Ga naar inhoud

Milou niet zindelijk te krijgen


Ilonaa1

Aanbevolen berichten

Sinds een weekje woon Milou bij ons, een lief albinootje. Ik probeer haar in de wc bak haar behoefte te laten doen, maar het lukt niet echt.. Ze keutelt door de hele ren, niet echt een vaste plaats. Ik leg vervolgens alle keutels in de wc, maar ze pakt het niet op. Ze plast wel in de wc. 

Denken jullie dat dit nog met de koppeling heeft te maken? Toby doet het nog wel keuring in de wc. Of hebben jullie nog andere ideeën of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volledig zindelijk konijn (dus plassen en keutelen op de bak) is eerder uitzondering dan regel. Je mag met Tobi dus je handjes dichtknijpen! Ik ben al blij als mijn konijnen hun plasjes op de bak doen. Vrij veel konijnen doen dat wel, vooral als er in de rest van het hok geen zaagsel of stro ligt en in de bak wel. Maar alle keutels op de bak is vaak moeilijker. Vooral in bepaalde perioden (bv. koppeling, verhuizing) heeft het op verschillende plekken neerleggen van keutels voor het konijn een belangrijke markeerfunctie, maar veel konijnen blijven ook daarna lekker rondstrooien met hun keutels.

Houd er rekening mee dat je je verwachtingen v.w.b. Milou misschien wel bij moet stellen. Ik zou al heel tevreden zijn met het feit dat ze wel in de bak plast! Veel plezier met het stel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook in mijn ren overal keutels liggen. Gelukkig is het niet meer zo erg als net na de koppeling, maar ik denk dat je dat toch wel houdt die keutels overal. Plassen doen ze hier vaak op de bak. Mijn jongste konijn Teddy hangt helaas wel eens met haar bips over de rand heen waardoor ze ernaast plast.... En dat terwijl ze al een enorme kattenbak hebben met z'n tweetjes. 

Wat ik zelf al een enorme troost vind, is dat konijnenkeutels vaak niet echt stinken en je ze zo weg kan vegen. Dat is makkelijk op te lossen. Een verdwaald plasje is wat lastiger op te ruimen helaas :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een week is nog niet zo lang ;)

Heb je al een pluk hooi erbij liggen/hangen? Dat wil nog wel eens helpen. En de grootte van de bak is ook belangrijk; ik gebruik kattenbakken of onderbakken van kooien als wc's.

Tot nu toe zijn al mijn konijnen (13 stuks als ik goed heb geteld) pies- en poepzindelijk (geweest), dus zo uitzonderlijk is het echt niet. Konijnen gaan uiteraard wel markeren als ze andere konijnen kunnen zien, of als ze een losloopruimte delen etc. etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een grote hooiruif en 2 balletjes met hooi. Die balletjes heb ik boven de wc gehangen. Dat helpt want zij eet ongeveer de hele dag hooi en blijft gewoon doorkeutelen. Die komen dus mooi in de bak. 

Ik heb bij de grote hooiruif niets eronder, maar daar keutelt ze er flink oplos. Ook vind ik ergens anders ook nog keutels.

Heb het maar een beetje opgegeven. Misschien is ze nog aan het markeren en misschien leert ze het wel niet. 

Vind het voor anderen zo slordig om te zien dat de ren er zo uit ziet maarja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu sinds 3 dagen ook ineens een zindelijkheid probleem bij de nijnen.
ene helft was altijd zindelijk maar na de dood van zijn partner is er een nieuwe nijn aangekoppeld en na paar dagen deed ook de nieuwe bijna alles op het toilet.
zitten nu 2,5 week samen en zindelijkheid ging dus goed tot nu!!! is dit ook ineens iets tijdelijks vanwege het markeren?

ze doen dit niet in de ren, wel het hok gedeelte dat ze bevuilen. zowel keutelen als plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .