Ga naar inhoud

hoe lang duurt voortplantingsgedrag?


Gina.

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Wij hebben een voedster, deze week 3 maanden oud. Sinds 3 dagen rijdt ze hele tijd tegen onze benen aan, bijt zachtjes in je broek en legt door het hele huis keutels (voorheen niet). Nu is het zo erg dat ik de kooi heb dicht gelaten omdat de kinderen het konijntje opeens een beetje eng vinden. Hebben al 12 jaar konijnen los in huis lopen, dus zijn ze gewend.  Voorheen hebben we altijd mannetjes gehad, en na castratie reden die niet meer. Hoe lang duurt dit gedrag?

A.s. zondag komt er een rammetje van 7 weken bij. Ben dus benieuwd hoelang deze periode duurt. castratie/sterillisatie is een ingrijpend operatie voor een voedster zei de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had deze zelfde vraag van jou ook beantwoord in een ander topic :-) ->

Klinkt mij als hormonaal gedrag. En al helemaal nu met het voorjaar op komst.

Hoe lang dit gedrag duurt is per konijn verschillend, dus dat is lastig te zeggen.

I.i.g. niet het rammetje er gelijk bij zetten. Hij is nog niet opgewassen met zijn babylijfje tegen zo'n grote hormonenbom. En een babykonijn mag eigenlijk pas vanaf 8 weken van zijn moeder gescheiden worden. Het beste is dus nog even een weekje wachten met hem ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

vervelend dat je kinderen nu bang zijn voor het konijn. Dat is natuurlijk erg jammer.

ik vind het wel heel erg hormonaal klinken voor een voedster van 3 maanden. Weet je zeker dat het een voedster is? Of zou het ook een ram kunnen zijn? Je zult niet de eerste zijn die een under-cover ram verkocht krijgt door een dierenwinkel of fokker.

verder wil ik je er graag op wijzen dat 7 weken te jong is om bij de moeder weg te gaan. Een konijn hoort tot zeker 8 weken bij zijn moeder en nestgenoten. Ik zou bij deze fokker dus geen konijntje kopen, want een goede fokker hoort dit te weten. 

Mijn advies zou zijn je voedster mee te nemen naar een goede konijnen opvang. Daar kunnen ze kijken of mevrouw niet stiekem een meneer is. Als het toch echt een voedster is, kun je haar daar koppelen aan een leuke gecastreerde ram. Ben je ook in 1 keer klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tevens kun je beter gewoon helemaal geen konijntje op de gok bij dit vrouwtje zetten. Je kan beter tegen de tijd dat de hormonen wat tot rust zijn gekomen haar meenemen naar een opvang om daar te kijken met welk konijn het klikt. Lang niet alle konijnen matchen met elkaar en ik zou ook aanraden een volwassen gecastreerde ram uit te zoeken. Jonge konijnen ontwikkelen zich nog waardoor het dan op latere leeftijd ook niet goed kan gaan. 

 

Edit: Christa was me net voor ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ingrijpend is het ook weer niet hoor. Het is een wat zwaardere ingreep dan een castratie bij een ram, maar bij een gezonde voedster is het risico dat het mis gaat echt heel klein. 

@snuffie en ik als je overweegt om snuffie te laten helpen zou ik er niet te lang mee wachten. De castratie is vaak het makkelijkst als ze  ongeveer tussen de 6 maanden en de 2 jaar oud zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Allen, We weten zeker dat het een voedster is. Onlangs door dierenarts geent en die heeft nog bevestigd dat een voedster is. Ik voel zelf ook tepels zitten als ik haar vast heb. 

Ik vroeg dit inderdaad met komst van mannetje (is dan bijna 8 weken op 2 dagen na). En ik vroeg me af is dit gedrag iets van dagen of weken? En wist dus niet dat vrouwtjes dit gedrag zo erg vertoonde. Dacht dat mannetjes dit alleen deden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze leeftijd zie je dit niet vaak zo extreem bij voedsters. Ik zou het toch een beetje wantrouwen....

als ze echt zo hormonaal is, kan het gewoon maanden zo blijven. Dit zal niet met een paar dagen over zijn. Zeker niet als ze een ander dier ruikt in huis.

mocht je in de buurt van Nijmegen wonen, wil ik met alle liefde even kijken of het wel echt een dame is. Als de leeftijd van 3 maanden klopt, durf ik er wel wat om te verwedden dat het toch een ram is. ;) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Gina.:

Beste Allen, We weten zeker dat het een voedster is. Onlangs door dierenarts geent en die heeft nog bevestigd dat een voedster is. Ik voel zelf ook tepels zitten als ik haar vast heb. 

Als een konijn tepels heeft hoeft het toch niet per se een vrouwtje te zijn? Ik neem aan dat jouw man ook gewoon tepels heeft :P 

Ik denk dat je over het algemeen wel gewoon op het oordeel van de dierenarts kunt vertrouwen, maar als een konijn van drie maanden zo'n hormonaal gedrag vertoont is het niet verkeerd om het nog een keer extra te laten checken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎15‎-‎3‎-‎2016‎ ‎13‎:‎42‎:‎43 zei Gina.:

Dankjewel voor de reactie's. Maar het is met zekerheid een vrouwtje. Maar dit gedrag is zo erg nu, dat ze de laatste twee dagen steeds terug in de kooi wordt gezet. Hopelijk duurt het niet zo lang :$

Is er geen mogelijkheid om ergens een rennetje te creëren in huis, waar ze rond mag hupsen?

Van bijna constante opsluiting, zal ze alleen maar nog meer gefrustreerd raken, verwacht ik. Wat haar gedrag naar de kids toe niet ten goede zal komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leyla was met 3 maanden ook al enorm hormonaal hoor. Het is vroeg, maar echt niet onmogelijk.

Wel geestig om zo een ukkenijn op de ander te zien rijden.

Maargoed to the point. Besef wel dat je een enorm risico neemt door zomaar een konijn bij een ander te zetten.

Ik ben naar een opvang geweest en pas het 4e konijn was een match. Niet alle konijntjes kunnen zomaar samen, net zoals je zelf niet zomaar even bij een man (of vrouw) gezet kan worden zo van: zo nu zijn jullie een stel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit dus met dezelfde vraag...
Ik heb twee voedsters en de kleinste wordt in april een jaar...
Dus goed aan het puberen nu...
Alleen het is soms echt bij de konijnen af.
Moet Kruimel soms van Woez afduwen omdat ze anders niet eens aan eten toekomt.
Woez schijnt het weinig te doen. Ze zijn beide niet geholpen maar het lijkt mij ook te ingrijpend om te laten uitvoeren.
Dus ik mag hopen dat het van de zomer rustiger wordt, maar is er niets anders aan te doen? Kan ik ze anders beter apart zetten?
Heb ik weleens geprobeerd maar dan gaan erg zoeken naar de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Knuffeltje:

Ik zit dus met dezelfde vraag...
Ik heb twee voedsters en de kleinste wordt in april een jaar...
Dus goed aan het puberen nu...
Alleen het is soms echt bij de konijnen af.
Moet Kruimel soms van Woez afduwen omdat ze anders niet eens aan eten toekomt.
Woez schijnt het weinig te doen. Ze zijn beide niet geholpen maar het lijkt mij ook te ingrijpend om te laten uitvoeren.
Dus ik mag hopen dat het van de zomer rustiger wordt, maar is er niets anders aan te doen? Kan ik ze anders beter apart zetten?
Heb ik weleens geprobeerd maar dan gaan erg zoeken naar de ander.

Je zou ze met eten eventueel even apart kunnen zetten, zodat Woezel rustig & fatsoenlijk kan eten. Dan hoef je ze maar tijdelijk de scheiden, aangezien me mekaar gaan missen anders :-)

Het castratie van de voedsters geeft geen garantie dat dit probleem ook echt verholpen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .