Ga naar inhoud

ouderdom of ziek?


Aanbevolen berichten

Mijn voedster van 8 jaar oud heeft sinds een maand geleden wat verschijnselen waarmee ik naar de da ben gegaan: - ernaast plassen - glazige ogen - linkerachterpoot die uitsteekt. Verder eet en drinkt ze goed en ze kan nog wel op het pootje lopen.

De da gaf aan dat ze beginnende staar kreeg. Het ernaast plassen ouderdomsverschijnselen zijn en van het pootje dacht ze dat het aan de kruisband lag.

Sinds een tweetal dagen begint ze ook nog te hangen met dr lichaam. Eten en drinken gaat nog steeds goed. 

Het ziet er allemaal niet zo goed uit.. nu vraag ik me af.. zijn dit ouderdomsverschijnselen? Ik wil namelijk de stress besparen door elke keer naar de da te moeten gaan (kijk als het aan te raden is doe ik het meteen) de laatste keer had ze pijnstillers gekregen, maargoed, dat lost natuurlijk niets op..

Is dit herkenbaar voor iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ouderdomsverschijnselen komen ook door een onderliggende ziekte/afwijking. De verschijnselen die jij noemt bij jouw konijn passen eigenlijk precies in het rijtje van E. Cuniculi. Een ziekte waar een konijn goed mee kan leven als je op tijd begint met behandelen. 

Hier kun je er meer over lezen: 

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag naar de da geweest. Haar spieren zijn verslapt aan dr pootje en de da kwam erachter dat haar pootje in principe elke kant op kan draaien, dat de iets met dr knie was. Het is niet de EC maar echt ouderdom. Nu heeft ze soort van anabolen gekregen met een spuit die de spieren zou moeten aansterken. Mocht het aanslaan dan zou ze om de 6 weken terug moeten komen. Maar dat weten we pas over 2 weken. Nu krijgt ze dagelijks een pijnstiller die ze dr hele leven zou moeten krijgen om de pijn te verzachten. Dat was ook de reden dat ze ze ging hangen naar de andere kant toe. In principe zou ze nog gewoon een goed leven kunnen hebben, als ze dagelijks die pijnstiller maar krijgt. Ik vraag me af in hoeverre ze nog een volwaardig leven kan hebben.. het geven van de spuit in bek zorgt voor veel stress bij mn voedster. Zou ik dat nog elke dag moeten willen om de pijn voor dr te verzachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei LindavanBakel:

Vandaag naar de da geweest. Haar spieren zijn verslapt aan dr pootje en de da kwam erachter dat haar pootje in principe elke kant op kan draaien, dat de iets met dr knie was. Het is niet de EC maar echt ouderdom. Nu heeft ze soort van anabolen gekregen met een spuit die de spieren zou moeten aansterken. Mocht het aanslaan dan zou ze om de 6 weken terug moeten komen. Maar dat weten we pas over 2 weken. Nu krijgt ze dagelijks een pijnstiller die ze dr hele leven zou moeten krijgen om de pijn te verzachten. Dat was ook de reden dat ze ze ging hangen naar de andere kant toe. In principe zou ze nog gewoon een goed leven kunnen hebben, als ze dagelijks die pijnstiller maar krijgt. Ik vraag me af in hoeverre ze nog een volwaardig leven kan hebben.. het geven van de spuit in bek zorgt voor veel stress bij mn voedster. Zou ik dat nog elke dag moeten willen om de pijn voor dr te verzachten?

Mss mengen met olvarit 100% wortel en voor haar neus neer zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook twee hele dunne plakjes appel (of banaan, aardbei) snijden en die op elkaar drukken/plakken met het medicijn er tussen. Tabletten kun je eerst vermalen tot poeder en ertussen smeren. Ik geef dan meestal eerst een klein stukje fruit zonder medicijn, dan een stukje met medicijn en als laatste weer een medicijn-vrij stukje. 

Welke pijnstiller gebruik je? Hoewel ik het idee heb dat bv Carprofen niet zo vies smaakt als sommige antibiotica, weet ik dat bv. Metacam een lekker zoet honingsmaakje heeft. Konijnen houden over het algemeen wel van zoet. Ik heb er hier eentje gehad die het zo oplikte. Je kunt het eens met je dierenarts overleggen, hoewel het voor kleine konijnen wat lastiger doseren kan zijn.

Moet je toch een spuitje gebruiken, dan kun je, nadat je het medicijn hebt opgezogen, nog even een heel klein beetje appelmoes in de spuit zuigen. Als je nu de spuit leegdrukt in het bekje, krijgt het konijn eerst een lekkere appelmoessmaak in zijn bekje. Bedenk wel dat fruit soms wat dunnere ontlasting kan veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Bammyflurry:

Je kunt ook twee hele dunne plakjes appel (of banaan, aardbei) snijden en die op elkaar drukken/plakken met het medicijn er tussen. Tabletten kun je eerst vermalen tot poeder en ertussen smeren. Ik geef dan meestal eerst een klein stukje fruit zonder medicijn, dan een stukje met medicijn en als laatste weer een medicijn-vrij stukje. 

Welke pijnstiller gebruik je? Hoewel ik het idee heb dat bv Carprofen niet zo vies smaakt als sommige antibiotica, weet ik dat bv. Metacam een lekker zoet honingsmaakje heeft. Konijnen houden over het algemeen wel van zoet. Ik heb er hier eentje gehad die het zo oplikte. Je kunt het eens met je dierenarts overleggen, hoewel het voor kleine konijnen wat lastiger doseren kan zijn.

Moet je toch een spuitje gebruiken, dan kun je, nadat je het medicijn hebt opgezogen, nog even een heel klein beetje appelmoes in de spuit zuigen. Als je nu de spuit leegdrukt in het bekje, krijgt het konijn eerst een lekkere appelmoessmaak in zijn bekje. Bedenk wel dat fruit soms wat dunnere ontlasting kan veroorzaken.

Ze krijgt metacam, maar echt lekker vind ze het niet haha met gemalen biks (inclusief wat grotere stukken ertussen) moet ze er niets van hebben. Terwijl ze normaal op het eten afrent.. Ik zal eens wat gaan proberen met het fruit, goeie ideeën trouwens :-) maargoed het is de tweede dag dat ze het spul krijgt, we houden de hoop erin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .