Ga naar inhoud

Fransoos, 7.5 jaar, kiezen getrokken


Debbie

Aanbevolen berichten

Mijn fransoos Herbie afgelopen vrijdag naar de dierenkliniek gebracht omdat ik zijn gezondheid niet helemaal vertrouwde. Hij at zijn biks goed, maar werd steeds kieskeuriger met groenten. Ik had het idee dat er iets mis was in zijn bekje, want zijn keutels waren normaal en ook zijn buik voelde oké. Erg spannend want het is best een stresskip en een franse hangoor is toch al best een opa op deze leeftijd.

De dierenarts heeft eerst een röntgen foto gemaakt van zijn buik en deze was helemaal in orde, geen afwijkingen te zien. Toen kwam het spannende moment, onder narcose om zijn bekje goed te kunnen bekijken. Ik had al gezien dat zijn voortanden keurig waren afgesleten maar wel scheef, en dat hoort niet.
Herbie bleek links achter een gespleten kies te hebben, waar zich een abces en een haak hadden gevormd. De kies voor deze kies zat los. Beide kiezen zijn getrokken. Dit alles verklaarde meteen zijn snotneusje waar ik hem voor behandelde met novadox (Maar wat weinig leek te doen.)

Ik vond het best even schrikken dat dit allemaal aan de hand was. Zeker gezien hij nog maar zo weinig afwijkend gedrag liet zien en mijn gevoel het voornamelijk niet vertrouwde. Herbie is de operatie goed doorgekomen ondanks zijn hoge leeftijd.
Inmiddels zijn we op dag vijf beland na zijn operatie. Ik heb hem gelukkig niet hoeven dwangvoeren: geweekte SS brokjes eet hij zelf. Ook zeer klein geknipte peterselie, wortelloof en appel gaan er in. Aan grote hapjes wil hij zich nog niet echt wagen.

Ik vraag mij vooral af of meer mensen hier ervaring hebben met het trekken van de kiezen en na welke tijd de nijnen weer helemaal ''normaal'' konden eten. Ik ga vrijdag weer naar de kliniek voor controle en een herhaling van zijn antibiotica-spuit. De dierenarts zal ik ook naar de verwachtingen vragen maar ben ook erg benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Overigens was ik super bezorgd en zenuwachtig of mijn opa wel goed door al deze zaken heen zou komen; Het is echt een stoere bikkel gebleken. Ben heel trots op hem. Ook fijn om deze ervaring op internet te zetten want bij research vond ik veel negatieve ervaringen bij oude konijnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb de avond tevoren al wel wat tranen gelaten omdat ik best bang was hem te verliezen. Doordat ik er op tijd bij was, was hij maar een klein beetje afgevallen en verder in prima conditie. Dat heeft bijgedragen aan zijn herstel en het goed doorkomen van de operatie. Wel speciaal naar Utrecht gereden vanwege de kundigheid van Evert Jan de Boer. Het adres waar ik altijd heen ga als er belangrijke of zorgelijke zaken spelen rond mijn konijnen.
Maar voor een Fransoos zou je echt niet zeggen dat hij 7,5 is :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat opa Herbie goed door de narcose gekomen is! 

Ik heb jaren geleden een nijn gehad wiens kiesjes getrokken zijn, bij hem zijn er 4 getrokken, een kiesjes aan de linker boven kant gaf steeds een haakje en de ander was rechts onder. De andere 2 waren de kiezen die direct daar onder en boven op aansloten. Dit omdat de kiezen door blijven groeien en deze kiezen dus anders als nog voor problemen zouden zorgen. Dit is echter wel al bijna 10 jaar geleden dus het kan best dat dit tegenwoordig anders gaat maar ik zou het wel even uitzoeken als ik jou was. Anders heb je straks wederom problemen die misschien nog erger worden!

Mijn ervaring was trouwens top, direct nadat m'n nijn thuis was begon hij alweer te eten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat opa Herbie de narcose goed is doorgekomen. Ook goed dat hij zijn geweekte brokjes zelf eet. Bij een van mijn konijnen is ook eens een kies getrokken. Hij heeft toen een aantal dagen niet gegeten, hij at ook geen geweekte brokjes. Dus dat opa Herbie dat wel doet vind ik ontzettend goed van hem. 

Twee andere konijnen van me hadden telkens haken op dezelfde kiezen. Evert-Jan de Boer heeft bij beide wortelkanaalbehandelingen gedaan, waarmee de haken wegblijven. Uitstekende oplossing. Op de desbetreffende kiezen hebben zich geen haken meer gevormd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg mij inderdaad ook al af of de bovenste kiezen niet getrokken moesten worden. (ze slijten onder en boven aan elkaar af, zou je zeggen) Ik lees op de speciale gebitswebsite van Evert-Jan dat ze toch vaak de bovenste of onderste kiezen laten zitten omdat dit goed gaat. Wel fijn dat je het nog even benoemd want ik ga het zeker even navragen.
Het is dus zeer wisselend wanneer de nijnen weer gaan eten. Van meteen naar juist niets. Herb zit er een beetje tussenin dus.

Vrijdag avond moeten we er weer heen. Wel spannend want het is een lange rit en Herb is daar echt van slag door. Zijn vriendinnetje mag gelukkig gewoon mee. Tijdens de opname dag heb ik haar ook mee genomen. Het is een echte nuchtere dame en ze zorgt goed voor hem.
Blij als alles achter de rug is :) 

Ga nu al bijna 3 weken om de 3 a max 4 uur naar hem toe zodat hij eet, het is best intensief hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .