Ga naar inhoud

Druk konijn


Smokey_x

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Voorheen liep mijn voedster 24/7 los door de tuin, omdat ze alleen was en ik dat zielig vond heb ik mijn ouders overgehaald om een konijn erbij te nemen (ik heb me goed ingelezen van te voren). Dus kwam afgelopen zomer onze Vlaamse reus; Boris erbij, die in het voorjaar gecastreerd gaat worden. Omdat hij ook beweging nodig had moest hij ook een paar uurtjes in de tuin kunnen rondlopen, waardoor Smokey dan in haar hok moest. Ze ging dan aan de tralies krabben en knagen tot ze er weer uit mocht. Ik heb dat altijd genegeerd, maar het hield niet op. Helaas is ze 2 of 3 maanden geleden een paar keer ontsnapt, waardoor ik haar niet meer zonder toezicht naar in de tuin wil laten lopen en aangezien ik nog op school zit en veel huis- en leerwerk heb kan ik per dag maar even bij haar zijn zodat zij ook even de poten kan strekken. Onze Vlaamse reus loopt daarentegen verder wel de hele dag buiten (behalve 's nachts) aangezien hij niet kan ontsnappen omdat hij zo groot is. 

Nou komt het er op neer dat Smokey de laatste tijd enorm druk is. Ze was altijd al wel wat aan de drukke kant en in het begin toen ze wat meer in haar hok zat ging het allemaal gewoon goed, maar nu is ze echt extreem druk. Helemaal als ik met voer aankom, dan is ze echt niet te stoppen. Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen. Haar voer verdeel ik in tweeën, zodat ze 's ochtends wat krijgt en 's avonds, ik geef dat in een voerbal zodat ze wat beweging heeft. Af en toe speel ik een spel met haar, maar omdat ze er gewoon geen geduld voor heeft heb ik het idee dat dat voor haar ook niet leuk is. Hebben jullie tips wat ik hieraan kan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit op dit moment in een plastic hok van ferplast, dus ze heeft inderdaad niet heel veel ruimte nu, maar het kan nu even niet anders. Alleen ik merk wel dat nu ik vakantie heb waardoor ze zeker 3 uur per dag buiten loopt, er niks veranderd, ze blijft heel druk. Nou was mijn vraag ook een beetje of jullie ideeën hadden voor dingen die ik in haar hok kan zetten waarmee ze zichzelf kan vermaken zonder dat ik daar de hele tijd bij moet zijn (dat heb ik er niet duidelijk bij gezet) 

Binnenkort gaat mijn vader een ren maken waar ze straks, als het allemaal goed gaat, samen in kunnen. Maar tot die tijd moet ze het met deze ruimte doen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar je snapt toch ook zelf wel dat deze ruimte véééél te klein is voor haar. Die 3uur buiten doet niks af aan de 21uur die ze dan nog in haar veel te kleine hokje opgesloten zit... en tja, wat moet je nou in zo'n hokkie zetten zodat je haar niet nog meer bewegingsvrijheid ontneemt.... 

Je had beter éérst een ren kunnen bouwen en dàn pas opzoek kunnen gaan naar je konijntje.. kunje niet een panelenren neerzetten waar ze in kan? alles beter dan dit kleine hokje.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa Ik denk dat de voedster altijd alleen was en de tuin voor haar had. Nu is er een ram bijgekomen die in het voorjaar gecastreerd kan worden. Het idee was om ze afwisselend los in de tuin te laten maar aangezien de voedster kan ontsnappen kan de voedster enkel onder toezicht los lopen. Maar dat zijn maar enkele uren per dag dat dit kan. De ram kan wel langer los lopen omdat deze niet ontsnapt en kan dus zonder toezicht rondlopen. Of zo zie ik het toch...

Kan je voor de voedster geen tijdelijke oplossing vinden? Een stuk in een garage, tuinhuis...? In de winkel kan je voor vrij weinig geld een panelenren vinden die je tijdelijk om haar hok kan zetten. Eens je vader die nieuwe ren heeft afgemaakt kan je de panelenren dan als reserve gebruiken. Kan altijd nog goed van pas komen voor als ze apart moeten wegens ziekte of dergelijke. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan de ram niet eerder gecastreerd worden? Dan kun je eerder koppelen en hoeft de voedster minder lang in een kleine ruimte te zitten. Anders zou ik inderdaad opzoek gaan naar een alternatieve oplossing waarbij ze toch iets meer ruimte krijgt. Bijvoorbeeld een panelenrennetje die je aan de kant kan zetten als het te veel in de weg staat en je de ruimte zelf nodig hebt.

edit: ik zou trouwens niet het hele hok gaan volstoppen met speelgoed. Dat zorgt er alleen maar voor dat de ruimte nog kleiner wordt. Ik zou dan eerder veel afwisselen met speeltjes zodat ze iedere keer iets nieuws heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat @Liesbeth zegt klopt. Ik heb al een aantal keer geprobeerd een ren ervoor te zetten maar die heeft ze binnen een paar minuten aan de kant, maakt niet uit hoe ik hem neerzet. 

De ram kan nu al wel gecastreerd worden, maar zoals ik las is het handiger om hem daarna een paar dagen binnen te houden zodat de wond goed geneest en aangezien het temperatuurverschil tussen binnen en buiten steeds groter wordt, kan hij nu niet naar binnen. 

Mijn vader gaat binnenkort een ren bouwen die groot genoeg is voor hun allebei, daar mogen ze dan samen in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30 december 2015 15:38:28 zei Smokey_x:

Wat @Liesbeth zegt klopt. Ik heb al een aantal keer geprobeerd een ren ervoor te zetten maar die heeft ze binnen een paar minuten aan de kant, maakt niet uit hoe ik hem neerzet. 

De ram kan nu al wel gecastreerd worden, maar zoals ik las is het handiger om hem daarna een paar dagen binnen te houden zodat de wond goed geneest en aangezien het temperatuurverschil tussen binnen en buiten steeds groter wordt, kan hij nu niet naar binnen. 

Mijn vader gaat binnenkort een ren bouwen die groot genoeg is voor hun allebei, daar mogen ze dan samen in. 

Wat vervelend, ze heeft echt wel meer ruimte nodig, het voorjaar duurt nog lang. Er zijn ook overdekte rennen te koop, die kunnen konijnen echt niet zomaar opzij zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .