Ga naar inhoud

Mijn konijn wil niet uit hok


xlisanne

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Graag ontvang ik wat tips van jullie! Ik heb sinds 3,5 week twee konijnen. Deze heb ik overgenomen van mensen die een ander huis voor ze zochten. Het gaat om een koppeltje een gecastreerde ram van bijna 4 en een voedster van 9 maand. 

Op dit moment zitten ze nog in een binnenhok die ik van de eigenaren mee kreeg. Dit is geen groot hok. Er komt nog een ander, maar vanwege de vele veranderingen voor hun heb ik ze hier nog even ingelaten. Als ik thuis ben mogen ze uit het hok en de hele flat benutten. Hier maakt de voedster groot gebruik van. Vind het heerlijk om te jumpen en te onderzoeken. Nu het volgende probleem. Het rammetje gaat er zelf niet uit, dit deed hij bij de vorige eigenaren wel. Zodra ik hem er uit haal en in de woonkamer zet gaat de voedster boven op hem zitten. Wanneer hij dan weg loopt blijft ze hem al lopend berijden. Ik heb al geprobeerd om het hok met de voedster er in dicht te doen en het mannetje er uit. Hij blijft er relaxt onder dat zijn hok dicht is en gaat gewoon op onderzoek uit. Voedster wordt daarin tegen wel onrustig dat zij er niet uit mag. Heb geprobeerd om na tien minuten het hok open te doen, dat ging goed tot het rammetje een beetje aandacht gaf aan de voedster. Ze zat meteen weer boven op hem! Beetje zielig ze is minstens een halve kilo zwaarder! Ik wil graag dat hij ook gebruikt maakt van de ruimte buiten het hok. Dat hij zelfstandig er uit gaat en zonder dat de voedster hem bespringt. In het begin liep hij in een rechte lijn naar het hok, dat is nu al wel iets minder.

Graag tips! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de voedster gecastreerd/gesteriliseerd? Misschien hormonen, maar zou zomaar ook rangorde kunnen zijn.. misschien is je rammetje gewoon een beetje een sulletje die alles toelaat, en daar speelt de voedster natuurlijk op in..

Zolang het niet uitdraait op vechten zou ik ze gewoon hun gang laten gaan.. zoals ik het nu lees vind je ram het wel best allemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet ze in een nieuw territorium en dan is het logisch dat ze opnieuw de rangorde gaan bepalen. Daarbij is het ook nog lente en hebben veel voedsters wat last van hun hormonen. Nu haal je ze telkens uit elkaar, maar het is sneller over als je ze het gewoon zelf uit laat zoeken. Een grotere ruimte die ze permanent kunnen benutten zal waarschijnlijk ook wat helpen. Het is niet nodig ze eerst in hun te kleine hok te laten zitten om te wennen. Je doet ze alleen maar meer plezier met meer ruimte. Blijft het een probleem, dan kun je overwegen de voedster te laten castreren. (en uiteraard moet je ook zeker weten dat ze niet stiekem toch een ram is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei SuzanneKnuffel:

Is de voedster gecastreerd/gesteriliseerd? Misschien hormonen, maar zou zomaar ook rangorde kunnen zijn.. misschien is je rammetje gewoon een beetje een sulletje die alles toelaat, en daar speelt de voedster natuurlijk op in..

Zolang het niet uitdraait op vechten zou ik ze gewoon hun gang laten gaan.. zoals ik het nu lees vind je ram het wel best allemaal..

Het rammetje oogt erg tevreden. Inderdaad beetje sulletje. Laat alles gebeuren. Vrouwtje is niet gecastreerd. Ze zit alleen boven op hem als hij uit het hok word gehaald of als ze eten krijgen. Typisch gedrag van rangorde bepalen heb ik het idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Christaaa:

Je zet ze in een nieuw territorium en dan is het logisch dat ze opnieuw de rangorde gaan bepalen. Daarbij is het ook nog lente en hebben veel voedsters wat last van hun hormonen. Nu haal je ze telkens uit elkaar, maar het is sneller over als je ze het gewoon zelf uit laat zoeken. Een grotere ruimte die ze permanent kunnen benutten zal waarschijnlijk ook wat helpen. Het is niet nodig ze eerst in hun te kleine hok te laten zitten om te wennen. Je doet ze alleen maar meer plezier met meer ruimte. Blijft het een probleem, dan kun je overwegen de voedster te laten castreren. (en uiteraard moet je ook zeker weten dat ze niet stiekem toch een ram is)

Dat berijden is op zich niet het grootste probleem. Dit doet namelijk het vrouwtje niet in hun eigen hok. Ze berijdt hem alleen als ik eten geef (typisch rangorde gedrag). Dt gedrag voert ze ook uit buiten het hok. Verder blijft ze van hem af. Mijn probleem is vooral dat de ram totaal niet uit het hok komt. Hij oogt wel tevreden, maar moet ik daar genoegen meenemen? 

Het hok die ze krijgen staat op dit moment nog heel wat kilometers verder op, maar wordt zo snel mogelijk opgehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .