 gram Sciene Selective gegaan omdat dit een stuk meer zou voeden. Dit hebben we een week of twee geleden verhoogd naar rond de 180 gram.

Nu verhogen we dit wel naar de 225 gram.

Moet ook zeggen dat vroeger met Kasper Fauna Food de focus op het eten niet zo erg was als nu. Dus misschien ook een teken dat ze honger hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor konijnen wordt geadviseerd ze 20 gram biks per kg lichaamsgewicht te geven. Als jouw ram normaal 5,5 kg weegt, dan zou hij per dag al 110 gram aan biks mogen krijgen. Uit een eerdere topic heb ik begrepen dat de voedster ook een Franse hangoor is, dus even er vanuit gaan dat haar gewicht ook rond de 5,5 kg ligt, dan mag zij ook 110 gram biks per dag. Dus verhoging naar 225 gram lijkt mij een goede zaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist typisch van EC dat ze vaak maar één van de symptomen hebben.
En gezien de weerstandsverlaging door de poot zou ik de kansen op EC erg hoog inschatten. 

Op 150 gram SS had die makkelijk op gewicht moeten blijven. Althans als dit voor één konijn is. In dit geval zou ik wellicht Science Selective junior overwegen, dan zit er wat extra in om bij te zetten, maar eerst zou ik de ontlasting nakijken en persoonlijk zou ik sowieso een kuur panacur/fenbendrops inzetten. Een konijn hoort vrij makkelijk op gewicht te blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij de rest aan; als hij toch afvalt ondanks dat hij zoveel SS eet, dan kan het raadzaam zijn een kuurtje panacur/fenbendrops in te zetten.
Zelf merk ik het hier bij Cas; na vrijwel elke grote stressvolle gebeurtenis  - bijvoorbeeld als 'ie heeft gelogeerd als wij langere tijd op vakantie gaan-  is het raak; hij valt dan weer enorm af, tot het magere aan toe, ondanks dat hij verder gewoon vrolijk is, lekker eet, genoeg keutelt, etc. Kuurtje panacur ertegenaan (of het nu wormen zijn of E.cuniculi weet ik niet, maar het middel werkt tegen beide) en de grammen vliegen er gelijk weer aan. De stress heeft dan waarschijnlijk toch zijn weerstand verlaagt, waardoor parasieten hun kans schoon hebben kunnen zien.

't Is een kleine moeite (ook weer niet achterlijk duur), en eigenlijk kun je wel stellen dat 'baat het niet, dan schaadt het niet' (Even de kanttekening erbij dat er wel bijwerkingen kunnen optreden, maar dit is in vrijwel alle gevallen pas na langdurig gebruik en/of veelvuldig gebruik. En een konijn met gevorderde EC of een ernstige wormenbesmetting is sowieso slechter af denk ik dan maar... )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het voer verhoogd naar 250 gram (voor twee ) en dagelijks krijgen ze ook nog witlof, radijs of andere groentes erbij . Nu was die afgelopen maandag weer 4330 gram.

De komende tijd kijken we het even aan of die zwaarder wordt zo niet gaan we naar de dierenarts of te kijken wat die adviseert na onderzoek.

Zomaar medicijnen geven vind ik een nogal rare gedachten. Eerst lees ik baat het niet dan schaadt het niet maar er kunnen wel bijwerkingen op treden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu een week later en het gewicht is nu 4355 gram.

Is 25 gram in één week er bij genoeg vraag ik mij dan af? Want hij moet nog één kilo zo'n beetje....

Of toch maar naar de dierenarts voor de zekerheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is mijn vriendin voor de zekerheid toch maar naar de dierenarts geweest.

Konden zo niks ontdekken dus er is bloed geprikt en morgen of overmorgen krijgen we de uitslag.

De voedster is niet gesteriliseerd en heeft nogal de neiging om op hem te gaan rijden (meestal nog op zijn kop ook) dierenarts gaf aan dat dat ook nog een reden kon zijn.

Ze gaven wel aan dat hij echt mager is inderdaad. Wormen of een parasiet dan zou die ook aan de diarree moeten zijn. Aan zijn nieren zou ook nog een kans op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wormen hoeven ze niet per se aan de diarree dacht ik. Ik kan het fout hebben hoor, maar ik heb ook kort een konijn gehad die normaal keutelde, maar zij had ook wormen. Die zie je normaal niet echt, alleen bij stress. Zij was ook wat mager. Dus dat een konijn met wormen aan de diarree moet zijn, is volgens mij niet waar. Misschien een tweede bezoekje aan een konijnkundige dierenarts als second opinion? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt hoor evandonatella, heb hier een voedster van mensen gehad die zat vol met wormen en geen diarree te bekennen.
Verder blijf ik bij EC, dat ga je niet zien, dat kan je niet testen, maar zal je wel moeten behandelen...
En vaak hebben ze bij EC, slechts één symptoom, niet meerdere. En van alleen rijden zou hij niet mager mogen worden.  Ik zou echt voor een second opinion gaan naar een andere dierenarts.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak
We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zullen de uitslag even afwachten maar ik laat mijn vriendin de optie wel na vragen in ieder geval.

Aangezien we ook op vakantie gaan volgende week lijkt het mij goed dat die in ieder geval behandeld moet worden.

Wat ik lees is dat als het E.Cuniculi is er dan anti lichamen in het bloed gevonden worden (mits het niet acuut is) en i.c.m. de symptonen dit er dan op wijst?

De dierenartsen die hier als konijnkundige worden beschreven is een goede optie? Zit er namelijk één in de buurt.

Wat betreft het wormen verhaal bekijk hier:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Lijkt hij geen van deze symptonen te hebben. Keutels zien er normaal uit.

Wel laat die de afgelopen weken zijn blinde darm keutels weleens liggen maar dit is gekomen toen het voer verhoogd werd na 250 gram. Zijn activiteit is zo ver ik kan beoordelen ook normaal. Afgelopen dagen zit die iets meer in zijn bovenhok maar daar zit de voedster ook dan. Dit heeft meer te maken met het weer (lees regen) waar die niet van houdt. Daarnaast als ik met de snoepjes bak rammel komt die wel in aktie en ook in de avond zitten ze voor de deur op hun portie eten te wachten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog nooit ontlastingsonderzoek gedaan dan? Daar zou ik dan wel mee beginnen.. Wormen zie je niet en de keutels hoeven daar inderdaad niet afwijkend voor te zijn. Het beste is om enkele gewone keutels mee te nemen en indien het lukt een blindedarmkeutel, om dat in laatst genoemde vaak de eitjes te vinden zijn van de pinworm. 

Qua hoeveelheid water kan het veel zijn, maar dat ligt er aan of ze alleen droogvoer en hooi krijgen of ook groenvoer. 
Ze krijgen met z'n tweeën 250 gram of alleen hij? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee keutel onderzoek is nooit gedaan. Ze zijn ook zindelijk dus is lastig om te keutels te zoeken.

250 gram Sciene Selective krijgen ze met ze twee verdeeld in de helft in de ochtend en de helft in de avond. Daarnaast krijgen ze ook een lading hooi en word dat als het op is bijgevuld meestal in de ochtend is het merendeel op. Ook krijgen ze 3/4 keer per week verschillende groentes (witlof, radijsjes, rucolla e.d.) en zo nu en dan snoepjes.

Vandaag de bloed uitslag gehad maar de dierenarts weet het eigenlijk niet.....(echt een niveau dat je denkt hoe kan je mensen helpen)

Het kwam er wel op neer dat bepaalde waardes in zijn bloed erg laag waren wat eventueel een tumor kon zijn maar toen mijn vriendin vroeg wat als dat het niet is wist de dierenarts het eigenlijk niet.

Ze raden een röntgen of echo aan.

Morgen ga ik even contact op zoeken met een andere kliniek en kijken wat die te melden hebben en kijken of we daar nog terecht bij kunnen.

Zie bijgevoegd trouwens het bloed onderzoek en de waardes die niet kloppen

Dit stond er ook nog in het dossier:

"notitie - licht ontstekingsbeeld, kijken wat metacam doet..?
Ik ben er niet helemaal uit wat die anisocytose en polychromasie dan te betekenen hebben... Graag nog even overleg"

         
       
         

Capture.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit eigenlijk niet zo'n schokkende bloeduitslag. De afwijkende waarden van de witte bloedcellen vallen allemaal net buiten de referentie, dus zou ik me niet zo snel druk om maken eigenlijk.. 

De waarde van de triglycerides vind ik wel laag en in combinatie met het vermageren doet het me eigenlijk denken aan een probleem met de spijsvertering. Misschien dat hij voedingsstoffen niet goed kan opnemen? 

Ik zou zeker voor een second opinion gaan bij een andere dierenarts! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ontlastingsonderzoek, kwestie van meneer paar uur apart te zetten met een schoon toilet en voila je hebt keutels van meneer. Ik zou daar eens mee beginnen, wormen en coccidiose uit gaan sluiten.

Bloed schrik ik ook niet erg van, alleen inderdaad wat Sanne ook al zegt. 

Ik zou zeker ook eens naar een andere dierenarts gaan en nog steeds EC niet uitsluiten, maar ook wormen en coccidiose op dit moment niet.

Met de hoeveelheid voer die ze krijgen had hij echt niet mogen afvallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen ga ik naar een andere dierenarts bellen die volgens het sticky topic hier als kundig te boek staat.

En dan de hele situatie uit leggen. We zullen ook zorgen voor keutels en wat stro korrels met plas in dien nodig.

Als iemand nog een tip heeft voor een goede dierenarts in de omgeving van Rotterdam Zuid hoor ik het graag.

Alleen al het feit dat we overal zelf achteraan moesten bij deze dierenarts en ze vorige keer niks over zijn gewicht hebben gezegd (toen die kwam met zijn pootjes) is voor mij al reden genoeg om verder te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .