Ga naar inhoud

Voedingsadvies


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Hoi allen!

Het is alweer lang geleden dat ik hier ben geweest.

Momenteel heb ik een konijntje als opvang die al 3 jaar aan de diarree is.

Hij kreeg gemengd voer en een wortel en uiteraard hooi.

Hij heeft nu nog maar 1 tandje, de rest is er z'n uitgehaald, alleen dit tandje is terug gekomen.

Hij eet ook zijn bdk niet op. Zijn vacht is veel te lang en in de klit, dit wordt opgelost, hij wordt geschoren door een konijnentrimster!

Bij mij krijgt hij nu alleen hooi en in de ochtend wat beaphar care+ senior brokjes. Verder krijgt hij geen groenvoer of wat dan ook.

Ik vind hem ook wat mager, maar dat is niet gek gezien de diarree. Ik ga maandag ook even overleggen of ik hem kan ontwormen, voor de zekerheid.

Verder iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BDK niet opeten lijkt me wat betreft het gewicht en ook misschien wel de diarree wel één van de boosdoeners, maar het wordt allemaal een beetje een kip/ei verhaal. Wat ik zelf zou doen als ik zo'n konijn binnen kreeg:

- Ontlastingsonderzoek
- Goede voeding (hooi en beperkt brokjes)
- Overgebleven tandje laten verwijderen indien/zodra conditie dit toe laat (tenzij het een stiftandje is)

Beaphar Care+ bevat vrij veel eiwitten, op zich niks mis mee maar bij diarree niet altijd wenselijk, ik weet niet hoe dit bij de Senior brok is? Ik geef zelf Science Selective in dit soort gevallen maar Beaphar is ook van hele hoge kwaliteit natuurlijk. Wormen of coccidiose maar ook E coli kunnen natuurlijk diarree veroorzaken, ik zou wel eerst een ontlastingsonderzoek doen en niet op de gok gaan ontwormen. Als er geen wormen zijn is het een onnodige belasting voor zijn darmpjes natuurlijk. 

Het tandje kan misschien een oorzaak zijn van het BDK niet opeten, sowieso kan een achtergebleven tandje erg vervelend zijn. Verder zal het vooral veel tijd nodig hebben, als hij al drie jaar diarree heeft en al die tijd voeding van slechte kwaliteit heeft gehad of zelfs al jaren met wormen rondloopt dan hebben die darmen rust nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat tandje wordt zeker verwijderd, maar hij moet eerst in beter conditie komen.

Ik hoop dat goede voeding en in de ochtend eten geven hem helpt om in ieder geval z'n bdk op te eten.

Tandje is weer kort geslepen, dus hij zou er weinig last van moeten hebben.

Dat ontlastingonderzoek ga ik even kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wbt de reden dat ik care+ probeer, is omdat meneer al science heeft gehad en dat hielp niet.

Gisteren had meneer helemaal geen keutels en daar maakte ik me ook best wel zorgen om.

Maar ging met bij hem kijken en toen lagen er een hele berg keutels in z'n hok! Niet super hard, maar echt wel prima! Zeker geen diarree. Dus ga nu zeker even door met deze voeding en hopelijk helpt andere, goede voeding en helemaal geen groenvoer voldoende!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .